GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1972 - pagina 525

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1972 - pagina 525

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

gen, daarvan durf ik wel te zeggen, dat ze tegen-beter-weten-in praten, want er was eerst een ander ontwerp van een uitspraak die nog vol dingen stond, waarvan een kind kon begrijpen dat die voor mij, en vele anderen op de synode, de oude koers zou voortzetten. Toen is die uitspraak teruggenomen met de uitdrukkelijke verklaring dat ze dat nu juist niet wilden. Daarom heb ik voorgesteld om te laten zien, dat ik niet zo'n al te rechtvaardige man wil zijn, die alle puntjes op de i moet hebben; dat het mij gaat om de ruimte, waarin een mens er over mag denken zoals hij dat het liefste doet. En dat is nu gebeurd, vind ik. VU-magazine: Prof. Van den Berg en prof. Augustijn onthielden zich van stemming. Prof. Kuitert: Daar waren sommige mensen wat boos over. Daarom heeft Van den Berg de volgende dag een verklaring afgelegd ook namens Augustijn dat de uitspraak risico's in zich heeft van een meervoudige uitleg. Ze waren niet tégen, maar ze vonden dat die dubbelzinnigheid risico's kon opleveren. Natuurlijk is de uitspraak dubbelzinnig. Het is goed dat ze dat openlijk verklaarden, want nu ligt dat ook notulair vast. De bedoeling van die uitspraak was ook dubbelzinnig te zijn. En dat niet in de slechte zin van het woord. Ik denk dat als je niet-dubbelzinnige taal wilt spreken, je al bijna naar de wiskunde moet. Zo bedoelt men het wel vaker in een kerk, woorden te spreken waarvan meerderen kunnen zeggen: daar kunnen we ons niet in vinden. Er zijn natuurlijk wel grenzen aan toelaatbare meerduidigheid, bv. als je precies het omgekeerde ermee zou bedoelen, maar in dit g e v a l . . . Er is eindeloos over gepraat. Jaren. Waarom staat er in punt c niet 'gebeurtenis' maar 'gebeuren'?

eerlijk, maar nu denk ik over sommigen weer heel wat sympathieker. Ik denk, dat ze aan de mensen in hun gemeente dachten die het niet kunnen meemaken. Het was een soort pastorale bewogenheid met deze mensen, die hen deed zoeken naar formuletjes.

Rijnsdorp Diepe indruk maakte op veel synodeleden de toespraak van dr. C. Rijnsdorp, het oudste lid van het deputaatschap (1894), waarin deze pleitte voor ruimte in de gereformeerde kerken voor theologische bezinning 'mits de individuele theologen hun verantwoordelijkheid beseffen en hun pastorale orgaan niet verliezen'. Ten diepste gaat het hierom,' aldus dr. Rijnsdorp, 'is de 16e-eeuwse reformatie eens en voor altijd geschied en bepaalt onze historie voorgoed het gereformeerde kader, of heeft Herman Bavinck gelijk gehad toen hij zei, dat gereformeerd-zijn inhoudt de bereidheid om zich te allen tijde in leer en leven te herzien. Met andere woorden: is het bijbels-legitiem om buiten het historisch proces te treden en zich te bepalen tot herhaling en hoogstens nadere uitwerking van het bekende, of is het gewettigd de theologische camera's anders in te stellen?'

