GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

„De oecumenische tempel”.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

„De oecumenische tempel”.

13 minuten leestijd Arcering uitzetten

Onze lezers hooren veel spreken over de „oecumenische beweging" en van daartegen ingebrachte bedenkingen. Maar zelden zuUen ze in zóó kort bestek daarvan een zóó duidelijke samenvatting kimnen treffen als in dit artikel:

Tientallen van jaren Is reeds aan de oecumenische tempel gebouwd. Het bestek is ontworpen en de arbeid Is geleld door bekwame bouwmeesters uit verschillende landen. Aan het binnenwerk wordt nog de laatste hand gelegd, maar het buitenwerk is gereed. De inwijding zal In de nazomer van 1948 op plechtige wijze plaats vinden.

Van bulten gezien, maakt de tempel een grootse in­ druk. In structuur: breed, royaal en massief; In substantie: riJk, verrflkt en aan geen ding gebrek. Opgetrokken In streng-njpderne stijl, getuigt de tempel van kunstzin en bouwtaleut. De hoge muren, de forse pilaren dragen de stempel van hechtheld. De wijde poort, de brede weg die er heen leidt en de velen, die in zullen gaan, dit alles spreekt van populariteit en wereldgrootheld.

Wat aan de buitenkant onmiddellijk In het oog springt, is het kolossale opschrift, In zware gouden letters boven de magistrale poort van de tempel aangebracht:

JSEZUS CHRISTUS, GOD EN ZAUIGMAKER.

Dit Is een getuigenis. Dit slaat in. Dit stemt tot ernst, tot nadenken.

Naast de poort, In de frontmuur. Is een grote, marmeren hoeksteen Ingemetseld. Een inscriptie op die steen verklaart de zto van het gouden opschrift en tevens de aard van de tempel en zijn fundament. De inscriptie luidt als volgt: i)

DE GRONDSLAG.

De Wereldraad van Kerken is een gemeenschap van kerken welke onze Here Jezus Christus als God en Zaligmaker aannemen.

Zowel het opschrift als de inscriptie maken Indruk. Zij wekken vertrouwen. Zij lokken tot het Ingaan door de wijde poort.

Afgaande op dit opschrift boven de poort en de inscriptie op de hoeksteen, zou men geneigd zijn te verwachten, dat wat binnen In de tempel aangeboden wordt, in volkomen overeenstemming is met hetgeen daarbuiten geannonceerd wordt.

Hoe teleurgesteld zal de belangstellende bezoeker uitkomen!

Binnengetreden, valt zijn oog op de hoeksteen naast de wijde poort. Het Is dezelfde hoeksteen, die van bulteif zichtbaar was, maar thans aanschouwt hij de achterzijde er van. En gelijk de buitenzijde van de hoeksteen voorzien was van een Inscriptie, zo draagt ook de binnenzijde een Inscriptie, eveneens betrekking hebbende op de grondslag. Deze laatste Inscriptie echter is minder geschikt om van de straatzrjde gelez^ te worden, want het zou wellicht vele bezoekers afschrikken. Daarom Is zij aan de keerzijde van de hoeksteen, binnen In aangebracht, zodat de mededeling alleen daar te lezen ls.2) Drie zinnen trekken vooral de aandacht. Ze luideït als volgt:

„De grondslag is geen toetssteen om het geloof van kerken en personen te beoordelen".

„De Raad bekommert zich niet om de wijze, waarop de kerken die grondslag uitleggen".

„Het wordt daarom voor de verantwoordelijkheid van ledere kerk gelaten om te beslissen of men op die grondslag kan samenwerlfen".3)

Bij het lezen van deze inscriptie ontvangt de onbevangen bezoeker de eerste schok. Hij krijgt het gevoel van bedrogen te worden, gelijk een koper, die zich in de winkel iets in de handen gestopt ziet, dat totaal verschillend is van wat to het winkelraam uitgestald Is en aangeprezen wordt. Hij is gekrenkt in zijn ethisch gevoel. En verontwaardigd tevens. Want, indien hier opzettelijke misleiding* in het spel is, dan geschiedt dit nog wel door personen, die een kerkelijk ambt .bekleden. Hij voelt zich ook geschokt in zijn godsdienstig gevoel. Omdat de Naam van de Eeuwige Zone Gods, zijn Heiland en Zaligmaker, de trouwe waarachtige Getuige betrokken wordt in een zaak, welke door hare dubbelzinnigheid de toets zelfs van een elementaire, wereldse etliiek niet kan doorstaan. Ook omdat de Gemeente van Christus, m de naam van Christus, verlokt wordt om haar waarheidsliefde op te offeren en de leugen van tweeslachtigheid te bekrachtigen.

