GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Is studeren ook al een last? - pagina 35

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Is studeren ook al een last? - pagina 35

Een persoonlijke visie op enkele aspecten van de ontwikkeling tussen 1968 en 1996 van de Faculteit Geneeskunde van de VU, met een nadruk op onderwijs

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zijn professionele kwaliteiten worden bepaald door:

• zijn medische deskundigheid;

• zijn deskundigheid als hulpverlener;

• zijn deskundigheid als universitair gevormde.

Over de vorm van het curriculum zegt de commissie het volgende:

• De laagsgewijze opbouw moet vervangen worden door een

cyclische opbouw, waarbij met toenemende graad van verdie-

ping de basisvakken, de (para)klinische vakken en de genees-

kundige praktijk in meer geïntegreerde vorm aan de orde

worden gesteld.

• Naast systematisch onderwijs wordt een belangrijke plaats

ingeruimd voor probleemgericht onderwijs.

• In iedere fase van de studie wordt de aandacht op evenwichtige

wijze verdeeld over elk der drie aspecten van arts-zijn.

• De onderwijsmiddelen moeten afgestemd zijn op de beoogde

leerdoelen, er moet een consequent gebruik gemaakt worden

van toetsing en op basis van een deskundige studiebegelei-

ding moet een belangrijke plaats ingeruimd worden voor zelf-

studie.

Voor de propedeuse ziet de commissie geen selecterende functie in

algemene zin, maar een fase van zelfselectie op grond van de geboden

oriëntatie en voorbereiding op latere studie en beroep.

Als leerdoelen voor de propedeuse worden aangegeven:

• inleiding in de medische wetenschap opgebouwd uit genees-

kunde en gezondheids zorg;

• inleiding in het onderwijs, in de wetenschappelijke en per-

soonlijkheidsvorming ;

• inleiding in de geneeskunde als toegepaste gezondheidszorg;

• basisonderwijs in de vakgebieden.

Naast elementenonderwijs dient 50% van het onderwijs probleemop-

lossend te worden aangeboden, er moet een kennismakingsstage

komen en een systeem van deskundige studiebegeleiding moet worden

ontworpen.

Vanuit deze stellingname formuleert de commissie een aantal principe-

en uitvoeringsbesluiten, die als uitgangspunt moeten gaan dienen voor

de voortgaande herprogrammering.

33

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 2001

Publicaties VU-geschiedenis | 98 Pagina's

Is studeren ook al een last? - pagina 35

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 2001

Publicaties VU-geschiedenis | 98 Pagina's