GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Studentenalmanak 1935 - pagina 117

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studentenalmanak 1935 - pagina 117

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

KIESRECHT IN EEN NIEUW STADIUM 117

In deze Thomistisch-Aristotelische verbandstheorie,

welke aan het speculatief schema van het geheel en zijn

deelen is georiënteerd, past geen souvereiniteit in eigen

kring, doch hoogstens een autonomie van de deelen binnen

het al-omvattend geheel^).

En deze opvatting is nog heden ten dage de heerschende

in de Roomsch-Katholieke beschouwing van de verhouding

tusschen staat, kerk en andere samenlevingsverbanden.

Een wezenlijk Calvinistische verbandstheorie kan echter

met zulk een conceptie geen compromissen sluiten.

Zij moet uitgaan van een aller-fundamenteelste onder-

scheiding tusschen de souvereiniteit in eigen kring, welke in

de interne structuur-wetten der menschelijke samenlevings-

verbanden is gefundeerd en slechts aan Gods souvereiniteit

haar oorsprong dankt — en de autonomie, welke aan de

innerlijk gelijk gestructureerde onderdeelen van een ver-

band binnen de grenzen van het geheel kan toekomen.

De laatste is steeds afhankelijk van het belang van het ge-

heel, van het „algemeen belang", gelijk men het noemt; de

eerste kan nimmer aan het „algemeen belang" van staat of

kerk ten offer vallen.

ledere theorie van de menschelijke samenleving, welke

onder de schoone leuze van ,,organische verbandstheorie"

de ,,souvereiniteit in eigen kring" uitschakelt of laat verblee-

ken tot een „autonomie in eigen kring" moet in het Calvi-

nisme een onverzoenlijken principieelen tegenstander vin-

den.

En daarom mag ons ook de leuze van het ,,organisch kies-

recht" en van een ,,organisch opgebouwde volksvertegen-

woordiging" niet langer terughouden van een ernstige be-

zinning op de vraag, of hare grondslagen juist zijn,

^) Dat hier inderdaad slechts een autonomie, geen souvereiniteit

in eigen kring kan worden erkend, springt in het oog, wanneer men

bedenkt, dat de staat in alle zaken, welke, naar het oordeel der kerk,

het zieleheil betreffen, zich aan de leiding van het kerkinstituut heeft

te onderwerpen en dat hieronder naar Thomistische opvatting de inter-

pretatie van de geheele natuurlijke zedenwe valt, De kerk bepaalt hier

tenslotte de grenzen, waarbinnen de zelfstandigheid van den staat

fungeert I

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1935

Studentenalmanak | 178 Pagina's

Studentenalmanak 1935 - pagina 117

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1935

Studentenalmanak | 178 Pagina's