GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1973 - pagina 324

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1973 - pagina 324

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

1/ü

VRIJE UNIVERSITEIT TE AMSTERDAM

Bij de Subfaculteit der Algemene en Toegepaste Taalwetenschap vaceert de betrekking van

wetenschappelijk medewerker voor het onderwijs en onderzoek in de psycholinguïstiek. Onze gedachten gaan uit naar een linguïst, die gespecialiseerd is op dit gebied of bereid is zich in deze richting te bekwamen.

Nadere informaties kunnen worden ingewonnen bij Prof. dr. B. Siertsema, tel.nr. 020 - 48 30 8 1 . Van gegadigden wordt instemming met de doelstelling van de Universiteit verwacht.

Salariëring geschiedt, afhankelijk van leeftijd en ervaring, door inpassing in het wetenschappelijk rangenstelsel als voor alle universiteiten van kracht. -sj.UB.ft^-,.

^^Tft.lS^O^-

Sollicitaties, onder vermelding van vacaturenummer 410-1973, worden gaarne ingewacht bij de Hoofdafdeling Personeelszaken, De Boelelaan 1105, postbus 7161, Amsterdam.

gaat relaxatie samen met een gevoel dat de ledenmaten zwaar aanvoelen, meestal ook met een koel voorhoofd en warme handen. De tot rust gekomen kandidaat voelt zich in een sfeer van: ze kunnen me wat; de wereld staat of valt niet met dat tentamen van mij.' Een dergelijke 'so-what-stemming' kan onmogelijk met angst samengaan. 'Mensen met examenvrees reageren met "angst" op de stimulus (prikkel) "examen ". In deze therapie wordt daartegenover de respons "rust" op de stimulus "relaxatie-oefening" gesteld. Wanneer die twee (angst-examen en rust-relaxatie-oefening) tegelijk worden aangeboden, ontstaat er een conflict tussen die twee. Wanneer je ervoor kunt zorgen dat "rust" het sterkst is, neemt de angst af.'

Hoge verwachtingen De oorzaken van het soort examenvrees waarbij de kandidaat best in staat zou zijn goede cijfers te behalen, als hij maar niet zo bang was, moet naar alle waarschijnlijkheid vaak worden gezocht in al te hooggespannen verwachtingen van de ouders van de kandidaat, die dan zelf dat verwachtingspatroon van zijn ouders tot het zijne heeft gemaakt: wat vader van zijn zoon verwachtte, is zoon van zichzelf gaan verwachten. 'De angst komt dacht ik, doordat de verwachting, die oorspronkelijk door de vader werd geuit als: jongen, wat zou ik trots op je zijn als je de HBS afliep, geworden is tot: wat ga ik verschrikkelijk af, wanneer ik dat niet zou kunnen. Vaak zal blijken, wanneerje de vader zou vragen of hij het nu zo erg zou vinden als zijn zoon de HBS niet zou halen, dat hij dat wel belangrijk vindt, maar dat zijn zoon hem niet minder lief zou zijn, wanneer hij het eindexamen niet zou halen. Toch zal zo 'n vader wel dagelijks naar de uitslag van proefwerken vragen. Het gedrag van de omgeving lijkt me belangrijk voor het ontstaan van examenvrees.' Omstreeks half september verschijnt bij Samsom in Alphen aan den Rijn een boek ('Gedragstherapie, gereedschap en gebruik') dat door medewerkers van de afdeling Conflictuologie van de VU is geschreven. Naast het hierboven beschreven 'recept' tegen examenvrees, staan er tal van methoden ter bestrijding van andere klachten in. Het woord 'recept' wordt niet toevallig gebruikt: mevrouw Höweler omschrijft het te verschijnen werk als 'een soort kookboek'. Het boek is geschreven voor ieder die zich beroepsmatig met gedragstherapie bezighoudt. 'Verplegers in psychiatrische inrichtingen hebben bijvoorbeeld de wens te kennen gegeven, aan therapieën mee te gaan doen. Deze mensen kunnen dat heel goed en er is dus geen reden ze daarvan af te houden. Het boek richt zich tot die verplegers en verpleegsters, tot de psychiaters die over het algemeen weinig op dit terrein thuis zijn en die het verpleegkundig personeel zullen moeten instrueren, en tevens tot maatschappelijke werksters en psychologen.'

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's

VU Magazine 1973 - pagina 324

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's