GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Jaarboek 1928 - pagina 31

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jaarboek 1928 - pagina 31

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

38

Tegenover deze moderne wetenschapsheschouwing nu, die zoo geheel het stempel van het humanisme aan het voorhoofd draagt, is de moderne taak van het Calvinisme zoowel voor 'heden als toekomst zijn eigen' wetenschapsbeschouwing te propageeren die op alle punten de tegenvoeter der humanistische is. Tegen ihet uitgangspunt van de souvereiniteit der rede, stelt zij de souvereiniteit Gods, tegen het continuïteitssprinciep, dat alle grenzen verflauwt, de souvereiniteit in eigen kring der wetssferen, welke het 'wetenschappelijk onderzoek tot object kiest. Tegen de albstraheering- en isoleeringszucht van het humanistisch wetenschapsideaal stelt zij; de organische gedachte, die in lederen souvereinen wetskring een bijzondere organische uitdrukking van geheel Gods wereldplan ziet. Wie deze wetenschapsopvatting in haar diepste grondslagen doorschouwd heeft, moet tot de overtuiging komen, dat ze geen synthese met heidensche of humanistische wijsbegeerte gedoogt. Wie haar grondslagen in de liefdevolle overtuiging zijns harten aanvaardt wordt noodwendig tot hare consequenties gedreven, die orde scheppen in den chaos van naturalisme, logicisme, historisme en personalisme, waarin het humanisme de wetenschap verstrikt (heeft. De Calvinistische wetenschapsbeschouwing is een onvergelijkbare stimulans voor de ware wetenschapsbeoefening, maar tevens een meedoogenlooze criticus voor p,lle humanistische speculatie, die het waarmerk der wetenschap misbruikt. Spr. wekt tenslotte op, in verband met de symptomen van inzinking en twijfelmoedigheid, te volharden bij het ideaal en in de volle wapenrusting des geloofs den goeden strijd ook op het kampveld der wetenschap te strijden in onwrikbaar betrouwen op den God der Vaderen, in wien alleen onze hulp en verwachting is.

§ 8. Verslag Rede Ds. K. Schilder. E r f g e n a m e n en e r f e n i s . Wat Brom in zijn „Katholiek" opmerkt, dat n.l. „de kerk op haar kinderen leunen moet, zooals Maria biji het kruis", wordt van veel kanten thans weersproken. De weg der waarheid wordt als kruisweg voorgesteld; en het opnemen van het kruis wordt zoozeer als absolute eisch gesteld, dat men den zoeker naar de waarheid verbiedt, ook maar een spaander van het kruis aan anderen te dragen te geven. Een ander kan voor miji niet denken, is de leus, althans wanneer het gaat riiet om wetenschap maar om geloof en geloofskennis. Goethe's: „was du ererbt von deinen Vatern hast, erwerb es, um es zu besitzen" wordt, biji voorkeur geciteerd; en met name in de religieuze sfeer. Maar straks

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1928

Jaarboeken | 465 Pagina's

Jaarboek 1928 - pagina 31

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1928

Jaarboeken | 465 Pagina's