GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De wijze in Israël - pagina 9

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De wijze in Israël - pagina 9

Rede ter gelegenheid van de zesenzeventigste herdenking van de stichting der Vrije Universiteit

3 minuten leestijd

scholen komt in het Joodse volk een geestelijke school. Jesaja, Jeremia en Ezechiël arbeidden tevens als geestelijke opvoeders en verzamelden een kring van leerlingen om zich heen. Onder invloed van de profeten en van de mannen van de Deuteronomistische groep, die een duidelijke ethiek gaven, werd de geestelijke opvoeding van het volk, vooral van de jonge mensen, systematisch beoefend. Sinds de vijfde eeuw v. Chr. krijgen wij de geestelijke wijsheidschool, waarin de jonge mannen in de religie der vaderen en in de ethiek der Wet werden onderwezen. De leraars van deze school waren de wijzen. Op den duur vormden deze geleerden een stand, die precies zo te herkennen was als die der handarbeiders of die der technische kunstenaars. Zij traden op als predikers op de straten en de markten. Later treffen wij hen aan als de schriftgeleerden van het Nieuwe Testament®). Ook anderen leggen, onder verwijzing naar Egypte, verband tussen „wijzen" en „schrijvers" en denken aan een afzonderlijke stand *). De schrijvers of beambten zijn, volgens Vriezen, de klasse van ,,intellectuelen", en in hun kring is de internationaal geïnteresseerde moraalwetenschap in ere ^). Yeivin neemt zelfs aan, dat er in het prae-Israëlietische Jeruzalem een school bestond, waar de administratieve staf van de Jebusietische koningen werd opgeleid en dat David velen, die daar gevormd waren, in zijn dienst overnam*). Om een antwoord op de door ons gestelde vraag te vinden, brengen ons de Hebreeuwse woorden chakam en chokma niet veel verder. Chakam is een adjectivum en wordt in het Oude Testament als zodanig gebruikt. Maar waarom zouden de chakamïm niet een aparte stand kunnen vormen? Ook de betekenis beslist de kwestie, die ons bezighoudt, niet. De stam chkm betekent waarschijnlijk: vast zijn, stevig zijn; solide, flink, wijs zijn. Chokma staat van technische vaardigheid (Ex. 28 : 3; 31 : 3, 6; 35 : 26, 31; 36 : 1, 2; I Kon. 7 : 14; Jes. 40 : 20); van ervaring, zodat men de juiste middelen weet te kiezen ter bereiking van zijn doel (II Sam. 20 : 22; I Kon. 2 : 6; 3 : 28; Jes. 10 : 13); waarbij men niet vergeten moet, dat zij ook in deze beide gevallen een gave van God is (cf. bv. Ex. 28 : 3; I Kon. 3 : 28 e.a.). In Israël ziet men de wijsheid, behalve als een gave, die God schenkt, ook als een van zijn eigenschappen (Ps. 104 : 24; Spr. 3 : 19; Jer. 10 : 12; 51 : 15). Als zodanig wordt deze chokma zelfs gepersonifieerd (Job 28; Spr. 8). Kan men zeggen, dat mensen, die „wijs" zijn, de levenskunst bezitten, het Oude Testament spreekt uit, dat de ware wijsheid vrucht is van de vrees, de eerbied, voor Jahwe (Spr. 1 : 7; 9 : 10; Ps. 111 : 10). 7

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 22 oktober 1956

Rectorale redes | 28 Pagina's

De wijze in Israël - pagina 9

Bekijk de hele uitgave van maandag 22 oktober 1956

Rectorale redes | 28 Pagina's