Het fysiologisch labaratorium VU/VUmc - pagina 33
Feiten en gebeurtenissen 1950-2005
Wisseling van de waclnt en nieuwe structuren
vraagstelling. Maar meteen werd er intensief op gestudeerd en werd deskundigheid
van buiten ingeroepen. Ook Knoop stelde zich op de hoogte van de theoretische ach-
tergronden en bepaalde zijn strategie om tot een zo eerlijk mogelijke en niet voor dis-
cussie vatbare cijferbepaling te komen. De formule die hij hanteerde stond voor hem
vast en bleef door de jaren ongewijzigd.
M/e/ werden van het begin af aan door hem de resultaten gecorrigeerd als uit de
eerste computeruitslag bleek dat er in het tentamen een fout was voorgekomen.
Knoop hield van een "klip en klare" uitslag en kwam bijna nooit terug op een geno-
men besluit. Dat viel bij studenten niet altijd in goede aarde, want ook de multiple-
choice vragen en zeker de later door de klinische vakgroepen ingevoerde juist/on-
juist vragen, gaven aanleiding tot veel discussie en problemen ten aanzien van de
cijferbepaling. En het werd duidelijk in de loop van de volgende jaren toen bij het
onderwijsbureau veel meer deskundigheid en ervaring beschikbaar was, dat er ook
toen nog steeds geen bevredigende oplossingen voor deze problemen gevonden kon-
den worden. ,
Dat Knoop zelden terug kwam op een eenmaal genomen besluit leidde in het voorjaar
van 1 975 tot een forse aanvaring met de studenten naar aanleiding van een tentamen-
uitslag. De studenten besluiten tot een bezetting van de afdeling en het onaangename
conflict kan uiteindelijk pas na tussenkomst van het faculteitsbestuur en een bemid-
delingscommissie min of meer bijgelegd worden (zie Van Bergen, pp 622-624).
In 1978 zet Knoop in een brief van liefst negen pagina's zijn standpunt betreffende de
herprogrammering van het curriculum uiteen. Bij de Voortgaande Herprogrammering
(CVH), het vervolg op de commissie Herprogrammering die in 1976 is ingezet, gaat
Spoelstra een rol spelen bij de opzet van het Vlekkenplan, de invulling van het stu-
dieprogramma. De hele operatie is een moeizaam proces waarin heel wat tussen de
hoofdrolspelers uitgevochten wordt o.a. hoe groot wordt de omvang van "structuur
en functie" in het eerste jaar - Knoop is voorzitter van deze projectgroep - en hoe is
"studielast" te definiëren? Het nieuwe 6-jarige curriculum met geïntegreerd blokonder-
wijs - het candidaatsexamen is vervallen - wordt pas in 1981 ingevoerd en zal heel
wat arbeidsintensiever zijn dan het klassieke curriculum. Knoop heeft zich zo lang
mogelijk verzet tegen door de docent geschreven dictaten en gaf bij de colleges alleen
pakjes illustraties, diagrammen en schema's uit, ter verduidelijking van de opgegeven
stof uit de studieboeken (hèt boek was A.C. Cuyton's Textbook of Medical Physiology).
Als de blokboeken ingevoerd worden is zijn uitgangspunt dat de fysiologie-onderdelen
daarin steeds een herkenbare fysiologie-vormgeving behouden, zoals dat ook voor
de prakticumhandleidingen het geval was en bleef. Ondertussen heeft de Subfaculteit
Psychologie in 1977 al zelf het fysiologie-onderwijs, dat het laatst door Goedhard
werd gegeven, overgenomen. Het onderwijs aan de studenten Biologie B5', later Medi-
sche Biologie geheten, zal echter in de volgende jaren aanzienlijk uitgroeien; het zijn
Van den Bos en Van Lambalgen die dat verzorgen. De studentenaantallen daar blijven
als gevolg van de instroombeperking bij geneeskunde explosief stijgen tot in de jaren
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 2007
Publicaties VU-geschiedenis | 52 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 2007
Publicaties VU-geschiedenis | 52 Pagina's