GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1973 - pagina 375

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1973 - pagina 375

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

de Volwassene zodat het individu meer vrijmagazine heid van keuze zal hebben en nieuwe keuzemogelijkheden kan scheppen, ongehinderd door de beperkende invloeden van het verleden. Hierop komen we straks nog even op denken, geloven en durven doen. We belanDe Ouder terug. Een complicerende factor die altijd den niet bij toeval in die nieuwe positie. Het is De ouder wordt gevormd door imitatie van meespeelt moeten we erbij betrekken. Afge- een besluit dat wij nemen. In dit opzicht lijkt ouders en andere autoriteitenfiguren. 'In de zien van de mogelijkheid dat in menselijke het op een bekering. Wij kunnen niet besluiten ouder zijn alle vermaningen, regels en wetten ontmoetingen de Volwassene vaak het onder- tot de vierde positie voordat we veel meer gegeregistreerd die het kind van zijn ouders te spit moet delven t.o.v. de Ouder, is een nare gevens hebben dan de meeste mensen aanvanhoren kreeg en tijdens het leven waarnam. Zij factor in onze leefwereld dat ons fundamen- kelijk hadden toen ze hun oorspronkelijke posibestrijken deze gehele periode vanaf de vroeg- tele levensgevoel is: ik ben niet o.k. De tie innamen. Het zijn gelukkige kinderen die ste ouderlijke communicatie die niet verbaal auteur staat achter de opvatting dat de ba- reeds vroeg in het leven geholpen worden om te werden geïnterpreteerd maar via de toon van de lans van elk kinderleven negatief is, de niet ontdekken dat ze o.k. zijn door herhaaldelijk stem, de gezichtsuitdrukking, strelingen of het o.k. gevoelens overheersen altijd. Wanneer in situaties te worden geplaatst waar zij zichzelf uitblijven van strelingen, tot de uitgebreidere het erop aankomt in het leven en in elke hun eigen waarde en de waarde van anderen verbale regels en verordeningen waar de ouders menselijke ontmoeting komt het er in feite kunnen bev/ijzen.' Maar de meeste mensen zich van bedienden toen het kleine mensje woor- drommels op aan, dan keert elk individu zijn niet zo gelukkig. Soms is het leven een automatisch terug naar deze fundamentele leerschool ten goede, meestal niet, men was den begon te begrijpen.' Iemand die in de ik-staat 'Ouder' verkeert, levenspositie en moeilijkheden zijn dan on- ongelukkig en men blijft ongelukkig. Is de zal zich gedragen als een duidelijk produkt afwendbaar. Dit is de zwakke plek voor allen. maat goed vol, de wens tot veranderen sterk van, zijn ouders, in feite zal hij zich gedragen Harris onderscheidt daarin nog een viertal en hoop op verandering aanwezig (en men als de ouders en de andere opvoeders in zijn nuances en dus een viertal uitgangsposities. vindt de weg in de doolhof van de geestelijke gezondheidszorg en men is eindelijk aan de jonge jaren. De 'Ouder'-staat is een staat beurt) dan komt men in de spreekkamer van waarop de mens steeds terugvalt. De vier posities 'Het ik ben niet o.k. -jij bent o.k. is de eerste psychiater of psycholoog of maatschappelijk De Volwassene aarzelende positie, gebaseerd op de ervaringen werker en begint er een 'behandeling'. Als De Volwassene is het best te vergelijken met van het eerste levensjaar.' Tegen het einde men nu Harris of een Harris-iaan zou treffen een computer, een ik-toestand zonder gevoel, van het tweedejaar is deze positie bevestigd in dit ongrijpbare pokerspel, hoe zou zo'n die informatie inwint uit de buitenwereld en verankerd of heeft plaatsgemaakt voor behandeling er dan uitzien? met de bedoeling een zo goed mogelijke positie (2): ik ben niet o.k. -jij bent niet o.k. voorspelling te doen omtrent de toekomst. (als gevolg van slechte opvoeding, weinig Therapie Het is de instantie van de mens