GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1963 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 191

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

D E H E M E L — D E KOSMISCHE E N D E GODDELIJKE

153

heimwee naar het hemels Jeruzalem, neerdalend op aarde, waarvan hij in diep vertrouwen zingend getuigt: Me receptet Sion illa, Urbs beata, urbs tranquilla. i) Maar hoe zal de gelovige dit medezingen, als zijn wetenschap hem het beeld uit de handen heeft geslagen, als hij herinnerd wordt aan de boodschap van Genesis, dat de hemel „aards", geschapen werkelijkheid is ? Zeker, in het majesteitelijk begin van Genesis ligt als het ware een kenmerk en waarborg van de ware theïstische religie, die door geen moderne wetenschap is aangetast. Maar hoe leeft de Christen daarbij? Hoe leeft daarbij de Christen, die natuurwetenschap beoefent als levenstaak ? Waar blijft hij in zijn religieuze leven, als de oude, geliefde, gekoesterde voorstellingen door de wetenschap, evenzeer als door de Bijbel, illegitiem zijn verklaard ? Als hij zich bewust moet maken, dat het hemels Jeruzalem geen ruimteschip is, dat neerdaalt op deze aarde, zoals misschien een in Nieuw-Guinea, nog in het stenen tijdperk levende, primitieve mens voor het eerst een neerdalend vliegtuig heeft gezien en beschouwd ? Het heeft geen zin terug te verlangen naar de denkwereld der Middeleeuwers — wij zijn van de twinstigste eeuw. Onze Goddelijke hemel is ontsluierd. Le dévoilement du del divin — de ontsluiering van de Goddelijke hemel — zo luidt het laatste deel van Garrouges' opstel De gehele hemel met de aarde is vergankelijk geworden. Maar het Nieuwe Testament in de Bijbel is het complement van het Oude. Gewaagt het Oude van de hemel en de hemelen, het Nieuwe tracht ons binnen te leiden in het Koninkrijk der hemelen. Dat heeft nergens een kosmische connotatie, maar steeds een reUgieuze. De sjeool, het rijk van de doden, de schimmen, de zielen, is verdwenen, maar Christus verschijnt, en het hemels Jeruzalem is een spirituele werkelijkheid. Christus' hemelvaart is geen ruimtevaart, zijn wederkomst „op de wolken des hemels" geschiedt niet uit de ruimte, die Russen en Amerikanen concurrerend doorvorsen, ze is geen verplaatsing (déplacement), maar ontsluiering (dévoilement). De oude sacrale topologie van de hemel boven en de aarde bene1) Mij zal dat Sion opnemen, die zalige, rustige stad.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1963

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 322 Pagina's

1963 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 191

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1963

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 322 Pagina's