GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1971 - pagina 180

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1971 - pagina 180

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

land 'waar een racistisch apartheidsbewind heerst', enkele dagen na zijn terugkeer de SLM weigerde één maandelijkse vlucht op Nederland toe te staan.

Oplossing Koortsachtig wordt op hoog niveau onderhandeld om nog voor de 5e december tot een oplossing te komen. Zowel minister Bakker als minister Polanen wensen géén Koninkrijksconflict. Er moet toch een redelijke oplossing te vinden zijn? Waarom heeft Suriname, toen de KLM slechts bereid bleek de SLM een toestel te verhuren voor de onaantrekkelijk hoge prijs van f 1000 per stoel, de zaak niet even op regeringsniveau opgenomen, alvorens naar Transavia te stappen? Als de KLM nu tóch eens aan de SLM een toestel verhuurde op dezelfde voorwaarden als met Transavia was overeengekomen dan had de KLM haar zin: géén Transavia-toestellen (Amerikaans kapitaal) op de lijn naar de West en de SLM kon tóch vliegen. Op het KLM-toestel zou dan nog snel het SLM-embleem kunnen worden aangebracht. Zo zou het dan een zaak blijven van nationale luchtvaartmaatmaatschappijen onder elkaar. Voor de eerste twee vluchten in december zou de zaak zó geregeld moeten worden. Intussen kon men dan rustig overleggen hoe het verder zou moeten gaan. Minister Bakker weet de KLM te overtuigen dat het écht niet anders kan, maar de Surinaamse regering geeft blijk weinig voor de oplossing Bakker-Polanen te voelen. Wie weet hoe Nederland straks de afspraken gaat interpreteren als Suriname Transavia eenmaal heeft laten schieten. De KLM-belangen om Transavia van de route te houden onderschattend en haar eigen kracht overschattend, begaat de Surinaamse regering de fout om het te laten aankomen op een open strijd.

Prijsoorlog Snel volgen dan van diverse Nederlandse zijden enkele zetten op het schaakbord. De KLM kondigt 2 december plotseling de sensationele tariefverlaging met 46% af. In plaats van voor f 1500 kan men in december ineens voor f 800 heen en terug naar Paramaribo (enkele reis f 700). De rijksgenoten overzee weten niet hoe ze het hebben. Bij de SLM hapt men naar adem. Een dergelijke concurrentie is voor haar nóóit vol te houden (het SLM-retour is f 1050). Binnen enkele weken zou de SLM, die toch al diep in de schulden zit, volledig geruïneerd zijn. Intussen wordt wei duidelijk dat het de KLM heel wat waard is om Transavia-toestellen van de route te houden. 22

Brief De tweede stap is een brief van de Rijksluchtvaartdienst naar de Transavia-directle, die tóch al beducht is zich het blijvende ongenoegen op de hals te halen van de machtige RLD en die er weinig voor voelt om het loodje te leggen in wat dreigt uit te groeien tot een politiek conflict tussen twee regeringen. Bovendien kan de SLM een prijzenoorlog tóch niet aan. De Transavia-directie maakt bekend, dat zij bereid is zich terug te trekken. Mocht de SLM met KLM-toestellen willen vliegen, dan ligt er bij Transavia nog een partij SLMstickers ter overname voor f 2500.

SLM-International Met een derde stap wordt de Surinaamse eensgezindheid gebroken. Van Nederlandse zijde iaat men uitlekken dat er (ook)

De 'anti-dupeervlucht', 5 december 1970. Om het schandaal niet groter te maken, vervoert de KLM met een extra vlucht de passagiers, die geboekt hadden voor de feestelijke openingsvlucht van de SLM.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1971

VU-Magazine | 208 Pagina's

VU Magazine 1971 - pagina 180

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1971

VU-Magazine | 208 Pagina's