GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Revue 2000 - pagina 111

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Revue 2000 - pagina 111

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De drie jongste spruiten van psychologie: biologische psychologie, cognitieve psychologie en neuropsychologie FPP is er de afgelopen twee jaar drie afstudeerrichtingen rijker, en slechts één armer op geworden. De ontwikkelingen op het gebied van de psychologie maakten differentiatie noodzakelijk. De afstudeerrichting functieleer werd opgesplitst in biologische psychologie en cognitieve psychologie. De afstudeerrichting neuropsychologie komt voort uit een afstudeertraject dat al langer werd verzorgd door de afdelingen Klinische psychologie, Kinder&jeugd psychologie en Psychonomie. De drie betrokken hoogleraren lichten toe waarom zij dit een goede ontwikkeling vinden. Te nauwe jas Prof. Dr. Dorret Boomsma, sinds 1 februari 1999 hoogleraar Biologische psychologie, zegt over het opsplitsen van de afstudeerrichting: "De 'jas' functieleer was gewoon te klein geworden voor de zo omvangrijke wetenschappelijke en snelgroeiende vakgebieden van biologische en cognitieve psychologie. Om een maximale expertise te krijgen op een vakgebied dat zich zo vlug ontwikkelt moet je je specialiseren - ook binnen de biologische psychologie is dat al noodzakelijk." Gezichtsbepalend voor biologische psychologie op de VU is het gedragsgenetische onderzoek, dat plaatsvindt met behulp van de tweelingen die in het mede door Boomsma opge-

zette Nederlands Tweelingen Register zijn opgenomen. In totaal zijn zo'n 25.000 tweelingen ingeschreven, waarvan ongeveer 20.000 jonger dan 1 2 jaar. Ook onderzoek naar stress is een belangrijke specialisatie. Samen met de technische dienst van de faculteit werd een ambulant meetsysteem ontwikkeld. Daardoor kunnen nu ook buiten het laboratorium, bij een zeer gevarieerd publiek en in verschillende situaties, gevolgen van stress gemeten worden. Tenslotte is ook onderzoek naar de werking van de hersenen en de manier waarop de hersenen ons gedrag beïnvloeden een belangrijk onderwerp van onderzoek op de VU. Veel van het onderzoek vindt plaats in nationale en internationale samenwerkingsverbanden. Het onderzoek van biologische psychologie is ook sterk interdisciplinair. Er is onder andere veel contact met Geneeskunde aan de VU. Boomsma meent dat specialisatie belangrijk is voor een goed arbeidsmarktperspectief voor studenten. Een praktische reden die studenten hebben om zich te specialiseren is dat ze minder studietijd tot hun beschikking hebben. Boomsma vindt het wel jammer dat studenten daardoor minder tijd hebben om 'breed te kijken'. Maar de student heeft niet alleen tijd nodig om wetenschappelijke kennis te vergaren. Hij/zij moet ook veel praktische vaardigheden leren die belangrijk zijn voor het vakgebied: "waar plakje de elektroden voor een ECG of een EEG, hoe ga je om met de apparatuur voor MRI scans?"

vrije Universiteit

amsterdam

Niet kopiëren maar specialiseren Ook prof.dr. jan Theeuwes, hoogleraar Psychologische functieleer sinds 1 januari 1999 en verantwoordelijk voor de afstudeervariant Cognitieve psychologie, noemt specialisatie onontbeerlijk voor een hoge kwaliteit van onderzoek en onderwijs, en voor de kans op een baan voor afgestudeerden. "Specialisatie is goed voor de profilering van de opleiding. Ik wil graag dat men over een jaar of vijf, zes zegt: die baan, daarvoor moeten we iemand van de VU hebben." Theeuwes noemt het voor het arbeidsperspectief van studenten ook belangrijk datje een opleiding hebt die is toegesneden op de vragen uit de praktijk: "Hoe analyseer je een probleem van een klant bijvoorbeeld. Slechts een klein gedeelte van de studenten cognitieve psychologie komt in de academische wereld terecht. Voorop staat natuurlijk wel datje niet in mag leveren op de academische vaardigheden van de studenten." Theeuwes vindt datje moet oppassen datje niet onderzoek

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Revue | 124 Pagina's

Revue 2000 - pagina 111

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Revue | 124 Pagina's