VU Magazine 1978 - pagina 158
VlJ magazine 24
AR-staatkun<1e inchYi.stendemocrata sch
perSpectief
net .maar tnurnmer
In
van AR-staatku.nde;
.q.EZIN OF HUI$HOUDEN
OoStland.er
J{ornONIA.-VERKLARINq -met
Malt
ýom:mentaar : )Adonis/Magagane
lNTER.VIEW:
Koning
l'ninisterDe
VAN' THIJN1$ D.AGBOEK
Pu.chinger
AR<5 is het l'naal'ldpýd van de Kuyperstichtlng.
wetel'lSChapp'eJitk bl.lrýu va.n de. :Aý. "Bon (in enveloppe zonder het
post'Zeg-el sturen aari a:n.twoordnr.1904, Dell Haag):
(ik-abonne.erlnii opARS"', IVoor: : D f4D)-]>er jaar 'OfZ8.-per jaar (liq_ :J
"
I
ý
ATjOS!CDJA,stude.nt):
en kTt3<:3 alsnO<j het : eerste themanummer ý
I
,over
I
:
Kabinet$formatie toe<jýndell: : de
,Naarn: , ;
P>
t_Pla.at$ý
----
"Er kan geen twijfel over bestaan dat er grenzen zijn aan de mogelijkheden onder de gegeven omstandigheden vanuit de rijke land en in de derde wereld hulp te bieden aan de armen en verdrukten. Oat is de eerste conclusie die zich opdringt aan wie de internationale en nationale structuren en de daaruit resulterende situatie waarin de zwakke groepen verkeren - zorgvuldig wil bezien. De mogelijkheden zijn zelfs erg beperkt, indien men wil uitgaan van de huidige procedurele en institutionele kaders waarbinnen de hulpverlening moet plaatsvinden. Oat mag echter niet als excuus gelden om dan maar, onder de vlag van de ontwikkelingssamenwerking, een heel ander beleid te voeren, zeker niet als dat gevoerde beleid contraproductief werkt in het licht van de doelstellingen die het beleid pretendeert na te streven. In de eerste plaats is zo'n beleid niet te verantwoorden omdat het de positie van de zwaksten in de derde-wereldlanden nog verder dreigt te ondermijnen, maar bovendien is zo'n beleid in strijd met de doelstellingen waarvoor langs parlementaire wag in Nederland overheidsmiddelen op de rijksbe-
groting beschikbaarzijn gesteld." En verderop in de conclusies staat het nog duidelijker:
"Zonder
ingrijpende veranderin-
gen in de wijze van hulpverlening en de bestaande kanalen ervoor is er geen schijn van kans om tenminste een aanvaardbaar percentage van de h ulp te besteden volgens de officieel geldende doel-
stellingen. "
I
"
"Areý'"""""""""""""""""
rný
I
betekent de formulering van de doelstellmg van OntwikkelingssamenwerkingsNederlandse met de binnenlandse polrbemoeienis beleid al is dat tiek van dat land (elke ontwikkelingshulp in feite), maar zolang in het vage blijft wat ervan is terechtgekomen, kan iederen net doen of er niets aan de hand is. Geen regering van welk land ook stelt zich formeel ten doel slechts een kleine elite te verrijken en de armen uit te buiten, dus op papier is er nooit sprake van een conflict. Maar anders kan de situatie komen te liggen wanneer regelmatig onderzoeken worden gepleegd als het Coleval-project in Colombia en wanneer daaruit consequenties worden getrokken, die wei stroken met de Nederlandse doelstelling, maar niet met die van de machthebbers in het ontvangende land? Wat dan? Het Coleval- rapport zegt: het
cr-------ý .
.
.
I I ,
I
Onder die woorden willen Henk Tieleman en Huub Coppens nog een dikke streep zetten.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1978
VU-Magazine | 484 Pagina's