GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1962 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 286

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

230

A. VAN DER ZWAN Jr.

De androgyne goden waren door hun hf niet gebrekkig of ziekelijk, maar verenigden kenmerken van beide geslachten harmonieus in één individu. Dit geldt ook voor de eerste mensen, zoals men zich dezen dikwijls voorstelde. Het lijkt of de scheiding der geslachten in het denken der volken als een gebrokenheid werd gevoeld, die niet vanaf het begin kon hebben bestaan; de oermens moest beide geslachten in zich hebben verenigd.

De gedachte over de eerste mensen In hoofdstuk V van het Perzische boek Boendehes, dat behoort tot de Zendavestalitteratuur, wordt verhaald hoe uit een rabarberplant een manvrouw opgroeide. Na de deling van deze H F door de god Ormoezd ontstonden Meschia en Meschiana, van wie alle mensen afstammen (19). In het geschrift Satapata Brahmana is in hoofdstuk XI, 1, 6 te lezen hoe uit een gouden ei Prajapati of Peroesja te voorschijn kwam, die alleen een nageslacht kreeg en met zijn mond de goden schiep (25b). In hoofdstuk XIV, 4, 2 van hetzelfde werk verlangt Peroesja naar een ander en valt als een spliterwt uiteen in twee helften. Zo ontstaan een man en een vrouw, van wie de mensen afstammen en ook de dieren (25a). De Germanen kenden eveneens een tweeslachtige oermens (32). Maimonides schreef dat Adam en Eva samen geschapen zijn, verenigd met hun rug; deze dubbele mens werd later door God gedeeld (21). Rabbi Manasse ben Israël f 1657 vertaalde daarom „zijde" in plaats van „rib" van Adam en las in Genesis 1 vers 27 „mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hem" in plaats van „man en vrouw schiep Hij hen" (22) Augustinus heeft duidelijk gezegd, dat Adam geen H F was (2a). In het Livre des Merveilles, een reisverhaal uit de 13e of 14e eeuw, worden Adam en Eva in het paradijs beschreven en afgebeeld met een mannelijk en vrouwelijk geslachtsorgaan naast elkaar (14b). Deze vorm van hf, in die tijd vaker afgebeeld, onder anderen door Ulysses Aldrovandus (fig. 10) en Ambroise Pare, komt zeer zelden echt voor bij de mens (24). Merkwaardig is de wijze, waarop de Duivelaanbidders in het Nabije Oosten de oorsprong van hun volk uitleggen. Adam en Eva twistten er naar aanleiding van hun kinderen over, uit wie van hen het eigenlijke leven ontstond. Om het eens te worden gingen zij over tot een experiment. Elk maakte een kruik en deed daarin een mengsel van aarde, water en eigen bloed. Deze potten begroeven zij in het

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1962

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 350 Pagina's

1962 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 286

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1962

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 350 Pagina's