Een hoeksteen in het verzuild bestel. De Vrije Universiteit 1880-2005. - pagina 362
De Vrije Universiteit 1880-2005
lijk sprake van een 'christelijk commitment', da t wetenschap een remedie zal doen zoe
ken tegen het menselijk lijden.*' Alleen, la a t het niet gebeuren in na a m va n een groot
verhaal, da t slechts va lse zekerheid te bieden heeft. En toch evenmin in na a m va n elk
willekeurig klein verhaal, want de Vrije Universiteit heeft ha a r eigen traditie. Ze blijve
dus 'een christelijke vertelgemeenschap van geloofsverhalen'.''^ Brinkman koos dus voor
een pluralistische universiteit, die zich weliswaar christelijk wilde noemen va nwege de
herkomst van haar kleine verhalen, maar niemand bond aan het grote verhaal van de Ene
Naam en het onfeilbare Woord.
Een andere bena dering werd gekozen door de nieuw a a ngetreden rector E. Boeker,
die in 1993 zijn vier w's lanceerde, later uitgebreid tot vijf: waarden, waarheid, waardig
heid, wijsheid en wa rmte."*^ Boeker probeerde niet zijn vijfta l geestelijk onder da k te
brengen bij de doelstellingen. Integendeel, wa a rdigheid moest iets zijn wa t geldig was
voor alle culturen, niet alleen voor de christelijke. ledere godsdienst moest gea ccepteerd
worden, mits slechts waardigheid behouden bleef Hoe Boeker da t bedoelde, legde hij
met een belangwekkend voorbeeld uit. 'Ik was laatst bij tandheelkunde op bezoek. Daar
hebben ze een vrouwelijke studiebegeleider, die zorgt voor de intake van buitenla ndse
studenten. Daar bleek algauw dat met name moslimstudenten er moeite mee hebben dat
ze voor een pla a ts a fha nkelijk zijn va n een vrouw. In die situa tie ga a t voor mij de
waardigheid va n de vrouw verre boven de waardigheid va n andere culturen. Als ze daar
moeite mee hebben, gaan ze maar ergens anders studeren.'" Men ziet dat wa a rdigheid
hier losgeraakt is van grondslag en doelstelling. De maatstaf ligt niet in de christelijke re
ligie, maar in de seculiere normen en waarden va n de moderne Nederlandse sa menle
ving. Politieke correctheid heeft de functie va n christelijk geloof overgenomen. De spe
cifiek christelijke invulling ontbrak en werd ook niet beoogd.
Geleidelijk a a n werden grondslag en doelstelling geminimaliseerd. Begin 1995 vroeg
het College van Decanen aan de faculteiten, of de oecumenisch christelijke traditie gold
als selectiecriterium bij benoemingen. Alleen theologie en wijsbegeerte bea ntwoordden
die vraag bevestigend, a ls het tenminste ging om hoogleraren. De fa culteit der sociaal
culturele wetenschappen verla ngde 'dat zij de traditie kennen en kunnen invoelen'. Bij
de anderen was gehechtheid a a n of bekendheid met die traditie geen aandachtspunt bij
de weging van sollicitanten. De medische faculteit vroeg niet meer dan een 'veelkleurige
beleving va n de eigen grondhouding'.+5 Ze moet zelf geloofd hebben da t die woorden
iets betekenden. Een jaar later werd aan alle faculteiten gevraagd een zelfbeeld op te stel
len dat kon doen blijken hoe ze omgingen met de doelstellingen. Het bleek dat de hori
zontale aspecten a a nzienlijk beter tot hun recht kwa men da n de verticale.*^ De rechts
filosoof A. Soetema n consta teerde een neiging, levensbeschouwing 'te versma llen tot
een a a nta l ethische vra gen, een a a nta l a chtergrondva kken, en wa t ma a tscha ppelijke
dienstverlening. Het dienen van de wereld komt aldus redelijk uit de verf De relatie tot
het dienen van de wereld tot het dienen van God niet. De genormeerdheid va n het eer
ste vanuit het tweede evenmin.' Hij stelde voor de faculteiten te hulp te komen door het
358 EEN HOEKSTEEN IN HET VERZUILD BESTEL
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005
Publicaties VU-geschiedenis | 510 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005
Publicaties VU-geschiedenis | 510 Pagina's