Immers, wat op de buitenzijde des tempels als axioma gesteld wordt, dat wordt binnen in weder op losse schroeven gezet. De intrensieke waarde van de grondslag, zoals daarbuiten geproclameerd, wordt van binnen weder genuUiflceerd. Wat buiten als de constitutionele grondslag wordt afgekondigd, wordt btonen in als nletblndend verklaard. Wat bulten als de Waarheid geponeerd wordt, wordt binnen tot een voorwerp gemaakt van subjectieve taterpretaties van rationalistische theologen. Het Woord Gods daarbuiten wordt krachteloos gemaakt door modernistische irizettingen daarbionen. Buiten heet het: ja. Binnen is het: neen.

Maar „de Zone Gods Jezus Christus was niet ja en neen". En het woord der Apostelen „Is niet geweest ja en neen". En Christus leert ons „laat zijn uw woord ja, ja; neen, neen: wat boven deze is, dat Is uit de boze".

Staat men hier voor het ontzettend feit van een opzettelijke misleiding op wereldomvattende schaal, de uitvoering van een bepaalde strategie, die noodzakelijk geacht wordt om een voorgesteld doel te bereiken? Of heeft men te doen met de tragiek van een'groep religieuze intellectuelen, die, na de Bijbel verworpen te hebben, thans aan een groteske Zelf misleiding lijden en die op hun beurt anderen misleiden? Blinden, die blinden leiden op de weg naar een vroom, verderfelijk ongeloof? Zgn dit voortekenen vaii de grote afval, waarvan de Schrift spreekt ? ,

Dit alles stemt tot ernst, tot nadenken, tot nauwkeurig onderzoek. Maar ook tot voorzichtigheid, tot waakzaamheid, tot ernstig gebed. Want de poorten der - hel trachten nog Immer de gemeente te overweldigen en het eeuwig wel of wee van menige ziel staat hier op het spel.

Eén ding staat vast: door de toevoegtag aan de grondslag van de drie neutraliserende clausules is dê positie in de Wereldraad van leiders, die met het historisch, bijbels geloof radicaal gebroken hebben, volkomen verzekerd en - de poort staat wijd open voor kerken en personen, die het eeuwige Zoonschap van Christus, Zfln geheel enige vleeswording en de verzoening door Zijn bloed ' loochenen, zolang zij de Bijbelse waarheden tot hun eigen bevrediging in vrijzinnige zin kunnen Interpreteren.

Ofschoon de oecumenische tempel van binnen nog met geheel gereed is, valt het toch niet moeilijk thans reeds een min of meer duidelijk beeld te vormen van het inwendige des tempels. Daartoe behoeft men slechts de lijvige rapporten der bouwmeesters, welke voorhanden zijn, op te slaan. Daaruit kan dan blijken, hoe na een kwart eeuw van voorbereidingen, in 1837 het bouwplan gereed kwam. Een jaar later werd het fundament gelegd. Sindsdien, ofschoon het gebouw „in technische zin nog ta aanbouw is" werd reeds gehandeld alsof het reeds „geheel gereed was".4)

Hoog gewelfde tempelzalen zijn reeds tagerlcht tot het houden van Protestantse, Grieks-Katholleke en — naar men hoopt — s) Rooms-Katholieke tempeldiensten. Hier zal de Grieks-Katholleke priester de plechtige dienst lelden en zullen Calvinisten en Luthersen in heilige tolerantie het hoofd bulgen als er gebeden wordt „voor de doden" en als de gebeden niet in de naam van Christus, maar „door voorbiddingen van onze Vlekkeloze Vrouwe, de moeder van God, de altoos-zijnde Maagd Maria" en door de „bescherming van de heiligen" worden opgezonden.8)

Ook komen er opperzalen gereed, waar het Heilig Avondmaal zal gevierd worden op oecumenische wijze? ) en waar Christusgelovigen en Christusloochenaars, Bijbelgetrouwen en, Bijbelverwerpers, Protestanten, Grieks-en Oud-Katholleken, Marxisten, umversalisten, spiritlsten en anderen uitgenodigd worden om broederlijk aan de dis des Heren aan te zitten. Dit moet dan de zichtbare uitdrukking zijn van de UNA SANCTAB), de Heilige eenheid, de kerk van Christus.

Voorts Is er ruimte voor de verschillende Centrale Bureaux, waar de uitkomst van het religieuze, sociale en politieke denken der tempelwijzen In actie zal worden omgezet en vanwaar uit „boodschappen" de wereld In zullen gezonden worden, om het mensdom konde te doen „wat de Heilige Geest tot de gemeenten zegt".»)

