GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Studentenalmanak 1914 - pagina 157

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studentenalmanak 1914 - pagina 157

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

FARRAGO 147

joden en joden uit Kanaan wel eens iets te wenschen over-

liet, 't Is te begrijpen. De Jeruzalemmer moet met eenige min-

achting hebben neergezien op zijn volksgenoot, wiens voorvaderen

om des voordeels wille het heilige land hadden verlaten, die

zich in taal en levenswijze aan zijn heidensche omgeving had

aangepast, niet eens het Hebreeuwsch meer machtig was en

toch straks te Jeruzalem in den tempel kwam deelen in de

plichten en de rechten van het oude Israël. En de Hellenistische

jood, die met kracht moest oproeien tegen den Gne/lrscA-heidenschen

stroom, die hem immer dreigde mee te sleuren, die tot in het geringste,

voor zoover hij het in den vreemde doen kon, de wet trachtte

te vervullen, die de moeite en de lasten er over had om de

pelgrimsreis naar den tempel te aanvaarden, moet zich bedroefd

hebben, als hij zag, hoe in de heilige stad in menig opzicht

getracht werd wel de letter der wet te bewaren, doch haar

geest te verzaken.

Was Paulus Hellenist? Hij was het in den algemeenen zin,

ongetwijfeld, maar was hij het in dien engeren zin? Deze vraag

verplaatst ons naar den tijd vóór Paulus' bekeering, doet onder-

zoek naar zijn afkomst. Was hij Hellenist of Judaïst? Ook dit

laatste woord is hier in eigenaardigen zin gebezigd. Judaïst wordt in

den regel gebruikt om den Christen te teekenen, die uit het jodendom

afkomstig is en niet slechts zelf de Mozaïsche wet wenscht te

onderhouden, maar datzelfde ook van de heiden-christenen eischt.

In dit verband bezigen we het in den zin van Hebreër, van den

jood, die in Palestina is geboren, daar is blijven wonen, Arameesch

spreekt en daardoor van den Hellenist in enger zin verschilt.

Dit alles is noodig om de vraag, was Paulus Hellenist oi Judaïst

recht te verstaan. Het is hier alleen een kwestie van juiste onder-

scheiding. Wie bekoord door de bestudeering van het Hellenisme

Paulus al heel spoedig tot de Hellenisten rekent, ziet over 't hoofd,

dat hij hierdoor de grootste verwarring teweegbrengt. Een uit-

lating als deze is voor allerlei misverstand vatbaar en is inderdaad

misverstaan. Men redeneert langs elkander heen, omdat men de

woorden niet gebruikt in dezelfde beteekenis.

De vraag, die wij boven dit opstel schreven, zal nu duidelijk

zijn. Onze bedoeling is deze, waartoe behoort Paulus binnen den

kring van het jodendom, tot de Hellenisten, die hoewel in de

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1914

Studentenalmanak | 236 Pagina's

Studentenalmanak 1914 - pagina 157

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1914

Studentenalmanak | 236 Pagina's