GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1960 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 86

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

66

J. Z. BARUCH

zai zijn als straf voor de ongehoorzaamheid aan God (vers 45: „Omdat gij niet geluisterd hebt naar de stem van de Eeuwige, Uw God, om in acht te nemen Zijn geboden en Zijn instellingen, die hij U geboden heeft.") Het toeval of ongeluk speelt eigenlijk geen rol. „Niemand stoot zich een vinger hier beneden, tenzij dit over hem beschikt is in de hemel," heet het (Chull. 7b) en „De slang bijt een mens slechts dan, als een bevel uit de hemel haar daartoe dwingt" (j. Pea L, 16 a 73). In het in het Hebreeuws geschreven apocriefe boek Jozua ben Sirach (200 V. Chr.) worden verscheidene opmerkingen gemaakt over ziekte en gezondheid. Over het verband tussen ziekte en zonde laat deze schrijver zich als volgt uit: „Wie voor zijn Schepper zondigt, valt in handen bij de dokter" (Sir. 38,15), terwijl de Midrasch (Cant.r.op 6,11 fol 35b) dit verband tussen zonde en ziekte aldus samenvat: „De deur, die niet geopend wordt voor vrome werkzaamheid, zal de dokter moeten binnenlaten." Toch bestaat anderzijds grote scepsis aan de directe bestraffing door middel van ziekte of dood, die op de zonde zou volgen. Bij een discussie tussen talmoedgeleerden over de verschillende ziekte- en doodsoorzaken, meent R. Chanina dat verkoudheid de voornaamste oorzaak is van ziekte en dood. De koude als een tekort van natuurlijke levenswarmte zou zelfs door de hemel niet beïnvloed kunnen worden i). Zijn zoon, R. José, is van mening, daf afscheiding uit neus of oor het lichaam ziek kan maken. R. Elasar schrijft de gal dezelfde pathologische werking toe. De Babylonische arts Mar Samuel spreekt over de roe'ach, als ziektemakende kracht. Dit kan overeenkomen met het pneuma der Grieken, maar gezien andere uitspraken van deze talmoedgeleerde, is niet uitgesloten, dat hij bij roe'ach aan een boze geest als ziekteoorzaak kan hebben gedacht. R. Acha keert zich tegen de opvatting, dat ziekte het directe gevolg is van zonde. Het hangt van de mens zelf af of hij ziek wordt of niet, merkt hij op 2). Het is de schuld van de mensen zelf, als zij ziek worden of sterven. Zij zondigen tegen de regels der algemene hygiëne. In het bijzonder verandering van levensgewoonten zou de oorzaak van het ontstaan van ziekten kunnen zijn, meent R.mar Samuel (Bb 146a). Het drinken van het water uit de Euphraat, tijdens de Baby1) Bm 107 b. 2) j . Sabb. XIV, 14 c 51 en Lev.r. 16, 8 volgens dr. Julius Preuss: Biblisch-Talm. Medizin pag. 161.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1960

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 304 Pagina's

1960 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 86

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1960

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 304 Pagina's