Is studeren ook al een last? - pagina 68
Een persoonlijke visie op enkele aspecten van de ontwikkeling tussen 1968 en 1996 van de Faculteit Geneeskunde van de VU, met een nadruk op onderwijs
voorstel voor de opleiding tot medisch informaticus en een eenjarige
opleiding tot onderzoeker voor medische doctorandi en basisartsen.
De opleiding tot medisch onderzoeker verdwijnt al snel van het pro-
gramma. De commissie zal later de AlO-commissie worden, en als er
een medewerker wetenschapsbeleid komt in de faculteit, zal de
bemoeienis van de afdeling met deze opleiding verdwijnen.
Bijzondere belangstelling van de afdeling krijgen de interdisciplinaire
colleges die in het vierde jaar geprogrammeerd zijn. Dit is een colle-
gecyclus waarin de klinische vakgroepen samenwerken. Het doel van
deze colleges, inzicht geven in de strategie van de arts in de problema-
tiek rond ziekte, diagnose en behandeling, past goed bij de doelstellin-
gen die gaan gelden voor het nieuwe curriculum.
De afdeling voert omdat slechts weinig studenten deze colleges bezoe-
ken een evaluatie uit, waaruit blijkt dat de samenwerking slechts
schijn is en iedere docent binnen het aangegeven kader zijn eigen col-
leges geeft. Getracht wordt betere doelstellingen per cyclus te formu-
leren en de rol van de docenten meer duidelijk te krijgen. De deelne-
mende vakgroepen vinden dat er een tentamen moet komen.
Zo krijgt de afdeling zowel een rol in de coƶrdinatie van deze college-
cyclus als een belangrijke rol in de strijd om het al of niet invoeren
van een tentamen. In samenwerking met drs. Gercama van
Huisartsgeneeskunde worden voorbereidende colleges en discussie-
groepen gericht op probleemoplossen georganiseerd. Hoewel de deel-
nemers aan de colleges zeer positief zijn is de belangstelling voor dit
facultatieve onderwijs toch gering en wordt besloten dit onderwerp
over te hevelen naar het ALCO.
Als de werkzaamheden voor de invoering van het nieuwe curriculum
aflopen, begint kort daarop de ICCA aan haar werkzaamheden.
Opnieuw voert Mare Soethout het ambtelijk secretariaat, opnieuw pro-
duceren we nota's, brieven en rapporten.
Gedurende beide perioden van grootschalige curriculum-herziening is
er zeer veel contact met de projectgroepen, soms wonen leden van de
afdeling de vergaderingen van deze groepen bij, om te helpen of te
scheidsrechteren. Bij enkele blokken is de afdeling sterk betrokken bij
de opzet. Dat geldt in het bijzonder bij de blokken van het "instel-
lings-specifieke" onderwijs, waarover eerder gesproken is. Ook bij de
ontwikkeling van het klinisch lijnonderwijs en de toetsing daarvan
speelt de afdeling een belangrijke rol.
66
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 2001
Publicaties VU-geschiedenis | 98 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 2001
Publicaties VU-geschiedenis | 98 Pagina's