Studentenalmanak 1928 - pagina 121
EN DE IDEE VAN DEN KULTUURSTAAT 113
rooM, ligt als res nullius ter occupatie voor alle mogelijke
kultuuridealen.
Een universaliteit der rechtsgedachte, ja, maar een
rechtsgedachte zonder recht, om met Nelson te spreken!
Een rechtssouvereiniteit, ja, maar een rechtssouvereiniteit
zonder een souvereinen rechtszin!
Het recht, ontzield tot een logicistisohen denkvorm, of
tot het ongestadig product van het vlottend rechtsbewust-
zijn, of tot de volstrekt ongelimiteerde en onbepaalbare
reflex van een chimaerisch solidariteitsprinciep!
Relativisme typeert evenzeer de moderne kultuurge-
dachte. Men levert, voorzoover men nog absolute kuituur-
waarden laat gelden, den inhoud der waarden over aan de
keur van de individueele persoonlijkheid, die uit de diepten
van het subjectief gemoed de kracht tot die keuze moet
putten. De wijsbegeerte mag niet meer van absoluut vast-
staande waarden uitgaan. Dat heet thans ,.onkritisch".
Maar met dat al ziet men niet meer in, dat men naar eigen
maatstaf gemeten, uiterst „onkritisch" te werk gaat, door
van een wetsidee uit te gaan, die geworteld is in de souve-
reiniteit van het diesseitig persoonlijkheidsideaal en die de
grenzen der wetskringen verflauwt ten gerieve van het
metaphysisch redepostulaat der continuïteit. Onverschillig
of het wetenschapsideaal dan wel het persoonlijkheids-
ideaal in de concrete toespitsing der humanistische wets-
idee den boventoon voert, immer is het continuïteitspostu-
laat, 't zij het in logicistischen zin of wel in axiologischen
zin is gevat, 't zij het optreedt in den vorm van de conti-
nuïteit der noodwendigheid of in dien der autonomie en
vrijheid, belast met deze onkritische petitio principii.
Het relativisme der moderne kultuurphilosophie is nog
onlangs uitdrukkelijk door den bekenden rechtsphilosoof
en strafreohtsleeraar M. E. Mayer, teruggevoerd tot de
humaniteitsidee, wier religieus-^humanistisch karakter hij
openlijk beleed in de woorden: „erhaben steht sie über der
Praxis in der Gattähnlichkeit, die ihr von Herder gerne
beigelegt worden ist, und sendet die Kulturbestrcbungen
8
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1928
Studentenalmanak | 238 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1928
Studentenalmanak | 238 Pagina's