GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vrije Universiteitsblad 1964 - pagina 22

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vrije Universiteitsblad 1964 - pagina 22

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

deskundig zijn. h e l gaat erom in Intensieve,

ter plaatse parlevinkt hij zonder enige gêne

onderlinge samenwerking het kind, dal op

Duits, dat hij zichzelf zo'n beetje geleerd

een of andere wijze vastgelopen is, weer

heeft.

verder te helpen. Dat kan soms veel tijd vergen. In hel geval van Piet was een ver-

O f nog een ander geval. Rondom Johan

blijf van ongeveer twee jaar noodzakeiijk.

waren

allerlei

moeilijkheden. Vader

was

overleden. Moeder kon de opvoeding niet Het vergde een geduldige heropvoeding om

aan. Johan kwam op 11-jarige leeftijd tot

tenslotte weer te kunnen komen t o l een

diefstallen, z o ernstig dat de politie erin gemoeid w e r d . Johan was veel aandacht

nieuwe start thuis en op school.

tekort gekomen en als reaclle daarop was hij En nu de resultaten? Is daar veel over Ie

lot oneerlijkheden gekomen. Moeder was na

een

het verlies van haar man te zeer op zich-

antwoord op te geven. Het ene kind be-

zelf betrokken geraakt en daarom was het

schikt over meer mogelijkheden

nodig om met haar geregeld Ie spreken

zeggen? Het is niet eenvoudig hier dan

hel

andere. En daarom zijn de resultaten erg

opdat ze zou

uiteenlopend. In het geval van Piet kan ik

had

inzien, dat ze zich

zeggen dat onze verwachtingen zijn over-

tiek. Het was mogelijk door dit alles een

gestaard

op

haar

eigen

blind

problema-

troffen. Het is nu al heel w a l jaren geleden

beter leefmilieu voor Johan te creëren, zo-

dat Piet .ons Instituut heeft verlaten. Hij zil

dat er weer kansen waren v.oor een gun-

nu op de Mulo, vlak voor zijn eindexamen.

stige ontwikkeling. En nog niet zo lang geleden vernamen wij dat Johan na zijn eindexamen Is gaan studeren en dat de moeilijk-

Het gaat niet briljant, maar ieder jaar heeft

heden niet meer zijn voorgekomen.

hij het toch maar gehaald. En af en toe schrijft hij nog een trotse brief. Gedragsmoeilijkheden

zijn

er

gelukkig

ook

niet

meer; het blijft een wat onbesuisde knaap, maar daarmee is alles gezegd.

A a n de hand van deze praktijkervaringen lieten

wij

iets

zien

van

hel

werk

op

het Instituut. W i j bedoelen hiermee niet te suggereren dat hel altijd zo succesvol verloopt, als w i j nu aangaven. Soms zijn de

Dit zijn mooie dingen. Niet altijd is er zoveel resultaat te boeken. Toch is er meer te noemen. Ik denk aan een jongen, die ernstige laalmoeilijkheden

had

en

daardoor

vraagstukken

zodanig

gecompliceerd

dat

een oplossing heel moeilijk is, soms zelfs niet mogelijk. Voorts vragen veel problemen nog om nader wetenschappelijk onderzoek.

eigenlijk oontinu ontmoedigd was. Hij had de eerste twee klassen van de lagere school

De ervaring die in de praktijk van het werk

gedoubleerd. Hij leerde op ons Instituut via

w o r d t opgedaan, zal daarbij een belangrijke

individueel onderwijs en hulp van de spraak-

steun vormen. Die ervaring zal helpen het

lerares het ergste te boven te komen. Met

wetenschappelijk

veel lacunes In zijn kennis kwam hij ten-

een

slotte de lagere school door. Toen volgde

voorkomen dal door voortijdig gelheoreli-

de moeilijkheid van het zoeken van een ge-

seer het blikveld Ie zeer vernauwd wordt.

schikt

beroep. In een

open

oog

onderzoek te doen voor

de realiteit

en

met zal

groot-winkelbedrijf

vond hij zijn plaats. De moeilijke woorden zoals „capucijners" moest hij, wilde hij de bestellingen goed kunnen opschrijven, uit het hoofd leren. Maar het ging. En w a l het belangrijkste was, hij vond zijn zelfvertrouwen terug en had plezier

in zijn

werk.

Daarnaast is het werk dat .op het Instituut verricht wordt van groot belang voor de opleiding van de studenten in de psychologie en paedagogiek. O m d a t er nauwe relaties lussen de Stichting waarvan het

Instituut

uitgaat en de V r i j e Universiteit beslaan, is het mogelijk dat de studenten veel prakti-

Thans, nu hij een jaar of 18 is, heeft hij

sche ervaring op hel Paedologisch Instituut

tevens allerlei contacten in het jeugdwerk

opdoen. Zodoende zullen zij, wanneer zij

gekregen. En h e i merkwaardige is, dat hij

later in de maatschappij staan, kunnen terug

in dat jeugdwerk meedoet aan h e l organi-

grijpen op een opleiding waarin zij reeds

seren van allerlei buitenlandse kampen. O m

met

de laalmoeilijkheden In deze contacten be-

vraagstukken werden geconfronteerd.

kommert hij zich weinig. Bij het organiseren

allerlei

gecompliceerde

praktische

J. de Wit.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964

VU-Blad | 197 Pagina's

Vrije Universiteitsblad 1964 - pagina 22

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964

VU-Blad | 197 Pagina's