GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1973 - pagina 564

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1973 - pagina 564

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het belangrijkste deel van de weg van een produkt voert dan door het lust- en begeertengebied waarvan de consument zelf nauwelijks in staat is de oriëntatiepunten aan te geven.

NIEUW ze Issf) hij bij de measea

"

^

Het voert te ver op die problematiek uitvoerig in te gaan, maar voorlopig concluderen we uit dit marketing-model dat de communicatie van een boodschap alleen succes kan hebben als er behoeften zijn bij de consument, als deze behoeften kunnen worden aangetoond (verwoord) en vertaald in termen van strategie. Dit geldt onveranderd voor alle vormen van propaganda: Waar geen behoeften zijn, wordt geen boodschap geaccepteerd.

Gerrlt van Leeuwen ZO LEEFT HIJ BIJ DE MENSEN Over de manier waarop wij Jezus' persoon en boodschap beleven Paperback f 14,90 'Wie zeggen de mensen dat ik ben . . . ' Op deze vraag van Jezus zijn in verleden en heden vele antwoorden gegeven. Wat hebben Vi^ij van Hem gemaakt? Een lieve Jezus, een protestantse Jezus, een Roomse Jezus, een piëtistische Jezus, een superster? De Jezus-figuur blijft ook in onze dagen sterk intrigeren. De auteur, theologisch hoogleraar in Brussel, gaat in dit boek uit van enkele zogenaamde christologische titels: Zoon des mensen, Zoon Gods, Heiland, Messias. Een groot aantal prachtige illustraties zijn in dit boeiende en opmerkelijke boek opgenomen.

dr.l-wjiauta proi.ëf.adefroe ' pfötiMEjitljket drj.tenneltes

DE VERANDERBAARHEID VAN DE MENS Paperbacl< f 10,75 De vragen rond de veranderbaarheid van de mens door geestelijke en/of biologische manipulaties zijn daarom zo actueel, omdat de wetenschap reeds over een arsenaal middelen beschikt, die veranderingen in de geestelijke en biologische structuur van de mens kunnen effectueren. De bijdragen in deze bundel zijn van: Prof. Dr. L. W. Nauta, Prof. Dr. A. de Froe, Prof. Dr. J. J. Groen, Prof. Dr. H. C. J. Duijker, Dr. J. Tennekes, Prof. Dr. R. F. Beerling en Prof. Dr. H. Berkhof. verkrijgbaar in de boekhandel

KOK KAMPEN

40

Apostolaat en marketing De boodschap van het evangelie heeft de eeuwen door een weg afgelegd naar de behoeften van mensen. Het evangelie heeft steeds een markt gehad, d.i. een groep hoorders, 'consumenten', die op grond van meestal heel ingewikkelde behoeftenpatronen het artikel accepteerden dat aangeboden werd door predikers. De stromingen die onderscheiden worden in de kerkgeschiedenis markeren 'markten', behoeftenpatronen van tijden, van generaties. Elke 'mode', ook een godsdienstige, moet een acceptatieveld hebben, anders 'lukt' ze niet. In de ervarings- en belevingspatronen van de consument ligt een produkt vandaag nu eenmaal anders dan gisteren. Dat geldt ook voor de boodschap van het evangelie. Als draagster van eeuwige, fundamentele waarheden voor mens en samenleving staat zij in ons gevoel boven de verdenking van aanpassing, d.w.z. wij verheffen de boodschap daarboven bang als we zijn voor mode-bederf. In feite echter kunnen op een bepaald ogenblik slechts bepaalde typen (gestalten) van prediking aan bepaalde (markt)groepen gebracht worden. Zo is er zowel een markt voor een piëtistisch getint type als voor een maatschappelijkgeëngageerd of revolutionair type prediking. Allemaal met eigen prioriteiten-schema's. Communicatief gezien verschillen zij niet in kwaliteit, d.w.z. de termen goed of kwaad, waar of onwaar, kunnen niet toegepast worden, aangezien beide kennelijk behoeften bevredigen. In hetzelfde psychologische veld waarin behoeften worden bevredigd, worden ook de waarde-oordelen gevormd; d.w.z. goed of kwaad, waar of onwaar, gelden voor mijzelf of voor de samenleving waarvan ik deel uitmaak. Iets goed of kwaad, waar of onwaar noemen betekent al een duidelijke behoeftenbevrediging, al was het alleen maar omdat de mens door het uitspreken van oordelen zichzelf bevestigt en grond zoekt om zijn beoordelen te verdedigen. Markt-technisch gezien is dus van de veroordeling van de een t.o.v. de ander geen sprake. Op grond van het inzicht in markt-mechanismen en consumentenvoor-

keuren kan men de onmogelijkheid van objectieve waarheid aantonen: er kan nooit een produkt gevonden worden dat iedereen in gelijke mate onder alle omstandigheden en altijd bevredigt. De uitspraak: 'wat overal door allen, altijd is geloofd' is communicatie-technisch gezien een uitspraak die op onkunde berust. Wie goed apostolaat wil bedrijven moet aan marketing doen, m.a.w. nagaan - wat op dit ogenblik zijn produkt is. Om in reclametermen te spreken: welke zijn Unique Selling Proposition is. Of: welke accenten van de boodschap nü specifiek aan de orde zijn, - welk doel hij heeft bij de overdracht van dit produkt, - welke behoeften er aan dit produkt zijn en dus; welke markten er openliggen, - welke prijs ervoor gevraagd mag worden (in termen van tijd, geld, aandacht, engagement), - op welke manier deze boodschap aan dat publiek gepresenteerd moet worden, gelet op bovenstaande en - wat er gedaan moet worden om de gewonnen 'consumenten' te behouden (door binding, groepsvorming, voorlichting, etc). De boodschap gaat een weg naar de mens, die op zijn beurt een weg met de boodschap doormaakt. Dat is in wezen geen andere weg dan die van de bekering en heiliging. De uitzaaiing van het woord (Joh. 12^") houdt o.m. in dat de boodschap zelf moet afsterven om vermenigvuldigd te kunnen worden. Ze moet, anders gezegd, de weg va'n 'alle vlees' gaan, d.w.z. zich onderwerpen aan de mechanismen waarmee de mens is toegerust om boodschappen te ontvangen, te verwerken en verder te brengen. Het evangelie heeft nooit de pretentie gehad óm deze mechanismen heen te kunnen gaan naar het hart van de mensen, of deze mechanismen uit te hollen. Het pretendeert wel deze mechanismen van hun macht te ontdoen en in een nieuw machtsveld te plaatsen, d.w.z. het evangelie is óók de boodschap van de bevrijding door de waarheid en tot de verantwoordelijkheid van de mens. Dat houdt in een opeisen van het menselijk communicatie-mechanisme, geen opheffing. Dit communicatiemechanisme wordt geëerbiedigd, zie het pinkstergebeuren, waar 'ieder in zijn eigen dialect' de boodschap kon vernemen. Deze authenticiteit van het communicatiemechanisme dwingt de prediker de weg te verkennen die hij gaan moet tot de ontvanger. De boodschap wordt eenvoudig niet verkondigd als hij het niet doet. In zijn geroepenzijn tot verkondiging ligt de opdracht tot marketing verborgen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's

VU Magazine 1973 - pagina 564

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's