GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Een handvol filosofen - pagina 449

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een handvol filosofen - pagina 449

Geschiedenis van de filosofiebeoefening aan de Vrije Universiteit in Amsterdam van 1880 tot 2012

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

/ Sociaal-culturele en politieke filosofie 445

in wat men de zin van het leven, samen-

leving en cultuur noemt. D e zin van het

leven heeft betrekking op de manier

waarop iemand in het leven staat of in

een bepaalde cultuur. Anders gezegd,

het antwoord op de vraag naar zin ligt

in een bepaalde levenshouding en le-

vensprakijk. D e zin-vraag is niet op

kwantitatieve, rationeel berekenbare

of empirische wijze te beantwoorden.

De vraag naar zin h o u d t verband met

de metafysische dimensie van het men-

selijk leven. Tegenover verlichtings-

denkers en hun nazaten, die de men-

sea wilden bevrijden van bijgeloof en

metafysica, k o m t Verbrugge op voor

het goed recht van het stellen van vra-

gen naar het metafysische. Deze vragen

richten zich met name op het religieu-

ze: 'die oorspronkelijke v o r m van den-

ken waarin de mens zich in een abso-

lute verhouding geplaatst weet tot het A.M. Verbrugge

zijnsgeheel en zijn leven uitdrukkelijk

in het teken van deze verhouding ervaart en doorleeft'."

Zijn landelijke bekendheid bereikte in 2006 een hoogtepunt met zijn optreden in het

avondvullend televisieprogramma Zomergasten van de VPRO. Hij liet zich kennen als

een rasfïlosoof die ingewikkelde vraagstukken voor een groot publiek duidelijk uit-

een kon zetten, maar ook als een fan van Bob Dylan. Zelf bleek hij gitaar en piano te

spelen, en in zijn studententijd en ook nadien zanger te zijn geweest in de (inmiddels

opgeheven) Leidse rockband Dusk. Overigens heeft zijn passie voor muziek hem

niet verlaten.

Na het verschijnen van zijn Tijd van onbehagen bepaalde Verbrugge mede de

agenda van het filosofisch debat in Nederland en zo hij niet als trendsetter van het de-

bat optrad dan leverde hij wel een substantiële bijdrage. Volgens Vnj Nederland be-

hoorde Verbrugge in 2008 tot de twaalf meest scherpzinnige denkers van Nederland

- twaalf denkers uit verschillende disciplines. Dit oordeel was het resultaat van een

onderzoek onder zeventig mensen die als wetenschapper, essayist of opiniemaker

bekendheid genoten. Op grond van de binnengekomen reacties gaf Vrij Nederland

als typering van Verbrugge dat hij 'vrij radicaal in zijn denken' was, en een funda-

mentele kritiek gaf vanuit een goed doordachte achtergrond waarvan de 'boodschap

breed is herkend, hij weet de tijdgeest te raken'. En verder: 'Verbrugge participeert

op een uitstekende manier als filosoof in het publieke debat, soms wellicht een beetje

te veel. Het is te hopen dat hij op den duur zijn publieke optreden matigt om meer

ruimte te krijgen voor het echte intellectuele werk'.*"

39 Verbrugge, 'Wat bezielt ons'*', in Van Woudenberg, Hel nul van filosofie^ p 91

40 *De intellectuele voorhoede', Vnj Nederland, 5 april 2008.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's

Een handvol filosofen - pagina 449

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's