Mensenkind, ziet gij wel wat zij doen in de tempel? „Doch gij zult nog wederom grote gruwelen zien".

Dan bevinden er zich verscheidene gehoorzalen, waar de oecumenische leiders hun leerstoelen hebben. De drie clausules op de binnenkant van de hoeksteen zijn een vrijbrief voor het ongeloof in de Wereldraad geworden.' Daardoor is het mogelijk, dat ook en vooral vrijzinnige theologen de leerstoelen mogen bezetten.

Een ereplaats onder hen is toegekend aan Dr Haiyy Emerson Fosdick, die gedurende een lange reeks van jaren In Amerika ais radiopreker van de Federale Raad, de Godheid van Christus heeft geloochend, de verzoening door Zijn bloed heeft verworpen en op een meest uittartende wijze de Bijbel heeft aangevallen.10)

Hier ook treedt als leider op Bisschop G. Bromley Oxnam, een liberaal theoloog en, politiek gesproken een uiterst-links georiënteerde socialist of crypto-commumst, die bijgenaamd wordt „de rode bisschop".11)

Uit de aard der zaak hebben ook de modernistische leiders van de Federale Raad, als Mr Charles P. Taft, de President van die Raad, Dr Samuel McCrea Cavert, de Secretaris e.a. daar hun katheders".i2)

Een grote studiezaal met zijvertrekken is reeds in gebruik door de „Studiecommissie". Hier wordt veel hersenarbeld verricht. Hier Is ook het onderwerp, het thema, dat behandeld zal worden bij de tawijding van de tempel, In studie. De Voorzitter van deze Studiecomnilssle heeft verklaard, dat deze studie alleen twee jaren vordert. Hij spreekt van de grootse arbeid van de „Christendenkers", „de denkers der kerken"; van hun „coöperatief denkeu", hun „oecumenisch denken" en van - hun „uitwisseling van gedachte". Dit is dan het centrum, waar de oecumemsche intellectuelen, de „aristocraten van de geest en van de religie", i3) collaborateurs van de Nederlandse theoloog Dr W. Banning, het kerkelijke denken in vaste, liberale vorm gieten.

Dr John C. Bennett, modernist en socialist, professor aan het radicaal vrijzinnige „Union Theological Seminary" te New York, waar ook de pro-communlstlsche professor en propagandist") Dr Harry Ward doceert, verricht hier ook zijn arbeid. Hij Is de redacteur van het Thema voor de Eerste Assemblee van de Wereldraad, getiteld: „Man's Disorder and God's Deslgn".i5)

Dr Henry P. van Dusen, vrijzinnig predUcant en president van evengenoemd Semtaarle, leidt als voorzitter de „Studie Departement Commissie", belast met de verdere uitwerking van het onderwerp.ie) Hij wordt daarin bijgestaan door Dr Reinhold Niebuhr, professor aan meergenoemd Seminarie eveneens modernist en socialist (Voorzitter Commissie Hl) i? ) Prof. Hendrik Kraemer,

een Nederlandse theoloog (Voorzitter Commissie II) i») en anderen.

Dr van Dysen, de voorgenoemde Voorzitter dier Commissie, is een bekend vrijzinnig theoloog en schrijver. Hij verwerpt o.a. de maagdelijke geboorte van Christus, Zijn ware Godheid en de Drieëenheid. In een boek, getiteld , , Liberal Theology, an Appraisal", waarvan hij een der redacteuren is en waaraan vrijzinnigen van naam, zoals John C. Bennett, Henry Sloane Coffin, William Ernest Hocking, Rufus Jones e.a. bijdragen hebben geleverd, schrijft Dr van Dusen op bladz. 208 het volgende over de Drieëenheid:

„Voor het logisch verstand klinkt het als gedlstil leerde onzin. Maar hier staan de phrasen, zijde aan zgde, in al haar schijnbare tegenspraak en heerlijke ongeloofwaardigheid; „volmaakt in godheid en volmaakt in mensheid" — , , Waarlijk God en waarlijk mens" — , , Vóór de eeuwen geworden van de Vader in deze laatste dagen geboren uit de Maagd Maria" — Het is alsof de kerkvaders besloten waren hun zekerheden te bevestigen ten koste van iedere vernedering van de ' (menselijke) rede".

Leidende posities dus toevertrouwd aan personen die de Godheid van Christus en andere fundamentele waarheden der Schrift loochenen.

