GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1973 - pagina 336

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1973 - pagina 336

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

congres zei dr. Mackay, dat het er de eerstkomende vijfjaar vooral om zal gaan mensenlevens te redden. Dat ongelukken gebeuren, accepteerde hij daarbij. De Amerikaan dr. A. K. A. Ommaya, verbonden aan het Amerikaanse Instituut voor Gezondheid, legde uit, dat de weg van het proberen te voorkomen van de ernstigste gevolgen van autobotsingen een kortere en meer succesvolle lijkt te zijn, dan het opsporen van de oorzaken. Onderzoek naar het gedrag van de weggebruiker heeft niet veel opgeleverd. Zelfs het gebruik van alcohol bij snelverkeer, 'een grote plaag' volgens dr. Ommaya, heeft men geen halt kunnen toeroepen. Onbekend is, waarom mensen onder invloed hun auto bestijgen. Het voorkomen van ongelukken, het doel waarnaar op lange termijn wordt gestreefd, kan kennelijk gemakkelijker worden bereikt door auto's, bewegingen en botsingen te beïnvloeden dan de mens. Zo mijmerde de heer Bastiaanse over een eventuele, voorlopig nog theoretische mogelijkheid nog eens een auto te kunnen maken, die op topsnelheid zou kunnen botsen, zonder dat de inzittenden iets zou overkomen.

Manieren Dezelfde aandacht voor de gevolgen van

ongelukken en de beperking daarvan kwam tot uiting in de tien manieren om verliezen door ongelukken te beperken, zoals die 2. op het congres werden gegeven door dr. William Haddon, voorzitter van het Amerikaanse Insurance Institute for Highway Safety. Er is geen reden te bedenken waarom de 3. pogingen om de verliezen bij ongelukken te beperken minder aandacht zouden moeten krijgen dan het opsporen van de oorzaken, aldus zijn redenering. Het breken van theekopjes kan worden voorkomen, wanneer men ze deugdelijk inpakt. Het maakt dan niets uit, of de postbode er ruw mee omspringt, of ze worden geschud, of dat ze vallen. 'Netzomin behoeft een auto-ongeluk op zichzelf verwondingen te veroorzaken, noch een wervelstorm schade aan huizen.' Een ongeluk was in de gedachtengang van Haddon een verschijnsel waarbij energie wordt overgedragen op zodanige wijze in zodanige hoeveelheid en met zo'n snelheid, dat schade wordt toe- 4. gebracht aan levende of levenloze structuren. Een ruime definitie, waaronder alles valt dat pijn doet: van de builen die men zich dagelijks valt tot en met een vliegramp; van aardbeving tot spectaculaire valpartijen tijdens 5. de Tour de France. Hier komen Haddons tien manieren: 1. zorg ervoor dat geen bundeling van energie ontstaat. Wek geen elektriciteit op, fabriceer geen buskruit, laat geen wer6.

'Het is duidelijk dat in de meeste ontwikl<elde landen letsel door ongelukken de plaats heeft ingenomen van besmettelijke ziekten wat betreft doodsoorzaak'

7.

8.

9.

10.

velstorm ontstaan, zet geen auto's in beweging, til geen baby's van de vloer; verminder de opgehoopte hoeveelheid energie. Maak bommen en voetzoekers kleiner, zorg voor lage duikplanken, rijd langzaam in de auto; voorkom dat energie vrijkomt. Breng kernladingen niet tot explosie, laat skiërs geen hellingen afdalen, houdt tijgers in hun hokken. Een schrijver van het oude testament gaf een voorbeeld van deze manier, toen hij schreef: 'Wanneer gij een nieuw huis bouwt, dan zult gij aan uw dak een borstwering maken, opdat gij een bloedschuld over uw huis haalt, als er iemand afvalt. 'Dit standpunt uit de bijbel is volledig in tegenspraak, zegt Haddon, met degenen die ongelukken willen voorkomen door de onvolmaakte mens te veranderen in plaats van diens omgeving. Verander de snelheid of richting van de energie die vrijkomt. Maak de helling minder steil voor beginnende skiërs, kies de goede snelheid en koers voor terugkerende ruimteschepen. Breng scheiding in ruimte of tijd tussen de vrijkomende energie en de kwetsbare structuur. Verwijder auto's van terreinen waar kinderen plegen te spelen; plaats elektriciteitsleidingen buiten bereik; werp tussen energie en kwetsbare structuur een barrière op, isolatie van elektriciteitsdraden, helmen, schoenen, schilden; pas de oppervlakken waarmee contact wordt gemaakt aan, rond hoeken en punten af, maak geen scherpe punten aan loUiestokken, maak speelgoed ongevaarlijk. Maak de structuur, levend of niet, sterker. Aanpassing van huizen aan aardbeving of wervelstormgevaar. Maak auto's beter tegen botsingen bestand, train atleten en soldaten. Spoor aangerichte schade snel op en voorkom dat die voortduurt, of zich uitbreidt - brandmelding, branddeuren, SOS-signalen. Alle maatregelen die worden genomen tussen het moment waarop de schade is aangericht en het moment waarop de situatie weer stabiel is. Wederopbouw van huizen, revalidatie.

Met zijn tien manieren om schade bij ongelukken te beperken, wilde Haddon een systematisch onderzoek op gang helpen naar de mogelijkheden om de verliezen in mensen en materiaal beperkt te houden. Zonder systematische analyse, die geroutineerd en goed wordt uitgevoerd, is het onmogelijk tot een planning te komen waarbij schade zoveel mogelijk wordt beperkt en het nodige geld zo goed mogelijk wordt besteed, zo schreef hij. 20

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's

VU Magazine 1973 - pagina 336

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's