De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 54
De Vrije Universiteit van 1905 tot 1955, een halve eeuw geestesgeschiedenis van een civitas academica.
Gods, in wien al de schatten der wijsheid en der kennisse
verborgen zijn'.
Kuyper ging nog verder. Volgens hem is er ook een kennis van
God, het 'hoog en heilig middelpunt van het rijk der
Verborgenheden', mogelijk. Omdat wij van Gods geslacht zijn,
volgens Paulus die te Athene enkele Griekse dichters citeerde,
kunnen wij God kennen en dat in onze christelijke wetenschap
verwerken:
Ons eigen persoonlijk bestaan, onze eigen gedachtenwereld, het uitgaan
van ons eigen woord, het uitvoeren van eigen raad en plan, het geeft
ons alles een hulpmiddel aan de hand, om ons in het verborgen bestaan
van onzen God, in den raad dien Hij vormde, in het plan dat Hij
volvoeren wilde, in het woord, waardoor Hij alle ding openbaart, in te
denken, en ten deele zelfs in te leven. Omdat we naar het beeld Gods
geschapen zijn, zijn we in staat de taal, die God spreekt, te verstaan.
Hier vinden we bij Kuyper dus niet alleen het mensvormige spreken
Gods, maar ook de keerzijde, het ten dele op Gods niveau verstaan
van God door de mens. Behalve het gnostieke element van het
neerdalen van het goddelijke in de schepping, vinden we ook
mystiek bij Kuyper: het opstijgen van de mens in het goddelijke.
We komen hier uit bij een motief dat Kuyper al vanaf het ogenblik
van zijn eerste bekering bewoog, bij het: 'o, zoo diep in Gods
bestuur indringen'. In Pro Rege schreef Kuyper daarover op
mystieke wijze:
Niet om afgetrokken kennis is het ons te doen, niet om een veelheid
van weten, niet enkel om een afbeelding in ons bewustzijn van de
wereld om ons heen. Ons bewustzijn kan niet rusten eer het den
levenden God zelf ontmoet heeft; van aangezicht tot aangezicht met
Hem, die niet wijsheid heeft, maar de Wijsheid is, in aanraking is
getreden, en in die aanraking ontwaard heeft, hoe het die heilige,
hooge Wijsheid is, die alle dingen zijn doet, draagt en voleindt.
Samenvattend concluderen we dat de christelijke wetenschap en
wetenschapsbeoefening bij Kuyper verschillende betekenissen had.
Inzake de wetenschap der zienhjke dingen had Christus
betekenis als de eeuwige Logos. Maar de wetenschap op het terrein
der gemene gratie keerde zich in het streven naar stelsels, zoals de
evolutieleer, tegen Christus. Het Christendom bevrijdt en stimuleert
50
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1987
Publicaties VU-geschiedenis | 460 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1987
Publicaties VU-geschiedenis | 460 Pagina's