GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vrije Universiteitsblad 1964 - pagina 21

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vrije Universiteitsblad 1964 - pagina 21

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

alles buiten het gezin en buiten het contact

dat zij in de gelagenheid zouden zijn hem

met leeftijdsgenootjes te staan. Dat kwam

beter Ie begrijpen en hun instelling ten op-

onder meer heel duidelijk naar voren bij

zichte van hem te wijzigen. Dit was vooral

het psychologisch onderzoek. Een van de

het werk van de sociaal werkster.

opdrachten is daarbij een gezin te tekenen. Piet tekende een gezin, waarbij vader, moeder en alle kinderen in de huiskamer waren.

Dit voorbeeld ('t zal duidelijk zijn dat w e

Alleen Piet was in de stal, bij de varkens.

in dit praktijk geval naam en situatie ver-

Onbewust

kwam hier

het motief

,,verloren z o o n " naar voren. Piet

van de voelde

anderen) zou

met vele te

vermeerderen

zijn. Ik wilde ermee aangeven op

welke

zich eruit gezet en stond aan alle kanten in

wijze het Paedologisch Instituut werkt. Het

de kou.

was de bedoeling duidelijk te maken wat het

betekent,

wanneer

het

Paedologisch

Instituut zich een centrum voor de interne Daarom was het noodzakelijk dat ook een psychologische behandeling werd ingesteld, waarin uitvoerig de problemen werden besproken,

die

bij

Piet

leefden.

observatie met

leer-

en

behandeling

en

van

kinderen

opvoedingsmoeilijkheden

noemt.

Daarnaast

moest hij in de dagelijkse leefsituatie van het Instituut, in de groep tussen de andere

Het v.oorbeeld laat met name zien wat er zo

jongens, leren hoe je met elkaar omgaat.

al aan een behandeling vast kan zitten. Het

Dat vergde veel paedagogische wijsheid en

is het werk van vele mensen. De kinder-

uitleg van wat je wel en wat je niet kunt

psycholoog neemt bij het opstellen en uit-

doen.

voeren van het behandelingsplan een belangrijke plaats in. Hij doet dat echter in

Dit alles had dus betrekking op Piet; het was een nogal intensieve behandeling. Maar toch moest er, wilde een thuisplaatsing op

samenwerking

met vele anderen: medici,

paedagogen, sociaal werkster,

bewegings-

therapeut, logopaediste enz.

den duur zin hebben, nog iets méér gebeuren. Met de ouders moest

gesproken

Dit alles is nodig om verantwoord te wer-

worden over onze ervaringen met Piet op-

ken. Niemand kan op alle gebieden tegelijk

nog even voor het slapen gaan"

ï^

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964

VU-Blad | 197 Pagina's

Vrije Universiteitsblad 1964 - pagina 21

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964

VU-Blad | 197 Pagina's