GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Jaarboek 1980-1981 - pagina 49

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jaarboek 1980-1981 - pagina 49

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

van anderen - creativiteit ten toon spreiden om ongewenste barrières te doorbreken. Besturende colleges zullen daar dan wel zoveel mogelijk ruimte voor moeten geven. Een andere conclusie die ik uit de gegeven bespiegelingen wil trekken is dat we nu met spoed moeten werken aan de ontwikkeling van de eerste-fase opleidingen. Die zullen straks voor vele studenten eindopleidingen zijn. Universitaire opleidingen wel te verstaan. En dat wil zeggen dat de studenten met onderzoek kennis gemaakt moeten hebben. Niet alleen indirect maar enige tijd zullen ze zelf actief meegedaan moeten hebben. Men kan beweren dat dat voor sommige van de door ons te verzorgen opleidingen minder relevant is, ik waag het te betwijfelen. Wil ook bij die opleidingen het wetenschappelijk karakter tot z'n recht komen, dan dient er in de curricula ruimte te zijn voor het zelf leren zoeken naar het onbekende. Nauw hiermee samenhangt dat de docenten - die de propedeutische en verdere eerste-fase opleiding gaan verzorgen - zelf actief bij de wetenschapsbeoefening betrokken moeten blijven. De studenten zullen - evenals nu overigens - kritisch moeten leren denken. Dit stelt eisen aan hen en aan ons. Wat ons betreft zullen we dit alles niet zo mogen vertalen in curricula, dat alleen de hardwerkende bollebozen nog aan de gestelde eisen kunnen voldoen. We zouden dan immers weer een elitaire universiteit worden? Of wij straks vee! verschillende tweede-fase opleidingen te bieden zullen hebben is nog ongewis. Maar ook daarvoor moeten nu door ons de fundamenten gelegd worden. Zowel bij de nadere profilering van de eerste-fase opleidingen als bij de voorbereiding van aanvragen voor tweede-fase opleidingen zelf, zowel de beroeps- als de onderzoekopleidingen. Voor de te realiseren tweede-fase onderzoekopleiding is van groot belang wat er de komende jaren gaat gebeuren met het universitaire onderzoek. En ook hier zal veel veranderen. De contouren van het nieuwe bestel werden gegeven in de door de Tweede Kamer op hoofdlijnen aanvaardde BUOZ nota en op een enkel punt later verder uitgewerkt, zoals in het Ontwerp van Wet op het Wetenschappelijk Onderwijs 1981. Al langere tijd kan men bezorgde geluiden horen over het universitaire onderzoek. Door anderen worden vragen gesteld over de wijze waarop verantwoording gegeven wordt, de doelmatigheid bij de aanwending van de beschikbare middelen en de wijze waarop en de argumenten waarmee de beschikbare mid47

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1980

Jaarboeken | 232 Pagina's

Jaarboek 1980-1981 - pagina 49

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1980

Jaarboeken | 232 Pagina's