Vu cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Vu te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Vu.

Bekijk het origineel

Revue 1995 - pagina 42

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Revue 1995 - pagina 42

4 minuten leestijd

werkstukken gaat het er voortaan om dat de student zijn werk tegenover een grotere groep weet te beargumenteren en te verdedigen. Inhoudelijk is het programma gericht op concrete maatschappelijke vraagstukken. Tegelijkertijd sluit het aan op het nieuwe onderzoekprogramma 'Globalisering en lokale identiteiten'. Veel van de tegenwoordige maatschappelijke problemen hebben immers te maken met globaliseringsprocessen en het daarmee verbonden zoeken naar lokale identiteiten. Vragen over de plaats van de eigen cultuur in mondiaal perspectief en over processen van culturele divergentie en convergentie komen aan de orde in een reeks thematische blokken die geplaatst worden in regionale context. In dat verband wordt bijvoorbeeld aandacht gegeven aan migrantenproblematiek, etniciteit, fundamentalisme en gender-verhoudingen. Uitgangspunt van het programma is dat van antropologen mag worden verwacht dat zij kunnen meedenken over de definitie en de oplossing van maatschappelijke problemen. Deze grotere maatschappelijke gerichtheid betekent niet dat er concessies worden gedaan aan de identiteit van het vak. Uitgangspunt blijft dat studenten antropologisch moeten leren denken en analyseren. Het eerste jaar is gewijd aan het aanleren van antropologische basiskennis; vanaf het tweede jaar ligt de nadruk op het ontwikkelen van onderzoeksvaardigheden. Leeronderzoek in een andere cultuur blijft regel en klassieke monografieën keren weer terug op het rooster. De verschillende bestaande specialisaties, zoals religieuze antropologie, ontwikkelingsproblematiek enzovoorts, zullen echter worden vervangen door twee nieuwe specialisaties 'Cultuur en cultuurverschillen' en 'Wereldcultuur en lokale identiteit' waaruit studenten na het tweede jaar een keuze moeten maken. Meer dan vroeger zal er in het onder-

40

wijs ruimte worden gemaakt voor werkvormen die studenten leren zelfstandig te werken. Er wordt veel tijd gereserveerd voor wat wordt genoemd 'Zoek en Vind Onderwijs' (ZVO). Dit ZVO gaat uit van vragen die de student zelf moet formuleren en onderzoeken. Kennisverwerving komt in plaats van kennisoverdracht en. De gedachte is dat een student in ZVO weliswaar minder feiten leert maar dat de zelf veroverde kennis hem langer zal bijblijven. Verkiezing Tweede Kamer De Tweede Kamerverkiezing van 3 mei 1994 leverde een politieke aardverschuiving op. Alle commentatoren hadden wel een opvatting over de achtergronden en oorzaken van deze omslag bij de kiezers. Politicologen van de vakgroep Politicologie en Bestuurskunde beschouwden het als een uitdaging om dergelijke opvattingen aan een systematisch onderzoek te onderwerpen. Kleinnijenhuis, Oegema, Pennings, Bos (stagiaire), Van Hoorn (stagiaire) en De Ridder (communicatiewetenschappen, Universiteit van Amsterdam) onderzochten de campagnes van de politieke partijen, de manier waarop deze campagnes in de media werden verslagen en hoe de kiezer hierop heeft gereageerd. Voor het onderzoek werden 1 2.980 uitspraken uit het verkiezingsnieuws van vijf landelijke dagbladen en het RTL-nieuws en NOS-Journaal geanalyseerd. Naast de tekst zijn ook de beelden van 378 journaal-items en 500 krantefoto's gecodeerd. De inhoud van deze teksten is per week vergeleken met het verloop van de opiniepeilingen. Eind februari komt het verslag van het onderzoek in de boekhandel: De democratie op drift; een evaluatie van de verl<iezingscampagnes van 1994, Amsterdam (VU Uitgeverij) 1995. Stages Veel studenten lopen in de laatste fase

vrije Universiteit

amsterdam

van hun opleiding stage bij bedrijven, overheid of particuliere organisaties. Onder leiding van een medewerker van de stageplaats wordt vaak in een periode van vier tot zes maanden gewerkt aan een concrete opdracht of onderzoek. Hierover worden van te voren duidelijke afspraken gemaakt tussen de ontvangende instelling, de student en de stagebegeleider van de faculteit. De faculteit kent een divers onderwijsaanbod en een veelvoud aan afstudeerrichtingen. De opleiding van een student bepaalt het terrein waarop iemand kan worden ingezet. Mocht u of iemand in uw omgeving behoefte hebben aan een stagiair dan kunt u contact op nemen met de faculteit. We zetten de afstudeerrichtingen, stagebegeleiders en de vraagstukken waar studenten zich als stagiair mee bezig kunnen houden voor u op een rijtje: - Vraagstukken rond beleidsontwikkeling en organisatie binnen overheidsinstanties: stagebegeleider Bestuurskunde drs J.R. Hulst,

tel. (020) 444 6843; - Vraagstukken rond besluitvormingsprocessen, communicatie en media: stagebegeleider Politicologie dr C.J. van Kersbergen, tel. (020) 444 6823; - Vraagstukken rond emancipatie en emancipatiebeleid binnen overheid, organisaties en bedrijven: stagebegeleider Beleid, Cultuur en Seksevraagstukken dr M. Bussemaker, tel. (020) 444 6828; - Vraagstukken rond bedrijfscultuur, intercultureel management en de organisatie van een bedrijf of instantie: stagebegeleider Cultuur, Organisatie en Management drs J. Verbeek, tel. (020) 444 671 1. • De faculteit is verhuisd: De Boelelaan 1081c, 1 081 HV Amsterdam, tel. (020) 444 6777 (van 9.00 tot 1 2.00 uur). Voor algemene informatie: tel. (020) 444 6756 (behalve op wo).

Revue

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1995

Revue | 104 Pagina's

Revue 1995 - pagina 42

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1995

Revue | 104 Pagina's

PDF Bekijken