De belangstellende bezoeker, die zich reeds bij het lezen van de drie clausules aan de binnenkant van de hoeksteen onwennig begon te gevoelen, weet thans dat dit een tempel is, waarin de steip van de antichrist luide spreekt, een modern Babyion, waarin hij geen deel kan en mag hebben. Zegt niet het - Woord van God: „Welk deel heeft de ongelovige met de gelovige? ", „Trekt niet een ander juk aan met de ongelovigen". Want gij, ware gelovigen in de Zoon van God, „gij zijt de tempel des levende Gods". „Daarom gaat uit het midden van hen en scheldt u af". „Hebt geen gemeenschap aan hare zonden".

Met rasse schreden verlaat hij de oecumenische tempel. Nog een laatste blik op de binnenzijde van de hoeksteen: clausulen van negatieve kracht. Ook nog een blik op de buitenzijde er van: woorden van positieve kracht. En het is hem duidelijk: het positieve wordt ook hier geneutraliseerd door het negatieve. Het fundament is slechts schijn. Het bestaat niet.

Een tempel zonder fundament! Op zand gebouwd. Hier is wel een horen van de woorden van Jezus, maar het doen ontbreekt. Wel kan een huls op zand gebouwd voor een tijd staande blijven, maar als de stormen van Gods oordelen losbarsten, de slagregens neervallen, de waterstromen komen, de winden waaien en tegen dat huis aanslaan, dan kan het de toets van eeuwigheidswaarde niet doorstaan. Het zal vallen. En zijn val zal' groot zijn.

We ontleenen dit artikel aan „Getrouw", I, 6, Januari 1948. Dit is een nieuw orgaan van den Amerikaanschen Raad van Christelijke Kerken. We vragen daarvoor belangstelling; het is niet onmogelijk, dat hier een begin is van iets nieuws, dat zich teweer stelt tegen een „oecumenische beweging", die meer en meer het eenige fundament verlaat en ondermijnt. Mede daarom nemen we volgende mededeeling uit hetzelfde nummer over:

Dit Bulletin zal gaarne toegezonden worden aan degenen, die belang stellen in het streven van de 'Amerikaanse Raad van Christelijke Kerken. Indien u verdere toezending wenst, zend ons een briefkaart en uw naam zal op de permanente lijst geplaatst worden.

Voor Nederland en België kan men om toezending verzoeken bij de drukker van dit blad: Drukkerij .Wed. G. van Soest, Langestraat 25—31, Amsterdam-C.

Kerkgenootschappen, kerkelijke groepen of personen, die nader contact met de Raad wensen, worden verzocht zich te wenden tot de Alg. Secretaris. Correspondentie kan ook in het Nederlands gevoerd worden.

Naam van den Raad is: The American Council of Christian Churches, 15 Park Row, New - York. 7, N. Y., U.S.A. Algemeen secretaris: Wm. Harlice Bordeaux,


1) „The Story of the World Council of Churches", uitgegeven door het Amerikaanse Comité voor de Wereldraad van Kerken, New York, blz. 31. „De Constitutie".

2) In de Constitutie zelf, zoals die in het bovengenoemd boek is afgedrukt, komen de volgende zinsneden voor; zij komen voor m het onder 3 genoemde boek.

3) „The World Council of Churches", uitgegeven door de Wereldraad der Kerken, Geneve, Zwitserland, blz. 182.

4) „Man's disorder and God's design", door John C. Bennett, Redacteur. Uitgegeven door het Amerlkaana Comité voor de Wereldraad van Kerken, New York. Voorwoord van Dr Henry P. van Dusen. Blz. 1—3.

5) „The World Council of Churches", blz. 9 uit de „Introductie" door W. A. Visser 't Hooft.

6) „Twentieth Century Reformation", door Carl Mc-Intlre, blz. 78.

7) „The Christian Century", Vrijztonlg Weekblad, New York, van 7 Mei 1947.

8) „Man's disorder and God's design", John C. Bennett, Redacteur.

9) „The Story of the World Council of Churches", uitgegeven door het Am. Comité voor de Wereldraad van Kerken, blz. 38.

10) Zie het gedocumenteerde artikel in „Getrouw", December 1947.

11) „The Christian Century" van 7 Mel 1947. „The Story of the World Council of Churcl^s, blz. 38. Eeu gedocumenteerd artikel voor „Getrouw" is in bewerking,

12) „The World Council of Churches", blz. 16.

13) Weekblad „Trouw" van 31 October 1947.

14) „The Christian Beacon", Vol XII. No. 16, blz. 6.

15) 16) 17) 18) „The World Assembly of Churches August 1948, Holland, Theme", uitgegeven door het Amerikaanse Comité voor de 'Wereldraad, New York.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 21 februari 1948

De Reformatie | 8 Pagina's

„De oecumenische tempel”.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 21 februari 1948

De Reformatie | 8 Pagina's