GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Revue 2001 - pagina 96

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Revue 2001 - pagina 96

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

• Op 24 april 2001 promoveerde Raoul Bongers bij de Faculteit der Sociale Wetenschappen (sectie Ontwikkelingspsychologie), Katholieke Universiteit Nijmegen op het proefschrift 'An action perspective on tool use and its development'.

omgaan met veranderingen in handelingsmogelijkheden maar ook hoe kinderen zich ontwikkelen op basis van veranderingen in handelingsmogelijkheden. Voor meer info: r.bongers@fbw.vu.nl

Werktuigen die worden vastgepakt veranderen de handelingsmogelijkheden van een persoon. Bijvoorbeeld: pen en papier maken het mogelijk om boodschappen door te geven. Het uitgangspunt van het proefschrift is dat ontwikkelingsprocessen kunnen worden 'gesimuleerd' met werktuigen. Onderzocht werden de veranderingen in handelingsmogelijkheden wanneer volwassenen en jonge kinderen een stok gebruiken om iets te verplaatsen. Door eigenschappen van een stok (lengte, massa en massaverdeling) te variëren kan worden vastgesteld welke eigenschappen de handelingsmogelijkheden bepalen. De resultaten laten zien dat de handelingsmogelijkheden niet alleen afhankelijk zijn van de stok; lichaam en stok vormen één systeem dat de handelingsmogelijkheden bepaalt. In tegenstelling tot wat vaak wordt verwacht, nemen kinderen, hetzelfde als volwassenen, alle belangrijke eigenschappen van de stok waar! Echter, om de verandering in handelingsmogelijkheden waar te kunnen nemen, veranderen ze vaker hun strategie in de uitvoering. Dus de studie van werktuiggebruik geeft niet alleen inzicht in hoe kinderen 30

vrije Universiteit

rBWsa

Lustrum "Hoi, hoe is het met Jou?" "Coed Joh! Zeg, Jij bent ook geen spat veranderd." "Nou, Jij ook niet hoor. Verrek, is dat Jan niet?" "Nee, of Ja, toch. Je hebt gelijk. TJee, wat is die dik geworden. Ik hen benieuwd of.... Sorry, de minicolleges gaan beginnen. Met wie begin Jij?" "Ik ga eerst naar Peter." "Oké, dan zie ik Je later nog wel bij dat spektakel van de Ashton brothers." "Ja, of anders wel bij de quiz of de borrel. Toch wel hartstikke leuk, zo'n dag hè." "Zeg dat!" De alumnimiddag vindt plaats op vrijdag 16 november a.s. vanaf 13.00 in het Hoofdgebouw van de VU.

Oproepen Alumni die buiten de FBW promoveren, wordt verzocht een exemplaar van hun proefschrift (en een korte samenvatting van 250300 woorden per e-mail) te sturen naar de FBW, ter attentie van Brenda van Keeken. Hoewel van veel afgestudeerden de adressen ons bekend zijn, ontbreekt er nog een aantal. De namen van de afgestudeerden van wie het adres bij ons niet bekend is, staan op de website (www.fbw.vu.nl). Kijk s.v.p. op de website of Je ons aan Juiste adressen kunt helpen, want we willen het lustrum met zoveel mogelijk alumni vieren!

amsterdam

Revue

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 2001

Revue | 128 Pagina's

Revue 2001 - pagina 96

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 2001

Revue | 128 Pagina's