die verant- liefde van de opvoeders, soms als gevolg van Harris werkt meestal met patiënten die in woordelijk is voor een doordachte levens- een staat van verlatenheid waarin men als groepsverband een behandeling krijgen, opvatting d.w.v. een zo objectief mogelijk kind was), of positie (3): ik ben o.k. - jij groepstherapie dus. Hij legt de elementen onderzoek aangaande de situatie waarin de bent niet o.k. (een kind dat lang genoeg ruw van de mensopvatting horend bij de transmens verkeert, regels en oude waarheden en wreed behandeld is door zijn ouders, die actionele analyse uit in een taal die verstaantoetsend op actueel waarheidsgehalte. 'De hij aanvankelijk o.k. vond, zal tot deze derde baar is voor een ieder, dus meestal een Volwassene houdt zich voornamelijk bezig met misdadige positie overgaan om toch maar op niet-psychiatrisch geschoold mens. Hij geeft de omzetting van prikkels in informatie en met de één of andere manier een prettig gevoel in feite les hoe mensen met elkaar omgaan, het verwerken en rangschikken van de informa- te krijgen door zelfstreling). Het kind houdt hoe in deze omgang de Volwassene meestal tie op grond van vroegere ervaringen. De Vol- één van deze drie posities het hele verdere wordt weggedrukt door Kind en Ouder, wat wassene verschilt van de Ouder, die op imi- leven, tenzij het later bewust overgaat op de taak van de Volwassene zou moeten zijn, terende wijze oordeelt en tracht reeksen over- de vierde positie, de positie ik ben o.k. - jij hoe frustrerend dat niet-o.k.-gevoel is, opgegeleverde normen op te dringen en van het bent o.k. 'De eerste drie posities zijn gebaseerd lopen buiten onze schuld, hoe we veel geKind dat geneigd is abrupt te reageren op op gevoelens. De vierde positie is gebaseerd makkelijker als Volwassenen met elkaar kungrond van een gedachtengang die niet logisch nen omgaan. Daarna gaat hij de les toepasis gevormd en op grond van slecht onderscheisen aan de hand van de actuele transacties den en verwrongen begrippen.' Door de Voldie de groepsleden op dat moment met wassene kan de jonge persoon onderscheid elkaar aangaan, dus aan de hand van de ontgaan maken tussen het leven zoals het hem moetingen die hier-en-nu in de groep plaatswerd geleerd en gedemonstreerd (Ouder), het vinden. Die instructie richt zich dus niet op leven zoals hij dat aanvoelde of wenste of allerlei abstracte zaken maar op zeer concrete zich droomde (Kind) en het leven zoals hij gebeurtenissen die in een groep gebeuren, het zelf verklaart. 'De Volwassene is een omdat mensen in groepsverband nu eenmaal computer die de data (gegevens) verwerkt en die met elkaar moeten omgaan. Vaak wordt gebesluiten produceert na berekening uit drie bruik gemaakt van een schoolbord om allerlei bronnen: de Ouder, het Kind en de informatie dingen die in de groep gebeuren duidelijk te die de Volwassene zelf verzamelt en blijft kunnen illustreren. In het boek van Harris verzamelen.' vinden we allerlei voorbeelden van diverse soorten transacties, waarop we in dit korte bestek niet kunnen ingaan. Ook behandelt hij Moeilijkheden hierbij de spelletjes die mensen met elkaar Wanneer de Volwassene niet de overhand spelen, veelal teruggrijpend op Berne, die heeft en de mens in het algemeen geredaar een erg interessant boek over heeft gegeerd wordt door het Kind en/of Ouder. Het schreven, 'Mens erger je niet', waarmede duidoel van een behandeling van mensen met delijk wordt gemaakt dat wij mensen veelal moeilijkheden is dan ook de bevrijding van de niet-o.k. gevoelens de goede gevoelens overtreffen. ' Daarom menen wij te mogen zeggen dat ieder van ons een niet-o.k.-Kind in zich heeft.

7

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's

VU Magazine 1973 - pagina 375

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's