Vrije Universiteitsblad 1964 - pagina 22
deskundig zijn. h e l gaat erom in Intensieve,
ter plaatse parlevinkt hij zonder enige gêne
onderlinge samenwerking het kind, dal op
Duits, dat hij zichzelf zo'n beetje geleerd
een of andere wijze vastgelopen is, weer
heeft.
verder te helpen. Dat kan soms veel tijd vergen. In hel geval van Piet was een ver-
O f nog een ander geval. Rondom Johan
blijf van ongeveer twee jaar noodzakeiijk.
waren
allerlei
moeilijkheden. Vader
was
overleden. Moeder kon de opvoeding niet Het vergde een geduldige heropvoeding om
aan. Johan kwam op 11-jarige leeftijd tot
tenslotte weer te kunnen komen t o l een
diefstallen, z o ernstig dat de politie erin gemoeid w e r d . Johan was veel aandacht
nieuwe start thuis en op school.
tekort gekomen en als reaclle daarop was hij En nu de resultaten? Is daar veel over Ie
lot oneerlijkheden gekomen. Moeder was na
een
het verlies van haar man te zeer op zich-
antwoord op te geven. Het ene kind be-
zelf betrokken geraakt en daarom was het
schikt over meer mogelijkheden
nodig om met haar geregeld Ie spreken
zeggen? Het is niet eenvoudig hier dan
hel
andere. En daarom zijn de resultaten erg
opdat ze zou
uiteenlopend. In het geval van Piet kan ik
had
inzien, dat ze zich
zeggen dat onze verwachtingen zijn over-
tiek. Het was mogelijk door dit alles een
gestaard
op
haar
eigen
blind
problema-
troffen. Het is nu al heel w a l jaren geleden
beter leefmilieu voor Johan te creëren, zo-
dat Piet .ons Instituut heeft verlaten. Hij zil
dat er weer kansen waren v.oor een gun-
nu op de Mulo, vlak voor zijn eindexamen.
stige ontwikkeling. En nog niet zo lang geleden vernamen wij dat Johan na zijn eindexamen Is gaan studeren en dat de moeilijk-
Het gaat niet briljant, maar ieder jaar heeft
heden niet meer zijn voorgekomen.
hij het toch maar gehaald. En af en toe schrijft hij nog een trotse brief. Gedragsmoeilijkheden
zijn
er
gelukkig
ook
niet
meer; het blijft een wat onbesuisde knaap, maar daarmee is alles gezegd.
A a n de hand van deze praktijkervaringen lieten
wij
iets
zien
van
hel
werk
op
het Instituut. W i j bedoelen hiermee niet te suggereren dat hel altijd zo succesvol verloopt, als w i j nu aangaven. Soms zijn de
Dit zijn mooie dingen. Niet altijd is er zoveel resultaat te boeken. Toch is er meer te noemen. Ik denk aan een jongen, die ernstige laalmoeilijkheden
had
en
daardoor
vraagstukken
zodanig
gecompliceerd
dat
een oplossing heel moeilijk is, soms zelfs niet mogelijk. Voorts vragen veel problemen nog om nader wetenschappelijk onderzoek.
eigenlijk oontinu ontmoedigd was. Hij had de eerste twee klassen van de lagere school
De ervaring die in de praktijk van het werk
gedoubleerd. Hij leerde op ons Instituut via
w o r d t opgedaan, zal daarbij een belangrijke
individueel onderwijs en hulp van de spraak-
steun vormen. Die ervaring zal helpen het
lerares het ergste te boven te komen. Met
wetenschappelijk
veel lacunes In zijn kennis kwam hij ten-
een
slotte de lagere school door. Toen volgde
voorkomen dal door voortijdig gelheoreli-
de moeilijkheid van het zoeken van een ge-
seer het blikveld Ie zeer vernauwd wordt.
schikt
beroep. In een
open
oog
onderzoek te doen voor
de realiteit
en
met zal
groot-winkelbedrijf
vond hij zijn plaats. De moeilijke woorden zoals „capucijners" moest hij, wilde hij de bestellingen goed kunnen opschrijven, uit het hoofd leren. Maar het ging. En w a l het belangrijkste was, hij vond zijn zelfvertrouwen terug en had plezier
in zijn
werk.
Daarnaast is het werk dat .op het Instituut verricht wordt van groot belang voor de opleiding van de studenten in de psychologie en paedagogiek. O m d a t er nauwe relaties lussen de Stichting waarvan het
Instituut
uitgaat en de V r i j e Universiteit beslaan, is het mogelijk dat de studenten veel prakti-
Thans, nu hij een jaar of 18 is, heeft hij
sche ervaring op hel Paedologisch Instituut
tevens allerlei contacten in het jeugdwerk
opdoen. Zodoende zullen zij, wanneer zij
gekregen. En h e i merkwaardige is, dat hij
later in de maatschappij staan, kunnen terug
in dat jeugdwerk meedoet aan h e l organi-
grijpen op een opleiding waarin zij reeds
seren van allerlei buitenlandse kampen. O m
met
de laalmoeilijkheden In deze contacten be-
vraagstukken werden geconfronteerd.
kommert hij zich weinig. Bij het organiseren
allerlei
gecompliceerde
praktische
J. de Wit.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964
VU-Blad | 197 Pagina's