GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

EVEN PARKEEREN.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

EVEN PARKEEREN.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Actief tot op zijn starfhed.

Zacht ea kalm is Ellza niet ontslapen. TO'MI zijn voorganger hem van den ploeg tO't het ambt riep, mocht hij wel terecht uilroepen: 'Wat heb ik u gedaan? Rust heeft Eliza sindsdien niet meer gekend. Hij heeft nergens gestaan, hij heeft zidh bewogen door heel het JoO'dsche land. Hartstocht voor Gods eer en hartstocht voor zielen smo'ltein in hem samen tot één motorische drijfveer. Nu ligt hij op zijn sterfb'ed, maar in zijn laatste oo'geaiblikiken is hij werkzaam met Israël. Koning Joas zit weeneaide bij het ziekbed van den profeet. Maar die tranen passen Eliza slecht. Zij smaken hem niet! Geen tranen wil hij zien, maar daden. Hij gaat den koning ondierricht geven in symbolischen vorm. De vorst mo'et boog en pijlen nemen als in 'den krijg. Hij moet de pees spannen, de pijlen trillen van zucht naar de wijide ruimte. Het venster moet opengestO'Oten worden. En dan, al's een stervend vechtgeneraal, comm, andeert Eliza: Schiet! Als dan de pijl snort, juicht de stervende: Het is een pijl der verlossing des Heereii! Nog is de symboüscbe handeling niet ten einde. De koniuig moet met den pijlenbundel tegen de aarde slaan. De stervende zit half opgericht en leeft ten volle mede. Zijn hart is in het strijdgewoel, de Syriërs ziet hij vallen voor de slagorden des levenden Gods!

Maar die activiteit deelt zich aan den koning niet mede, hij komt er niet in. Machinaal heft hij den pijlenbundel op en slaat driemaal ter aarde. Dan houdt hij opi, wat nu? U voelt: de man staat er buiten, hij is volkomen passief. Dan verven zich de bleeke wangen van den stervenden Godsman met den gloed der verontwaardiging en hij dondert den verschrikten koning toe: Had toich vijf of zesmaal geslagen! Gij zoudt de Syriërs finaal hebben overwonnen! Maar nu, gij man van halve maatregelen, nu zult gij ze maar driemaal slaan! (2 Kon. 13).

Is het geen schilderij? Die profeet, aoüef tot ia den dood'? Ja, in het graf als het ware nog aa|d het werk; als een doode in zjjn kuil komt en zijji gebeente aanroert, keert het leven in dien dood© weer. Een graf om op te beitelen: - Hier rust lüet! Een illustratie bij de plaats uit het Hooglied: „Vele wateren zouden deze hefde ni'et kurmien uitblusschen, , ja, de rivieren zouden ze niet verdrinken!"

Zie daartegenover Joas, de man van halve maatregelen. De machinale m, an! De man van: Zégt u het maar! Maar die niet bewogen wordt, die er niet in komt, die altijd ©en tractortye voor zicihi moet hebben! En dan, beschaamd, letten wij op onszelf en vragen: Zijn wij niet van het geslacht van Joas? Laat ons toezien! Het geslacht, dat nu den middelbaren leeftijd bereikt heeft, heeft meer beleefd, dan vele andere generaties. Het heeft zijn bewogen leven mogen leven te midden van de gerichten en genade-wonderen des Heeren. Het heeft de braambosch van Gods Erve in deze landen zien laaien in het ooriogsvuur en de braamt bosch werd niet verteerd. Het heeft de pestilentie der revolutie zien keeren voor de grenzen vaq ons land. Het heeft nog tweemaal daarna ons volksbestaan zien wankelen, maar Go'd schold den geest der eeuw! En hoe waren wij' in deze apocalyptische jaren? "Wij hebben drie Mapjes met den pijlenbundel gegeven en gevraagd: Is het nóg geen schaftuur? Wij hebben de Verlossing des Heeren niet verstaan, wij verstaan die nog niet. Verlosising is maar niet dat God ons telkens zooi op het nippertje van den rand van den afgrond terugtrekt. Iedere daad van verlossing is profetie, is belofte! God zegt daarin tot ons: Ik heb Mijn Rechterarm ontbloot voor het oog der volken. Doe nu uw mond wijd open, O' Mijn Kerk en Ik zal dien vervullen.

Zal onze reactie dan zjjn de matte Joasi-slag van den machinalen miensch?

O, ontwaken wij toch met nieuwe bezieling tot de grootsche taak ons volk terug te roepen tot het Verbond des Heeren.

Kome er nu eindelijk eens stijl en kracht in ons evangelisaüe-werk.

Ik ben moe, niet van het werken, maar van het ge-Joas met de pijlen der verlossing!

N. B,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 augustus 1937

De Reformatie | 8 Pagina's

EVEN PARKEEREN.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 augustus 1937

De Reformatie | 8 Pagina's