GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1948 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 142

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

134 moet worden. Dat is het gezin. De capitulatie daar betekent het vallen van één der laatste stellingen. Men moet in het bijzonder verzet bieden tegen de neutralisering van het huiselijk milieu. De totalisering: Hierbij wil ik nog even stilstaan. Eén van de duidelijkste kenmerken van onze werkelijkheid is de afbraak der vrijheid. Dat geschiedt niet alleen door de enorme cultuurbindingen vanwege de moderne techniek, dat geschiedt evenzeer uit een be^ wust streven met name van staatswege om alle cultuursectoren te gaan knellen in een staatssysteem. En men lette er in dit verband alweer op, dat de totalisering en de nivellering elkaar in de hand werken. Dat was in de massavorming zo, dat is ook voor de integratie van de samenleving zo. De nivellering van het persoonlijk leven, de neutralisering van de samenleving, brengt de werkelijkheid in de toestand, waarin de totalisering kan slagen. W i e vrijheidsafbraak in een versnelde film wil zien, moet de Duitse bezetting nagaan. Stap voor stap werden de levensverbanden onder druk gezet en nationaal-socialistisch gericht. En iedere keer was de keuze: capitulatie, d.w.z., deelname in de totalisering, of verzet, d.w.z., opgeven van een stelling der vrijheid, opdat in de overgebleven stellingen de vrijheid behouden zou blijven. Voor velen werd dit een verzet tot de laatste stelling: de vrijheid van het hart. De christen moet op de bres staan voor de vrijheid. W a t is vrijheid? Zij is slechts mogelijk als ordelijke vrijheid: vrijheid onder de wet, vrijheid in gehoorzaamheid. Dit is de vrijheid in het gebod: ,,Staat dan in de vrijheid, waarin Christus u vrijgemaakt heeft". In deze uitspraak vinden we het anker en de norm van het cultuurleven. De vrijheid, waarmee Christus de mens in het hart heeft vrijgemaakt, de vrijheid, die in gehoorzaamheid genoten moet worden. Van uit het centrum kon in de loop der historie het domein der vrijheid uitgebreid worden, de vrijheid in de periferie gerealiseerd worden. En deze vrijheidsontsluiting ging steeds gepaard met de positivering van de orde dier vrijheid. Sinds 1800 geschiedde dat, mede dank zij de techniek, in versneld tempo en differentieerden zich vele zelfstandige cultuursectoren uit de voorheen min of meer getotaliseerde samenleving. De tendenz van de 20e eeuw is nu een omgekeerde. De vrijheid der cultuursectoren verkeert in de dwang van een totalitaire orde met de staat als totalisator. Tegen die vrijheidsroof moeten wij ons teweer stellen. Deze omkering van de juiste cultuurtendenz moet de christen bestrijden. En in het bijzonder daar, waar de totalisering voltrokken wordt. In de strijd om de vrijheid is de politieke partij de stoottroep. Het probleem van de vrijheid is van zo centrale betekenis in onze

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1948

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 162 Pagina's

1948 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 142

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1948

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 162 Pagina's