GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Jaarboek 1981-1982 - pagina 41

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jaarboek 1981-1982 - pagina 41

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meneer de voorzitter, Dames en Heren Wie het bijzonder onderwijs een warm hart toedraagt werd in de nu afgesloten cursus veel stof tot discussie en overdenken geboden. Voortgaande kritiek werd geuit op - of om het voorzichtiger te stellen: vragen werden gesteld bij - de organisatie en de inhoud van met name het huidig christelijk onderwijs. Enerzijds uitte zich dit in verdergaande plannen voor nieuwe inrichtingen voor reformatorisch onderwijs of de uitbouw van bestaande en anderzijds worden zowel in Nederland als bijvoorbeeld in Frankrijk vanuit het openbare onderwijs en de verdedigers ervan steeds indringender vragen gesteld naar de wijze waarop dat bijzondere in het onderwijs gestalte krijgt, tot uiting komt. Bovendien werd het onderwijs ook in de nu afgesloten cursus door de wetgever geconfronteerd met wetsvoorstellen, die voor het bijzonder onderwijs vergaande, zo niet té vergaande consequenties hebben. Overtrokken reacties hierop gingen gepaard met constructieve bijdragen aan de discussie, die tot verheldering van de problematiek en verbetering van voorgestelde teksten leidden. Ook de komende jaren zullen we met ingrijpende onderwijsveranderingen te maken krijgen. Die zullen echter alleen realiseerbaar zijn wanneer het onderwijsveld niet te sterk verdeeld is. De genoemde discussies begonnen in het afgelopen jaar echter hier en daar een te scherpe toon te krijgen. Onderhnge verdraagzaamheid, tolerantie bleek niet altijd voorop te staan. Dit geldt zowel de discussies binnen het bijzonder onderwijs als de discussies met anderen. Willen de noodzakelijke veranderingen op een goede manier gerealiseerd kunnen worden, dan is tolerantie, verdraagzaamheid geboden. Voor goed begrip: in dit pleidooi voor tolerantie wordt niet gezegd dat genoemde discussies vermeden moeten worden. Zeker niet: ze zullen gevoerd moeten worden ook omdat ze zullen bijdragen tot verheldering en verduidehjking van het karakter van het bijzonder onderwijs. En dit heeft dan vooral betrekking op het christelijk onderwijs, immers het bijzonder onderwijs heeft tot nog toe vooral in die vorm gestalte gekregen, reden waarom het vervolg van dit betoog met name daar betrekking op heeft. In het eigen huis van het christehjk onderwijs en in de discussie met anderen dient men die tolerantie, verdraagzaamheid als uitgangspunt te kiezen. Anders zal er in beide gevallen een onverantwoord grote polarisatie ontstaan wat geen na te streven doel kan zijn, alleen al niet om het vele persoonlijke leed dat er door veroorzaakt wordt. In ruimtescheppende vrijheid zullen we met elkaar om moeten gaan. Tolerantie is hiet bedoeld in de betekenis van politieke en religieuze verdraagzaamheid, zoals die na het ontstaan van pluralisme in levensbeschouwingen, vooral sinds de Reformatie, bepleit werd. In ons land wortelde dit begrip tolerantie. Godsdienstoorlogen zoals die van de 16e en 17e eeuw kwamen hier - gelukkig - niet meer voor. Wel moest er van 1825 tot 1917 een schoolstrijd gevoerd worden. En nu in de discussie 39

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1981

Jaarboeken | 144 Pagina's

Jaarboek 1981-1982 - pagina 41

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1981

Jaarboeken | 144 Pagina's