GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1970 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 296

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

244

VERANTWOORDELIJKHEID ACADEMICUS (WEERGAVE)

moet de academicus mede daarom op de hoogte zijn van de wensen van de samenleving. Hoe is dit te optimaliseren? Men heeft wel gesteld dat het doel van de industrie is: het maken van winst. Dit is niet geheel juist. Het is wel zo dat het maken van winst een indicatie is van het goed functioneren van de onderneming. De moeilijkheden ontstaan echter vooral omdat er door de enorme specialisering geen inzicht meer is in de andere structuren, en omdat het bijzonder moeilijk wordt om overzicht te krijgen. Volgens hem ligt hier de kern van het huidige onbehagen en het wantrouwen. De enige mogelijkheid om dit vertrouwen te herstellen is hierin gelegen dat de leiding met veel grotere openheid zijn beleid bekend moet maken. Uiteraard is het zo dat elke vinding van de aan de industrie werkende academicus ten goede, maar ook ten kwade kan worden aangewend. Het aantal technische mogelijkheden is vrijwel onbeperkt. Er zal dus een keuze gedaan moeten worden uit deze mogelijkheden, waarbij het de overtuiging is van dr. De Haan dat de overheid prioriteiten zal moeten stellen, zodat de industrie zo adequaat mogelijk de werkelijke behoeften van de samenleving kan volgen. Vervolgens leidt de heer Davidse de problemen rond het middelbaar onderwijs in. Hij stelt als belangrijkste doel van het onderwijs: de ontplooiing van de eigen persoonlijkheid, zodat de leerling later in staat is om zelfstandig en kritisch handelend in de samenleving op te treden. Hoe kunnen we dit nu concretiseren? Het onderwijs houdt o.m. in het leren kennen van eigen capaciteiten en beperkingen, het aankweken van sociaal gedrag, opdat men zo later tot een verantwoorde beroepskeuze kan komen; verder uiteraard de overdracht van culturele waarden en het kweken van een kritische houding ten opzichte van de maatschappelijke problemen. Hoe kan de vakdocent, die kennis moet bijbrengen op het gebied van zijn eigen vak, dit realiseren? Uiteraard moet hij niet indoctrineren, maar trachten zo veel mogelijk in open discussie de nodige ontwikkeling bij te brengen. Hierover is men nu druk bezig zich te bezinnen. Men verwacht tegenwoordig van de leraar een open houding in het overbrengen van de culturele waarden. De leerlingen zijn uitermate kritisch. Er is duidelijk een hernieuwde emancipatie van de jeugd aan de gang. De heer Davidse noemt als voorbeeld het demonstreren van een groep leerlingen van zijn school tijdens schooltijd voor de amerikaanse ambassade. Het blijkt dat de leerlingen zeer geƫngageerd zijn in de wereldproblemen van vandaag. De problemen waarmee de studenten een paar jaar geleden kwamen zijn nu volop op de

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1970

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 306 Pagina's

1970 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 296

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1970

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 306 Pagina's