Prof. Kuitert: 'Ik had wel eens wat van Rijnsdorp gelezen waarvan ik dacht: daar ben ik het voor negentig procent mee eens. Maar voor tien procent dacht ik dan: dat is tóch een andere generatie. En dat zal vermoedelijk onoverbrugbaar zijn, die tien procent. En nu was het eigenlijk voor het eerst, dat ik Rijnsdorp een verhaal hoorde houden, waarvan ik dacht: dit ben ik. Dit kan ik net zo houden, maar dan zonder enige restrictie. Dit zijn de woorden, die ikzelf bedoel, alleen hij zegt ze mooier, literair ook mooier. Dit was een prachtig literair stuk ook. Hij stond het me af, om het op te nemen - in december - in het blad Voorlopig.' VU-magazine: Uhad niet kunnen voorstemmen als er 'gebeurtenis' had gestaan? Hoewel meer dan een spreker ter synode Prof. Kuitert: Nee. Je moet ook goed weten, kwam verklaren evenmin als prof. Kuitert te dat hier stukken achterliggen, een uitvoerig geloven in een historische Adam en Eva, is de rapport waarin gesproken wordt over 'zonde- Genesis-problematiek toch vooral op diens val als gebeuren', een stuk van Van Peursen, naam komen te staan met alle jarenlange waarin hij zegt: dat betekent niet dat je het spanningen vandien (boze artikelen, befixeert op een moment; het is geen natuur- zwaarschriften, telefoontjes, bezoeken - hij is lijk gebeuren, maar een ethisch gebeuren. er moe van). Hoe kwam dat? En is er een Het betekent dat het voor de verantwoorde- tijd geweest waarin hij wel meende dat er een lijkheid van de mens komt, dat er zonde is. Adam en Eva hebben bestaan? Ik ben uit Lunteren naar huis gegaan met het idee, dat ik nu ook sommige dominees beter Prof. Kuitert: 'Jazeker, 'k Had er vroeger begreep. Ik heb wel eens gedacht dat ze on- nooit zo over nagedacht, 'k Vond het zó eerlijk waren. Want ze weten precies hoe ik vanzelfsprekend. Maar toen logeerde er eens er over denk. Ik heb over die kwestie van een vriendin van m'n vrouw bij ons in de Adam wel tien keer op dat kathedertje voor pastorie in Scharendijke, een Zweedse biode synode verklaard: Adam en Eva hebben loge. Het moet in 1951 geweest zijn; in die als historische personen niet bestaan; zeg buurt. En toen kregen we het er over. Ze maar wat er gebeuren moet. Mag ik er in of vroeg: denk je dat dat een echt gebeurd vermag ik er niet in? Toch zoeken ze naar formu- haal is? letjes en vragen me dan of ik het ermee eens Jazeker, zei ik. kan zijn. Eerst dacht ik vaak: jullie zijn niet Ja, n o u . . . dat hoorde ze voor 't eerst van

Zojuist verschenen:

Dr. G.

PUCHINGER

POLARISATIE? Stevige discussie of demagogische ruzie? Verduidelijking van tegenstellingen of het verabsoluteren van tegenpolen? Gevolg van ontzettend t e k o r t aan kennis? Verabsolutering van accenten van de waarheid? H o e leven mensen m e t verantv/oordelijke posities m e t dit vraagstuk? En hoe ondergaan ze dit verschijnsel persoonlijk? De mening van: prof.dr.H.G.Schulte N o r d h o l t , mgr.dr.A.j.Simonis, drs.Rinze Zijlstra,

ds.Jan Adam Eekhof, prof.dr.P. A.J.M. Steenkamp, J.H.Scheps, mr.W.J.Geertsema, mr.W. Aantjes, m r . H . W . v a n Doorn. Polarisatie in de politiek. In de kerk. In de maatschappij. Bij radio en tv, in de pers, in de vakbeweging, in de wetenschap, in het bedrijfsleven, enz. Paperback, 300 biz., met foto's. Prijs f 15,90. Verkrijgbaar in de boekhandel. U kunt uw bestelling ook adresseren: Antwoordnummer 101, Delft (geen postzegel)

UITGEVERIJ MEINEMA - DELFT Verschenen:

IN HET UUR VAN BEZINNING door Ds. A. M. Lindeboom Deel I: Geestelijk arm. In dit werk, spoedig af te ronden door deel 2, 'In Jezus ingedoopt', bespreekt Ds. Lindeboom uitvoerig de impasse waarin de Gereformeerde kerken zijn geraakt door het optreden van theologen als Augustijn, Kuitert, Wiersinga en Baarda en van allen die zich achter ben gesteld hebben. De onzekerheden waaraan vele leden der Gereformeerde Gezindte ten prooi zijn gevallen mogen niet langer voortduren. Er moet klaarheid komen. Ds. Lindeboom toetst zonder vertoon van geleerdheid en niettemin doeltreffend de meningen van de genoemde theologen op diverse punten aan de Schrift en aan de door hen ondertekende belijdenis, en vraagt de kerkeraden en meerdere vergaderingen eveneens deze maatstaf aan te leggen. Dit ernstig en zachtmoedig appèl moet gehoor vinden bij allen die tot de Gereformeerde Gezindte behoren. De beide delen van 'In het uur van bezinning' tellen elk ± 200 pagina's, en kosten f 10,- per stuk. Verkrijgbaar via de boekhandel en bij Uitg. Buijten & Schipperheijn, Valkenburgerstraat 106, Amsterdam. Tel. 020 - 23 66 12. Postgiro: 22960.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972

VU-Magazine | 570 Pagina's

VU Magazine 1972 - pagina 525

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972

VU-Magazine | 570 Pagina's