GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1977 - pagina 142

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1977 - pagina 142

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Mü magazine 8

Lawaaiproducent zou moeten aantonen dat lawaai niet schadelijk is

waarmee het lawaai op de weg wordt uitgedrukt en KE voor vliegtuiglawaai is dus, dat die eerste eenheid iets zegt van het lawaai per uur of per etmaal en de andere over het lawaai per jaar.

geluidsbelasting van bij voorbeeld 55 dB(A) of 60 dB(A) buiten de cijfers. Vandaar dat lawaaiklasse 4 in de volgende tabel tussen haakjes is gezet; de schattingen voor klasse 3 kunnen aan de lage kant zijn. AANTAL WONINGEN

JClassen Om iets te kunnen zeggen over de omvang van het verkeerslawaai-probleem in z'n geheel, hebben de schrijvers van „ Verkeerslawaai in Nederland" beide eenheden verenigd in een nieuwe indeling. Helemaal spijkerhard schijnt dat niet te doen te zijn, maar goed, men kwam tot het volgende. Lawaaiklasse O betekent, in tegenstelling tot wat men misschien zou verwachten, dat het niet om uit te houden is; lawaaiklasse 7 wil zeggen dat er van hinder geen sprake is. Lawaaiklasse

Vliegtuiglawaai

Wegverkeerlawaai

0

meerdan65

meer dan 75

1 2 3 4 5 6 7 ideaalnorm

58-65 52-58 45-52 39-15 32-39 26-32 20-26 20

70-75 65-70 60-65 55-60 50-55 45-50 40-45 40

Lawaaiklasse O is ontruimingsgebied; de klassen 1 tot en met 3 zijn saneringsgebied; de klassen 4 tot en met 7 bevinden zich tussen ideaal- en beleidsnormen in. Met dergelijke indelingen werd onderzoek gedaan langs 's Heren wegen. Er werd daarbij onderscheid gemaakt tussen de situaties in de Randstad en daarbuiten; ook werd onderscheid gemaakt tussen ,,speciale" gevallen en ..normale" gevallen: de situatie langs de beruchte Coentunnelweg in Amsterdam kon toch moeilijk worden vergeleken met die van de rijksweg Groningen-Assen op een willekeurig punt. Bovendien werd aangenomen dat lawaai binnen de bebouwde kom als minder storend zou worden ervaren dan daarbuiten. Daarom werd er van de lawaainiveaus die langs gemeente-wegen werden gevonden, 5 dB(A) afgetrokken. De metingen langs rijks- en provinciale wegen werden verricht binnen een strook van 200 meter van de weg. Daarmee viel een flink aantal huizen met een

lawaaiklasse

rijksen prov. wegen

gemeentewegen

0 1 2 3 (4)

3.000 25.000 43.000 53.000 (16.000)

2.000 42.000 202.000

totaal

3.000 27.000 95.000 255.000

Bij het schatten van het aantal huizen dat is blootgesteld aan verschillende hoeveelheden vliegtuiglawaai, werd gebruik gemaakt van een aantal reeds berekende KE-contouren rond de verschillende vliegvelden (dat wil dus ongeveer zeggen dat men rondom die vliegvelden „cirkels" heeft getrokken waarbinnen het aantal Kosten-eenheden toeneemt naar mate men dichter bij het vliegveld komt). Niet dat die berekeningen nu helemaal feilloos zouden zijn; er wordt bij voorbeeld vanuit gegaan, dat de piloten zich precies aan de voorgeschreven procedures houden en dat is om allerlei redenen niet altijd het geval. Er was echter niets beters. Kaarten met deze KE-contouren werden gelegd naast topologische kaarten (= kaarten waarop bepaalde, bij voorbeeld statistische gegevens in beeld zijn gebracht) van hetzelfde gebied en zo kwam men aan zijn schattingen. Alleen het gebied rond Schiphol kon niet op die manier worden onderzocht. Men hield zich daar grotendeels aan de officiële schattingen, ook al gaven die eerder een te optimistisch dan een te pessimistisch beeld. AANTAL WONINGEN lawaaiklasse 0 1 2 3 4 5 6

civiele luchthavens

militaire

totaal lucht-

havens

_ — 1.000 2.000 2.000 3.000 4.000 20.000 15.000 43.000 43.000 65.000 70.000

500 1.000 4.000 7.000 35.000 86.000 135.000

De schattingen zijn ruw, maar er blijkt wel uit, dat vooral in de meest „luidruchtige" klassen O tot en met 3 — tevens de klassen waarover het materiaal het meest compleet was — het gedaver van de wegen heel wat meer woningen treft, dan het gedaver vanuit de lucht. Naar — wederom ruwe — schatting wonen in de huizen in het 0-3 gebied, zo'n 1,2 miljoen Nederlanders, een kleine tien procent van de bevolking.

Effecten Wat kunnen nu de effecten van al dat lawaai zijn op mensen? Eerst moet worden gezegd, dat niet iedereen er evenveel last van heeft. Een lawaai-gevoelig iemand zal zich buitengewoon ergeren aan voortdurend overkomende vliegtuigen, terwijl zijn buurman — wie weet een wat dovige employé van Schiphol — dit wel als wat hinderlijk ervaart, er zich voor de rest niet druk over maakt. Lawaai is niet goed voor de gezondheid, zeker niet wanneer ..gezondheid" — in navolging van de Wereld Gezondheidsorganisatie — wordt omschreven als: een staat waarin men zich lichamelijk, geestelijk en maatschappelijk prettig voelt. Letterlijk oorverdovend lawaai (dat is meer dan 80 dB) kan leiden tot beschadiging van het gehoor. Het is onwaarschijnlijk dat gehoorverlies optreedt bij mensen die in de buurt van een vliegveld, of aan een verkeersader wonen. Er kunnen zich echter ook andere lichamelijke effecten voordoen. In Duitsland werden bij een onderzoek onder staalarbeiders (geluidsbelasting 90 dB) verstoringen in de bloedsomloop, abnormale ritmen van hartslag en ongewone bleekheid geconstateerd. In een ander onderzoek werden bij onverwachte geluidsexplosies reacties waargenomen, die leken op de reacties bij angst of boosheid. De mensen kwamen lichamelijk en geestelijk in staat van alarm. Dit werd afgeleid uit bij voorbeeld hartslag, bloeddruk, ademhaling. Zulke reacties namen af, wanneer na verloop van tijd was gebleken dat het geluid ongevaarlijk was. In dit onderzoek werd verder gemeld dat voortdurende blootstelling aan lawaai geen reacties van blijvende aard veroorzaakten, ten minste wanneer de ..luisteraar" niet door het lawaai werd gestoord. Er zou van gewenning sprake zijn. Dit onderzoek, verricht door ene Kryter, werd tegengesproken door een ander, verricht door ene Knipschild. Deze deed onderzoek naar het voorkomen van hart- en vaat-

djt

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1977

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1977 - pagina 142

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1977

VU-Magazine | 484 Pagina's