GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1976 - pagina 143

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1976 - pagina 143

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

yü madame 9

Patiënten: net iets vreemder dan de bloemen van mijn tuin (Bleuleri

ten te blijven zien als ,.nei iets vreemde'' dan de wilde bloemen in ziin tuin", zoals hij het ooit uitdrukK Zelfs dit voorbeeld brengt me verder wes.van de plek waar ik aan wilde komen. !';• tiënten zijn immers geen wilde bloemei in wiens tuin dan ook. Patiënten zijn p;tiënten. Wat zeg ik daar? De naam patièni drukt die wezens in een hoek waar ze zich misschien niet eens willen bevinden. Steiker nog: Juist niet. ,,Wij zijn niet gek". roepen ze ons immers altijd toe. Zo moeten we toegeven dat die etiquettenng doo! naamgeving verhindert dat deze wezens zijn wie ze eigenlijk willen zijn; laat staan dat ze de sleutel tot hun geheim aan ons zeil komen overhandigd,

Subject-Object Langzaam maar zeker begint het te dagen waarom de officiële psychologie, d.i. de psychologie als wetenschap, weinig mei Poincaré's theorie, als boven geschetsi kan uitrichten. Heel precies is de reden devolgende: In het wetenschappelijk bedrin gaat men uit van een scheiding tussen subject en object. Het subject heelt een kennend en analyserend vermogen en het object is kenbaar. De kennis staat op schril; of komt op schrift te staan want de wetenschapsbeoefenaren bouwen hun kennis over de objecten of aspecten daarvan op met woorden en symbolen van een natuurlijke of kunstmatige taal. Daarmede geven zij ook hun kennis aan elkaar dooi. Poincaré's theorie over creativiteit die to; het wezen der dmgen leidt houdt in dat de dingen voor zichzelf dienen te spreken m plaats van dat deze middels door onszef bedachte woorden worden gevangen. lVl.a.v\ Poincaré trekt even dat schot op dat tussen het subject en object staat. Zi/ die weten sprel<en niet Zij die spreken weten niet A Is je zwijgt spreek t het .4 Is je spreek i zwijgt kiel

Zen Boeddhisme: Woorden zijn bacteriedragers van abstracte gedachten

Het is duidelijk: we zijn over de psychoh»gie heengeschoten en in het Zen Boeddhi--me beland. In de interpretatie van Arthui Koestier. in zijn boek De Lotus en de F^o-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1976

VU-Magazine | 487 Pagina's

VU Magazine 1976 - pagina 143

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1976

VU-Magazine | 487 Pagina's