Een handvol filosofen - pagina 449
Geschiedenis van de filosofiebeoefening aan de Vrije Universiteit in Amsterdam van 1880 tot 2012
/ Sociaal-culturele en politieke filosofie 445
in wat men de zin van het leven, samen-
leving en cultuur noemt. D e zin van het
leven heeft betrekking op de manier
waarop iemand in het leven staat of in
een bepaalde cultuur. Anders gezegd,
het antwoord op de vraag naar zin ligt
in een bepaalde levenshouding en le-
vensprakijk. D e zin-vraag is niet op
kwantitatieve, rationeel berekenbare
of empirische wijze te beantwoorden.
De vraag naar zin h o u d t verband met
de metafysische dimensie van het men-
selijk leven. Tegenover verlichtings-
denkers en hun nazaten, die de men-
sea wilden bevrijden van bijgeloof en
metafysica, k o m t Verbrugge op voor
het goed recht van het stellen van vra-
gen naar het metafysische. Deze vragen
richten zich met name op het religieu-
ze: 'die oorspronkelijke v o r m van den-
ken waarin de mens zich in een abso-
lute verhouding geplaatst weet tot het A.M. Verbrugge
zijnsgeheel en zijn leven uitdrukkelijk
in het teken van deze verhouding ervaart en doorleeft'."
Zijn landelijke bekendheid bereikte in 2006 een hoogtepunt met zijn optreden in het
avondvullend televisieprogramma Zomergasten van de VPRO. Hij liet zich kennen als
een rasfïlosoof die ingewikkelde vraagstukken voor een groot publiek duidelijk uit-
een kon zetten, maar ook als een fan van Bob Dylan. Zelf bleek hij gitaar en piano te
spelen, en in zijn studententijd en ook nadien zanger te zijn geweest in de (inmiddels
opgeheven) Leidse rockband Dusk. Overigens heeft zijn passie voor muziek hem
niet verlaten.
Na het verschijnen van zijn Tijd van onbehagen bepaalde Verbrugge mede de
agenda van het filosofisch debat in Nederland en zo hij niet als trendsetter van het de-
bat optrad dan leverde hij wel een substantiële bijdrage. Volgens Vnj Nederland be-
hoorde Verbrugge in 2008 tot de twaalf meest scherpzinnige denkers van Nederland
- twaalf denkers uit verschillende disciplines. Dit oordeel was het resultaat van een
onderzoek onder zeventig mensen die als wetenschapper, essayist of opiniemaker
bekendheid genoten. Op grond van de binnengekomen reacties gaf Vrij Nederland
als typering van Verbrugge dat hij 'vrij radicaal in zijn denken' was, en een funda-
mentele kritiek gaf vanuit een goed doordachte achtergrond waarvan de 'boodschap
breed is herkend, hij weet de tijdgeest te raken'. En verder: 'Verbrugge participeert
op een uitstekende manier als filosoof in het publieke debat, soms wellicht een beetje
te veel. Het is te hopen dat hij op den duur zijn publieke optreden matigt om meer
ruimte te krijgen voor het echte intellectuele werk'.*"
39 Verbrugge, 'Wat bezielt ons'*', in Van Woudenberg, Hel nul van filosofie^ p 91
40 *De intellectuele voorhoede', Vnj Nederland, 5 april 2008.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's
![Een handvol filosofen - pagina 449](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/een-handvol-filosofen/2013/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's