Studentenalmanak 1914 - pagina 157
FARRAGO 147
joden en joden uit Kanaan wel eens iets te wenschen over-
liet, 't Is te begrijpen. De Jeruzalemmer moet met eenige min-
achting hebben neergezien op zijn volksgenoot, wiens voorvaderen
om des voordeels wille het heilige land hadden verlaten, die
zich in taal en levenswijze aan zijn heidensche omgeving had
aangepast, niet eens het Hebreeuwsch meer machtig was en
toch straks te Jeruzalem in den tempel kwam deelen in de
plichten en de rechten van het oude Israël. En de Hellenistische
jood, die met kracht moest oproeien tegen den Gne/lrscA-heidenschen
stroom, die hem immer dreigde mee te sleuren, die tot in het geringste,
voor zoover hij het in den vreemde doen kon, de wet trachtte
te vervullen, die de moeite en de lasten er over had om de
pelgrimsreis naar den tempel te aanvaarden, moet zich bedroefd
hebben, als hij zag, hoe in de heilige stad in menig opzicht
getracht werd wel de letter der wet te bewaren, doch haar
geest te verzaken.
Was Paulus Hellenist? Hij was het in den algemeenen zin,
ongetwijfeld, maar was hij het in dien engeren zin? Deze vraag
verplaatst ons naar den tijd vóór Paulus' bekeering, doet onder-
zoek naar zijn afkomst. Was hij Hellenist of Judaïst? Ook dit
laatste woord is hier in eigenaardigen zin gebezigd. Judaïst wordt in
den regel gebruikt om den Christen te teekenen, die uit het jodendom
afkomstig is en niet slechts zelf de Mozaïsche wet wenscht te
onderhouden, maar datzelfde ook van de heiden-christenen eischt.
In dit verband bezigen we het in den zin van Hebreër, van den
jood, die in Palestina is geboren, daar is blijven wonen, Arameesch
spreekt en daardoor van den Hellenist in enger zin verschilt.
Dit alles is noodig om de vraag, was Paulus Hellenist oi Judaïst
recht te verstaan. Het is hier alleen een kwestie van juiste onder-
scheiding. Wie bekoord door de bestudeering van het Hellenisme
Paulus al heel spoedig tot de Hellenisten rekent, ziet over 't hoofd,
dat hij hierdoor de grootste verwarring teweegbrengt. Een uit-
lating als deze is voor allerlei misverstand vatbaar en is inderdaad
misverstaan. Men redeneert langs elkander heen, omdat men de
woorden niet gebruikt in dezelfde beteekenis.
De vraag, die wij boven dit opstel schreven, zal nu duidelijk
zijn. Onze bedoeling is deze, waartoe behoort Paulus binnen den
kring van het jodendom, tot de Hellenisten, die hoewel in de
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1914
Studentenalmanak | 236 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1914
Studentenalmanak | 236 Pagina's