GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Jaarboek der Vrije Universiteit te Amsterdam 1938 - pagina 37

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jaarboek der Vrije Universiteit te Amsterdam 1938 - pagina 37

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

35 Zij is voor een goed deel gehandhaafd in die periode der 17e en 18e eeuw, waarin ieder hoogleeraar zijn eigen private compendium er op na hield, een compendium dat periodiek werd gedicteerd en tegen het einde van des hoogleeraars ambtelijken loopbaan als een rijpe vrucht van zijn jarenlange wetenschappelijke eruditie aan de drukpers werd toevertrouwd. Toch ligt er ook in deze methodus docendi iets, dat wij niet kunnen missen. De goede academische docent weet zóó zijn studenten inzicht te geven in de wijze, waarin hij kwam tot wetenschappelijke resultaten. Hij leert den studenten den weg van wetenschappelijken arbeid te bewandelen. Maar de vraag blijft, of bezinning op de academische methode niet noodzakelijk is. Het is begrijpelijk dat in een tijd waarin over de methodiek en didactiek van allerlei soorten van onderwijs zooveel wordt geschreven en gesproken, ook dit vraagstuk aan de orde komt. Natuurlijk zal men zich bij de behandeling van deze onderwerpen te wachten hebben zoowel voor een alles omverwerpend radicalisme, als voor een te angstvallig het oude beschermende conservatisme. Daarbij dient men niet uit het oog te verliezen, dat de structuur der Universiteit zelve en de verhouding van de Universiteit tegenover sociale en economische organisaties, een vraagstuk is dat nauw verband houdt met dat van de methodiek van het academisch onderricht. En tevens dient men niet voorbij te zien, dat iedere vakgroep, en misschien zelfs ieder vak een eigen didactische variatie zal vragen. Trouwens, veel daarvan kondigt zich thans reeds in het universitaire bedrijf aan. De methodus docendi op de practica der B-faculteiten is reeds totaal anders dan die van verscheidene colleges in de A-faculteiten. En gelukkig zijn er b.v. daar waar scripties gemaakt worden symptomen van wijziging. Waarschijnlijk zal de vraag omtrent de academische didactiek meer gaan leven, ook onder de afgestudeerden der Universiteit zelve, wanneer aan het voornemen van Z.E. den Minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1938

Jaarboeken | 89 Pagina's

Jaarboek der Vrije Universiteit te Amsterdam 1938 - pagina 37

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1938

Jaarboeken | 89 Pagina's