GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Ambt en persoonlijkheid - pagina 24

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ambt en persoonlijkheid - pagina 24

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

dat toch het Ambt in onzen tijd met de resultaten der psychologie haar winste heeft te doen. Doch psychologie alleen geeft nog geen inhoud; psychologische prediking of catechese is nog geen zielebrood. Terecht zegt Prof. B a c hm a n n , dat een zoogenaamde ondogmatische preek nog niet is een goede psychologische preek, en dat we anderzijds niet van psychologische eischen moeten terugschrikken, alsof die het dogma zouden schaden. De tegenstelling is niet dogmatisch en psychologisch, maar objectief en subjectief, en deze beide moeten in het juiste evenwicht worden gebracht. ') Een enkele greep slechts ter verkenning van het terrein, één op homiletisch en één op catechetisch gebied. S c h i a n , in zijn „Praktische Predigtlehre" zegt wel heel duidelijk waar het heen moet: Gepredikt moet worden „nicht Theologie sondern Religion". De inhoud moet wezen „das religiös bestimmte Evangelium", en „jeder Prediger beschranke sich streng auf das, was für ihn zum religiös bestimmten Evangelium gehort". De prediker moet persoonlijkheid zijn, zijn predicaties moeten „Ichpredigten" wezen. B a u m g a r t e n waagt zich zelfs aan het paradoxale: „Zumal der Anfanger predige sich selbst" . . . . „der Prediger soil kein glatter Normalchrist sein, sondern ein ganz persönlicher Ichchrist". ^) B a u m g a r t e n in zijn „Neue Bahnen" teekent de nieuwe richting naar aanleiding van K a f t a n ' s uitgave van L u t h e r ' s Catechismus : „der moderne Subjectivismus, den wir dem Fahren in fremden Geleisen entgegensetzen, erfordert ein ungemein starkes Eigenleben der lehrenden Persönlichkeit" ,der Unterricht darf nicht objektiv sein, sondern durchweg subjektiv. Er verlauft im Rahmen der Andacht als persönliches Zeugnis; die Person des Lehrers, der seinen Glauben bezeugt, ') Prof. B a c h m a n n , Lehre und Leben, N . Kirchl. Zeitschr., 1916, Heft 3. ') Dr. M. S c h i a n , Praktische Predigtlehre ', Göttingen, 1911, 2e Band V. d. Praktisch-theologische Handbibliothek, bl. 11, 12, 25, 28.

22

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 oktober 1917

Rectorale redes | 44 Pagina's

Ambt en persoonlijkheid - pagina 24

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 oktober 1917

Rectorale redes | 44 Pagina's