GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1980 - pagina 402

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1980 - pagina 402

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vü/mOAZINE 16

s

Inderdaad worden de prullemanden en asbakken op de Vrije Universiteit thans geledigd door overwegend aanhangers van de profeet Mohammed, die zes eeuwen na Christus in Mekka en Medina de basis legde voor een wereldgodsdienst. De welvaartsgroei in Europa in de jaren vijftig en zestig, een tijdperk dat zijn einde lijkt te naderen, veroorzaakte een grote schaarste aan inheemse arbeidskrachten die bereid waren vuil en onaangenaam werk op te knappen. In landen rond de Middellandse zee was evenwel de armoede nog dermate groot dat daar nog wèl werkvolk kon worden geworven. En zo werden de laagste sporten op de maatschappelijke ladder in WestEuropa ingenomen door donker gekleurde mensen, die een hier totdan weinig voorkomende godsdienst aanhingen: de Islam.

Andere groepen Moslims kwamen in Nederland terecht als gevolg van de staatkundige dekolonisatie van gebieden die vroeger door Nederland werden bestuurd: een klein aantal Molukkers en grote aantallen Surinamers. De Islam is na de christelijke de tweede godsdienst in Nederland: geschat wordt dat thans een kwart miljoen tot 300.000 Islamieten in ons land wonen. En er zijn zelfs ramingen van Islamieten die spreken van 450.000! We krijgen in ieder geval het volgende godsdienstrijtje: Rooms-katholieken Ned. Hervormden Gereformeerden Islamieten Gereformeerden vrijgemaakt

Brief In het publieke leven viel dat tot dusver nog niet sterk op. In tegenstelling tot de kerken (IKON) hebben de Moslims nog geen eigen zendtijd voor radio en televisie, maar dat is vooral een gevolg van hun zwakke interne organisatie. Ook hun interne verdeeldheid is bepaald niet geringer dan die welke onder Nederlandse christenen wordt aangetroffen. En dat zijn dan nog allemaal Nederlanders. De Islam in Nederland omvat Turken, Marokkanen, Surinamers, Indonesiërs, Pakistanen, Tunesiërs en noem maar op. Wanneer er een voor het gros van de in Nederland wonende Moslims representatieve organisatie ontstaat, zou het strijdig zijn met het Nederlandse omroepstelsel om zendtijd te weigeren. De behoefte daaraan is waarneembaar, zowel voor interne communicatie als om het Nederlandse volk uit te leggen wat de Islam voorstelt. Men heeft de-vermoedelijk niet onjuiste - indruk dat het gros van de Nederlanders daarover slechts enkele vage vooroordelen koestert.

%

Een Moslim-omroepje op Nederlandse bodem zou overigens meer dan wat ook waarschijnlijk de aandacht van de Nederlandse bevolking vestigen op het feit dat er in de bevolkingssamenstelling

hier te lande wezenlijk iets is veranderd, waarschijnlijk nog meer dan wanneer de plannen verwezenlijkt worden voor de bouw van een kapitale Moskee van meer dan 15 miljoen gulden in de Amsterdamse Bijlmermeer. Godsdienst manifesteert zich thans in Nederland nadrukkelijker via tv-producers dan via architecten. Wel zal de blijvende aanwezigheid van de Islam in Nederland onderstreept worden wanneer in de Bijlmer een permanent godshuis zal zijn verrezen dat qua architectuur eerder in Karachi wordt vermoed dan tussen Weesp en Ouderkerk. Het moet, zo meldt het april/mei/juni-nummer van de „Voice of Islam": „een duidelijk herkenbaar Islamitisch Centrum in Amsterdam" worden. Zeven jaar geleden kende Amsterdam nog geen enkele moskee; thans zijn er reeds meer dan twintig, maar vele zijn evenals die in andere plaatsen onherkenbaar (gehuurde garages, opslagruimten e.d.). Men wil nu duidelijk tot een meer zichtbare presentatie komen van de Islam in de hoofdstad, niet het minst „om het zelfvertrouwen van de in ons land levende Islamieten te verstevigen", aldus een Moslim-woordvoerder in Amsterdam.

Brief Daaraan mankeert het een en ander. De Islam die zich in Oosterse landen uitbundig in het openbaar manifesteert, leeft in Nederland nog wat schuw in de hoek. Eigenlijk had de moskee in de Bijlmer volgens de eerste plannen al in juli '80 klaar moeten zijn. De zaak stagneert. Over de oorzaak wordt wat vaagjes gedaan. Twijfel zou zijn gerezen of de Bijlmer, ver van het stadscentrum, wel zo'n geschikte plaats is. Meer duidelijkheid waar de schoen wringt, verschaft de brief die de Samenwerkende Moslimse Organisaties in Nederland op 27 april van dit jaar stuurden aan minister Wiegel. „Excellentie, As Salamo Alaikum", begint het in de „Voice of Islam" van april/mei/juni '80 gepubliceerde schrijven. „Het stadium waarin het project zich thans bevindt, maakt het ons in principe mogelijk op zeer korte termijn met de bouw te starten op het terrein van de Venserpolder (Bijlmermeer), dat de Gemeente Amsterdam ons daarvoor heeft toegewezen. De enige belemmering, die ons in feite nog in de weg staat, bestaat hierin, dat de islamitische landen die beslist niet ongenegen zijn zeer grote bedragen beschikbaar te stellen voor de uitvoering van dit project, er begrijpelijkerwijs moeite mee hebben, dat de bouwgrond niet in eigendom verkregen kan worden. Een Moskee dient nu eenmaal onaantastbaar te zijn, en het bouwen van een moskee op andermands grond doet daaraan afbreuk. Het is de Gemeente Amsterdam echter naar gebleken is onmogelijk om op eigen gezag de grond anders dan in erfpacht aan te bieden. En dit nu is voor de potentiële financiers een even onbegrijpelijke als onverteerbare zaak".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1980

VU-Magazine | 514 Pagina's

VU Magazine 1980 - pagina 402

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1980

VU-Magazine | 514 Pagina's