GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1968 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 211

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

p. J. ROSCAM ABBING

171

Wij gaan nu eerst de ethiek van de arts na, gemakshalve veronderstellend dat de patiënt daarmee instemt. Dan kunnen we daarna de ethiek van de patiënt bezien, en de complicatie bespreken die ontstaat als beide ethieken van elkaar afwijken.

Il

De ethiek van de arts

Wij zien de arts als voorbeeld en prototype van de mens die ingrijpt in het leven van zijn medemens. Dat ingrijpen speelt zich af op drie terreinen, wat drie maal bepaalde vragen oproept. Ik denk aan het ingrijpen van de mens ten aanzien van het ontstaan van de mens, van het millieu van de mens, en van de mens en zijn instrumentarium zelf. 1. Eerst het ontstaan van de mens. Dat een echtpaar zwangerschap van de vrouw wil voorkomen of wil bevorderen achten wij op zichzelf niet fout. Er bestaat nauwelijks een groter verantwoordelijkheid dan die voor het verwekken van een kind. Gezinsplanning, verantwoord moederschap, is bij ons in het westen gelukkig vrijwel algemeen aanvaard. Het motief van het niet of wel verlangen naar een kind, luistert nauw, moet voor Gods aangezicht kunnen bestaan; de modus van het voorkomen of bevorderen van bevruchting is vaak indifferent. Vaak, niet altijd. Want het gebruik van preventiva, die een reeds ingenestelde zygoot, of zelfs een nog niet ingenestelde zygoot, doden, acht ik onverantwoord. En het bevruchten van de vrouw met sperma anders dan van de eigen man, acht ik, zoals reeds gezegd, evenmin verantwoord. Als een vrouw zich wil laten steriliseren kan dat m.i. verantwoord zijn, al is elke definitieve onherstelbare ingreep op dit gebied zeer precair. Het wordt nog veel precairder als de overheid tot sterilisatie van moeders van een bepaald aantal kinderen gaat nodigen. Toch meen ik dat dat verantwoord kan zijn. U weet dat zoiets in India gebeurt. Ik kan me zelfs situaties indenken waarbij de overheid sterilisatie moet gaan eisen als een gezin een bepaalde omvang heeft bereikt. Als christenen mogen we dan niet protesteren. We hebben als christenen tot en met bedacht te zijn op wat ik zou willen noemen: de rechten van de nog niet verwekten. Zij hebben er recht op in een aanvaardbare situatie mens te worden zonder té veel honger, armoede, etc. Daarom acht ik ook eugenetiek zeer belangrijk. Allereerst de ne-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1968

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 314 Pagina's

1968 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 211

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1968

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 314 Pagina's