GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Oud-Testamentische profetie en de staat Israël - pagina 27

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Oud-Testamentische profetie en de staat Israël - pagina 27

Rede bij de 69e herdenking van de stichting der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Voice of the Independent Fundamental Churches of America schrijven: „the re-establishment of that nation in its own land, even in unbelief, is significant indeed" — dat „significant" wordt bedoeld als een klaar bewijs van de' vervulling der Goddelijke beloften in de Schrift^''). Maar, hebben wij eerst moeten constateren, dat de Staat Israël niet beantwoordt aan het toekomstbeeld dat men zich op grond van de Oud-Testamentische profetie heeft menen te moeten vormen, thans moeten wij eveneens vaststellen, dat de voorstelling van een in onbekeerden staat terugkerend Israël, dat eerst daarna tot bekering komt, zeker niet beantwoordt aan de schildering die de profetie van het herstel van Israël geeft. Men behoeft waarlijk geen grondige en diepgaande studie van de Oud-Testamentische profetie te maken om zich te overtuigen, dat daarin bekering en herstel niet chronologisch uit elkaar liggen. Beide worden steeds als met elkaar gepaard gaande getekend. Wanneer Hosea van den terugkeer uit de ballingschap spreekt, drukt hij zich in dezer voege uit: „zij zullen den HEERE achterna wandelen" — wat zeker niet alleen maar beduidt, dat zij door Gods machtigen arm naar het land der vaderen zullen worden teruggeleid, doch ook bepaaldelijk inhoudt, dat zij Hem gewillig volgen, niet meer als voorheen geneigd van Hem af te wijken ''^). En als hij in hetzelfde verband zegt, dat zij „bevend" komen, dan drukt hij daarmee uit hoe zij, weliswaar vervuld van diep ontzag voor Gods hoge majesteit, toch met heilbegerigheid aan Zijn roepstem gevolg geven *^). Micha verkondigt in den terugkeer van het verdreven en verstoten Juda het herstel van de Theocratie: „de HEERE zal koning over hen zijn op den berg Zions, van nu aan tot in eeuwigheid"*"). En op een andere plaats laat hij de jonkvrouw Israels haar vijandin, die in Gods hand het instrument is geweest om haar te straffen, aldus toespreken, dat zij zich over haar val niet behoeft te verblijden: wel heeft zij 's HEEREN gramschap verdiend, want zij heeft tegen Hem gezondigd, maar zij zal weer opstaan, haar vijandin tot be25

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1949

Rectorale redes | 52 Pagina's

De Oud-Testamentische profetie en de staat Israël - pagina 27

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1949

Rectorale redes | 52 Pagina's