GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1977 - pagina 359

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1977 - pagina 359

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wl magazine 5

samenwerking tussen VU en NCRV. Als je dit project vergelijkt met het werk in de Open School, dan moet ik zeggen, dat het zeer werkbaar is geWat is het belang van de VU bij dit bleken. Bij het instituut van prof. project? Schouten weet men duidelijk wat men DR. V.D. AKKER: De universiteit wil. De Open School daarentegen is wordt geconfronteerd met een samtai nauwelijks te overzien. Iedereen loopt belddsvragen, zoals: wat moeten we daar rond: Teleac, de omroepen, het aan met het multi-mediale onderwijs? schriftelijk onderwijs, allerlei onderWat moeten we aan met de richting wijskundigen van de Stichting Film en waarin zich het hoger onderwijs ontWetenschap, de mensen van de Open wikkelt? Wat moeten we aan met de School zelf. plannen van Van Kemenade, met name met de plannen om de universiteiten te Drs. D. J . Buddingh (foto: NCRV) Verder is het een erg dure grap geblebdasten met het postacademisch on- nndti-medisde onderwijs in Nederiand ken, totaal ruim een miljoen gulden. derwijs? misschien wat verder zou kunnen wor- Daarvoor heb je dan één cursus in één winterseizoen. We zeggen niet op Het zal niet nodig zijn er nog eens op te den gebracht. wijzen, dat het hoger onderwijs zich Een heel concreet punt voor de VU is voorhand, dat dit ons laatste project is vanaf de jaren zestig stormachtig heeft verder, dat in de wet het post-acade- geweest. Ik zelf ben onmiddellijk voor ontwikkeld. Het hi^er onderwijs voor misch onderwijs een taak van de uni- andere vormen van samenwerking, velen is een feit geworden en we zijn n<^ versiteiten is geworden. Een daartoe maarzo intensief als in dit project kan altijd bezig daarvan de consequenties te strekkende Algemene Maatregel van eenvoudig niet. Daarvoor is het te trekken. Persoonlijke overdracht van Bestuur kan elk ogenblik in de Staats- duur gebleken, heeft het teveel tijd gekennis en onderzoekervaring kan niet courant worden gepubliceerd. En dan kost en teveel werk met zich mee gemeer de enige basis vormen; daar tegen- moeten de universiteiten aan het werk. bracht. over wordt de rol van de overdracht Dat zal nog heel wat voeten in de aarde via audiovisuele middelen - hoe je daar hebben. De aanpak van het post-aca- DR. V.D. AKKER: Een belangrijke verder ook over denkt - veel groter; de demisch onderwijs is tot dusver ty- conclusie die uit dit project kan worden activiteiten van de studenten zelf zijn pisch Nederlands geweest: de organi- getrokken voor het post-academisch veel belangrijker geworden; hun ge- satorische en juridische problemen zijn onderwijs is, dat je kennelijk ruim richtheid op een beroep begint veel eer- voorop gezet, terwijl je mag aannemen drie jaar nodig hebt om zo'n project te der dan vroeger het geval was. Zulke dat toekomstige cursisten vooral geïn- laten starten. Bovendien denk ik niet ontwikkelingen, ziet de VU op zich af- teresseerd zijn in vragen als: waar kan dat de universiteit zich financieel veel komen. Het is globaal de achtergrond ik een zo goed mogelijke cursus volgen van zulke projecten kan veroorloven, waartegen VU en NCRV zijn gaan pro- en wat kost die. Het leuke van deze ook de NCRV niet. Wat de beide instelcursus is, vind ik, dat er gewoon aan iets lingen er aan eigen middelen hebben beren iets van de grond te krijgen. Wanneer je dan besluit een multi-medi- wordt begonnen; dat iets concreets ingestoken is niet gering. Het geheel aal project op touw te gaan zetten, een wordt aangeboden. zegt een paar harde dingen over de moproject dus, waarbij naast het tekstmagelijkheden en onmogelijkheden van teriaal ook gebruik wordt gemaakt van Geen vervolg post-academisch onderwijs. Van Keradio en t.v., betekent dat, dat je je in DRS. BUDDING: Het feit dat we een menade is niet voor niets zo geïnteresprincipe richt tot iedereen die Neder- jaar later dan we aanvankelijk hadden seerd in de evaluatie. Met die twee ton lands spreekt. Je komt ook de zeer tal- gedacht pas kunnen gaan draaien, van •aja ministerie kunnen we overirijke organisaties die zich met onder- wijst er op, dat er heel wat bij zo'n gens niet de evaluatie betalen zoals we wijs en/of media bezighouden tegen op project komt kijken. We hebben een ons die hadden gedacht. We wilden de je weg. Zou je trachten in je opzet zo- proef willen doen. Het ITSWO zal het leermiddelen evalueren met daaraan veel mogelijk van deze organisaties te project evalueren. Het ministerie van gekoppeld een evaluatie van de leerbebetrekken, dan kom je nooit tot actie. onderwijs en wetenschappen is zoda- hoeften; we wilden verder de leereffecVandaar dat we aan de slag zajn gegaan nig in die evaluatie geïnteresseerd, dat ten onderzoeken m tenslotte een promet een kleine groep mensen, die elkaar het twee ton in de kosten bijdraagt. We ject-ev^uatie doen. We waren halverlanger dan vandaag kennen, om iets op willen eerst zien wat daar uitkomt, niet wege de eerste evaluatie, toen bekend touw te zetten waarin beide partners werd dat we maar twee ton kregen. geïnteresseerd zijn en waarmee het alleen voor wat de cursisten betreft, Toen moesten we gaan besnoeien. maar ook voor wat betreft de interne uit die club ideeën naar voren zullen komen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1977

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1977 - pagina 359

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1977

VU-Magazine | 484 Pagina's