Een hoeksteen in het verzuild bestel. De Vrije Universiteit 1880-2005. - pagina 315
De Vrije Universiteit 1880-2005
HET STUDENTENPASTORAAT
In januari 1971 promoveerde de Amsterdamse studentenpredikant H. A. Wiersinga over
'De verzoening in de theologische diskussie.' Hij nam daar stelling tegen de klassiek ge-
reformeerde leer van de verzoening door het bloed van Christus. Golgotha was slechts
een begin. Mensen moesten nu zelfde verzoening volledig realiseren door de strijd aan
te binden tegen de structuren, en vóór vrede en recht.'7' Dat was het nieuwe evangelie
van het revolutionaire, profetische messianisme: Christus die ons oproept Hem na te
volgen in de strijd tegen de machten van de wereld. Berkouwer, Wiersinga's promotor,
had nog in 1969 geschreven dat deze manier van denken en geloven minder aansloeg in
gereformeerde kring."'^ De tijd bleek hem nu in te halen. Ook in de gereformeerde ker-
ken kwam de nadruk te liggen op bevrijding uit bestaande structuren en vastgelopen
verhoudingen. Luthers oude vraag, voortgekomen uit het persoonlijk zondebesef 'hoe
krijg ik een genadige God', was vervangen door een nieuwe, politiek geladen vraag 'hoe
krijg ik een rechtvaardige samenleving'."'^ De hoop van een christen was niet meer de
wederopstanding des vleses en een eeuwig leven, maar 'het messiaanse visioen van een
andere wereld, nooit meer wennen aan lijden en onrecht'.''''
De verkondigers van dit evangelie voelden zich verwant aan de studentenbeweging.
De hervormde studentenpredikanten hadden reeds in 1968 de analyse van de studenten
onderschreven dat hoger onderwijs gericht moest zijn op 'het ontdekken van de autori-
taire structuren en de structurele onderdrukking'. De kerk moest eerder bezorgd zijn
'over de rustig studerende massa's dan over de verontruste studenten'.'^5 Ook de gere-
formeerde ds. Ringnalda zag het als zijn taak 'de grote indolente middenmoot te aktive-
ren'.'7^ In het onderwijs ging het erom niet slechts de werkelijkheid te ontdekken 'maar
vooral ook om haar te veranderen'.'^7 Het nieuwe uitgangspunt veranderde de omgang
met de HeiUge Schrift. Dat was een boek van bevrijding. Bevrijding was het grote thema
van de bijbel, en daarom kon dat boek alleen goed gelezen worden 'door hen die onder-
liggen of met hen solidair zijn. En dat lezen moet dan gericht zijn op handelen.''7* Voor
de traditioneel orthodoxe manier om de bijbel te lezen heeft het blad van het studenten-
pastoraat Via-Via geen goed woord over. Zie hoe K.A. Deurloo zijn visie geeft op het
kerstverhaal: 'een pornofilm met J.v.N. in de hoofdrol lijkt mij niet aanstotelijker dan het
jaarlijks gehoereer met zogenaamde gegevens uit het begin van het Mattheus- en Lucas-
evangelie.''79
Zo krijgen we in het voorbijgaan nog een andere overeenkomst te zien tussen studen-
tenpastoraat en studentenbeweging: beide waren volstrekt humorloos. Humor komt nu
eenmaal voort uit het gevoel voor betrekkelijkheid, en daar plegen revolutionairen zich
niet aan te bezondigen. Voor deze dominees is het alles bloedige ernst. In de Verenigde
Staten is de universiteit een verlengstuk van het grootkapitaal, schrijft Ringnalda in
1969. 'In Nederland ook? Ik dacht in toenemende mate.''^ Vijfjaar later zegt hij met
grote beslistheid: 'dat Nederland aan het verrechtsen is zal niemand ontgaan zijn','^' ter-
IN DE SCHADUW VAN MARX 1969-1980 3"
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005
Publicaties VU-geschiedenis | 510 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005
Publicaties VU-geschiedenis | 510 Pagina's