GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1960 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 217

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

DISCUSSIE

177

myn „aan Anstoteles georiënteerde anthropologie", maar waren Uw ogen geopend voor het probleem van de mensen, wier lichamelijke niet met hun psychische bestaanswijze correspondeert De door U getrokken „consequenties" slaan dan ook met op mijn stelling BIJ Uw voorbeelden wordt de naaste kwaad gedaan In het geval van de ongehuwde vrouw heeft het kind geen vader, bij de abortus wordt ongeboren leven gedood, bij de (homo- en heterosexuele) prostitutie wordt het lichaam van de naaste tot een stuk koopwaar verlaagd Inderdaad ziet Gen 2 18 primair op het huwelijk, maar is de Bijbel ook niet m ruimere zm anti-mdividualistisch' Wij leven niet meer m de wereld van Gen 2, maar m die na Gen 3 In deze laatste wereld ontmoeten WIJ mensen, die met passen bij een lid van het lichamelijk zelfde geslacht In plaats van m het paradijs te blijven, moet U zich m de vraag verdiepen hoe deze mensen zo goed mogelijk het Bijbelse zijn-m-gemeenschap kunnen benaderen 2 Antinomieën Het liefdegebod houd ik met voor innerlijk antmomisch, maar als dit gebod op deze wereld zich breekt, treden er m i wel dikwijls tegenstrijdige eisen op Deze antinomieën heb ik met op een studeerkamer bedacht, maar kom ik m de werkelijkheid van het leven (bijv en o a bij homosexuelen) tegen U helpt mij met door a prion antinomieën te ontkennen, maar alleen door aan te tonen dat het bijv. bij de homosexuelen ficties zijn Aangezien ik het liefdegebod met ,,als eenheid van tegenstrijdigheden" zie, stel ik het compromis met normatief Hiermee vervalt Uw hele redenering over ,,mijn compromis-idee" Wel betoog ik dat ons leven onder het liefdegebod dikwijls onvermijdelijk met meer dan een compromis kan zijn en mijn pet af voor ieder die het verder brengt De heer Brillenburg Wurth Ik ben dankbaar, dat dr Ridderbos een beroep heeft gedaan op ons allen om ernstige aandacht te wijden aan de nood van zovelen, die in sexueel opzicht ,,anders zijn dan de anderen" Het feit dat zij nu „outcasts" m onze samenleving zijn, maakt deze nood m vele gevallen nog groter dan ze op zichzelf reeds is Ik heb intussen toch bedenkingen tegen de hoofdstelling van dr R Ook hij erkent, dat een christelijke ethiek met zonder het compromis kan Dan moet echter dat compromis zoveel mogelijk de norm benaderen en het moet van die aard zijn, dat het de betrokkenen m hun nood inderdaad helpt Ik trek m twijfel, of van dat laatste bij de oplossing van dr R sprake kan zijn Met diens exegese kan ik mij voor een groot deel verenigen Ons oordeel over de homosexualiteit hangt echter niet maar aan enige afzonderlijke teksten Het wordt vooral bepaald door wat wij zien als de onafscheidelijke band, die de bijbel doorlopend aanneemt tussen sexualiteit en huwelijk Hierbij gaat het om een onverbrekelijke goddelijke levenswet Wie daarop inbreuk pleegt doemt zichzelf tot sexuele nood Alle sexuele beleving buiten het huwelijk kan met anders dan innerlijk steriel zijn Zij heft de eenzaamheid met op, maar doet een mens m steeds diepere eenzaamheid vervallen Men mag daarom menen uit liefde de weg, door dr R bepleit, aan de naasten te kunnen aanbevelen, maar de „liefde" die met met het gebod Gods rekent, is ook m deze niet de echte liefde, die de naasten wezenlijk helpt Alleen, laat niemand menen met deze negatieve conclusie te kunnen volstaan De liefde voor deze „naasten" moet ons dringen om te zoeken naar wegen, waarop wij hen inderdaad kunnen helpen, al zal deze hulp nooit hun nood geheel kunnen wegnemen Antwoord van de heer Ridderbos Mijn bezwaar tegen Uw standpunt is hetzelfde als tegen dat van prof Roscam Abbing In plaats van het beroep op de klassieke Bijbelteksten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1960

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 304 Pagina's

1960 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 217

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1960

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 304 Pagina's