GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1981 - pagina 296

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1981 - pagina 296

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Topfiguren uit politiek en bedrijfsleven spraken zich uit

,Bedrijfsleven moet meer aan politiek: doen' „Managers zijn weinig politiek geëngageerd en begrijpen niet dat politici met meer belangen rekening moeten houden dan alleen het bedrijfsbelang". „De managers zijn veel te laat tot de ontdekking gekomen dat de overheid en de politiek zich met hen bemoeien. Men heeft zich verre van politiek gehouden". Dit zijn twee veelvuldig gedane uitspraken uit de diskussienota „Topfiguren spreken zich uit", samengesteld door een jurist en een ekonoom, beiden van de VU.

De onderzoeksgroep „Management & Politiek" wilde inzicht verschaffen in de nog niet al te beste verhouding tussen overheid en bedrijfsleven. Ze voerden gesprekken met topmanagers zoals Duisenberg (Rabobank), Blaisse (Unilever), Albert Heyn en Schmelzer (adviseur van Akzo en Hollandse Beton Groep), maar ook met topambtenaren (waaronder Toxopeus) en politici als Van der Hek (PvdA), De Korte ( W D ) en Van Houwelingen (CDA). Hun markantste en meest overeenstemmende uitspraken werden anoniem in het rapport gebundeld. Het resultaat is een uniek kijkje achter de schermen geworden. Hoe is dit onderzoek tot stand gekomen? Prof. dr. ir. A. Twijnstra blijkt één van de drijfveren achter het onderzoek. Hij is afkomstig uit het bedrijfsleven, was organisatie-adviseur en werd uit dien hoofde vaak gekonfronteerd met de overheid. Hij merkte hoe moeilijk het vaak was voor het bedrijfsleven om haar doelstellingen te bereiken omdat de overheid allerlei,,hindernissen" opwierp. Zijn blikrichting was heel duidelijk vanuit het bedrijfsleven. Was hij nou de enige die moeilijkheden ondervond in kontakten met die overheid? Om daarachter te komen wilde Twijnstra onderzoeken en kongressen stimuleren. Een samenwerking met het Ekonomisch en Sociaal Instituut aan de VU en prof. dr. G. Kuypers kwam tot stand. De laatste bekijkt als politikoloog en deskundige in beleidsanalyse de zaken meer vanuit de overheidskant. Professor Twijnstra wilde hem

270

Drs. P. van Helsdingen Mr. F. Beekers

erbij om het onderzoek een bredere basis te verschaffen. Het verkennend onderzoek besteedde Twijnstra uit aan de twee jonge wetenschappers met wie VU-magazine rond de tafel ging zitten: Mr. Fred Beekers en Drs. Piet van Helsdingen. Beekers studeerde privaatrecht met als specialisatie internationaal recht. Van Helsdingen is ekonoom en werkte drie jaar bij het Ekonomisch en Sociaal Instituut, waar hij veel praktijkervaring met het bedrijfsleven opdeed. Naast hen werkten ook H. Barink, H. Boldingh, J. W. A. van Dijk en H. Mouallem mee aan de totstandkoming van de reeks vraaggesprekken. Vanuit welke invalshoek bekeken de beide wetenschappelijke ambtenaren zélf nu de betrekkingen tussen overheid en bedrijfsleven? Meer vanuit de visie van het bedrijfsleven, moet de konklusie zijn. Beekers deed in zijn studietijd bijvakken als organisatie en marketing. ,,Het heeft mij vaak verbaasd dat er

een gigantische hoeveelheid wetten, bepalingen, verordeningen en vergunningen nodig is om een bedrijf te beginnen. En niet alleen in het bedrijfsleven is dat zo. Je merkt het al in het verkeer. £//fe ze brast reep en elk stoplicht is al overheid. Ik heb me vaak afgevraagd of al die maatregelen op de juiste wijze worden toegepast. Zijn ze echt door mensen ontworpen die verstand hebben van een plaatselijke situatie? En ten tweede: is het mogelijk met al die bepalingen rekening te houden, menselijk gesproken? Als je in Amsterdam gaat verhuizen, moet je allerlei jou onbekende instanties aflopen. Dat is dan een voorbeeld uit de pri vé-sfeer, dus je kunt nagaan hoe ingewikkelder het nog voor het bedrijfsleven ligt. Bij voorbeeld voor bedrijven die meer dan één produkt maken of werknemers van verschillende nationaliteiten in dienst hebben, of naar meer dan één land hun produkten uitvoeren. Dan duiken diezelfde twee vragen op: zijn alle regels en bepalingen op de juiste wijze van toepassing en kun je als bedrijfsleider met al die bepalingen rekening houden?" Van Helsdingen had twee jaar bng een eigen bedrijfje. ,,Je hoeft maar

— Aan de zijde van de managers bestaat een behoefte aan kontakt met de politici. Men wil weten wie deze mensen nu eigenlijk zijn. (uit:,, Topfiguren spreken zich uit").

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1981

VU-Magazine | 483 Pagina's

VU Magazine 1981 - pagina 296

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1981

VU-Magazine | 483 Pagina's