GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1983 - pagina 258

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1983 - pagina 258

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Nu zouden wij dit gewoon verdovende middelen noemen. Deze werden vooral in de jaren zestig wijder verspreid dan voordien ooit het geval was geweest.

Godinnen en politieke acties De meer recente aandacht voor de heksenvervolgingen komt van de vrouwenbeweging. Allereerst omdat er nu veel onderzoek wordt gedaan naar vrouwen in de geschiedenis. De heksenvervolging is voor deze onderzoeksters interessant omdat heksen voor het grootste deel vrouwen waren. Voor andere vrouwen dienen de heksen als ,,voorbeeld", omdat deze zich in hun ogen ook verzetten De laatste in Nederland verbrande „heks", Marrigje Arriëns. Blijktegen hun achtergestelde positie. Hoewel bij dit laatbaar vond men het nodig ter verootmoediging de handen van het slachtoffer samen te binden (foto De Heksenwaag) ste zeker enige vraagtekens gezet kunnen worden, „Er kan geen twijfel over bestaan of de wereld zou in zijn er blijkbaar toch herkenningspunten. Die bevineen veel gelukkiger en ordelijke toestand zijn heden den zich — vreemd genoeg — met name op religieus ten dage, wanneer de Inquisitie, dit zo uitmuntend terrein. tribunaal, haar werk zou hebben kunnen voortzetten. De Goddessmovement uit de Verenigde Staten is Historici mogen dan welzeggen dat de ketters onder- daar een goed voorbeeld van. ,,lk voelde me als ling zeer grote verschillen vertoonden, maar in wer- vrouw door God bedrogen ", zegt een van deze vroukelijkheid zijn zij alle vertakkingen van hetzelfde duis- wen tegen Denise Dijk in een interview in Opzij. „Het tere gezelschap waartoe ook de Derde Internationa- is een beweging van feministen die op zoek zijn naar le,'de anarchisten, de nihilisten en de bolsjeviken een eigen spiritualiteit die voor vrouwen een positieve betekenis heeft." Ze zijn ontevreden met de bebehoren. Zij zijn allemaal identiek." staande godsdienst die vrouwen als tweedrangs mensen behandelt en gaan op zoek naar godinnen en sterke vrouwen uit de geschiedenis. Er bestaan ook heksenkringen. Tijdens die bijeenkomsten wordt de heelkunde besproken, er worden praatgroepen geIn de loop der tijd is heel verschillend tegen de houden of politieke acties voorbereid. heksenvervolging aangekeken. Daaruit blijkt, schrijft Het blijft oppassen de heksen van vroeger niet te Auke Jelsma in zijn boek ,, Tussen heilige en helle- romantiseren en zomaar in onze tijd over plaatsen. veeg", „hoezeerde tijdsgeest waarin de onderzoeker Wat overblijft is misschien een waarschuwing. Meverkeert zijn opvattingen over de heksenvervolging vrouw Dresen-Coenders in de conclusie van haar boek: beïnvloedt." ,,Het waandenkbeeld van een verbond tussen duivel in de negentiende eeuw onderzocht men op rationaen heks is vervlogen, ofschoon het twee eeuwen lang listische wijze de geschreven bronnen. Er was alleen door kerkelijke en wereldlijke overheden werd geaandacht voor de intellectuele bovenlaag en er was sanctioneerd. Het is zó grondig verdwenen, dat de weinig begrip voor wat de middeleeuwse mens beterm „heksenjacht" in het huidige spraakgebruik woog. In de tijd van de romantiek kwam er meer aandacht voor occulte randverschijnselen. Na de gebezigd wordt om iedere min of meer fanatieke tweede wereldoorlog nam de bestudering toe, omdat aanval op een groep mensen aan te duiden. Ook de toen ,,immers opnieuw op een ontstellende wijze term „heks" heeft een veel vagere betekenis gekre' zichtbaar was geworden hoe explosief een angstpsy- gen. Al naar gelang de context wordt die term bij chose werken kan." De inquisiteurs waren in deze voorbeeld ingevuld als: toverkol, griezelige oude vrouw of bazig-egoïstisch vrouwmens." onderzoeken bezeten, niet de heksen. Maar het ó///Ven blijkbaar vrouwen... (RV) De hang naar het bovennatuurlijke is een kenmerk van de zeventiger jaren. De hippie-beweging en de flower power zorgden voor een hernieuwde aandacht voor occulte zaken en mystiek, waarbinnen ook het,,mystieke" van de heksen past. Er zijn dan ook wel vergelijkingen te trekken. Wij vragen ons nu af hoe het mogelijk is geweest dat heksen naar hun heksensabbaths hebben kunnen vliegen. Die verklaring is vrij eenvoudig. Jelsma vertelt over onderzoekers die een vliegdemonstratie bijwoonden: ,,Zo'n vrouw smeerde zich helemaal in met een bepaalde zalf Hierop viel zij als een blok in slaap. Als zij na uren weer ontwaakte, was zij er vast van overtuigd het bewijs geleverd te hebben. Ze verschafte details van al wat zij op reis had gezien. Het kostte de toeschouwers de grootst mogelijke moeite haar te overtuigen dat zij al die tijd geslapen had... De onderzoekers die zich met de zalf insmeerden, ondergingen toen eveneens de sensationele belevenis dat ze opgetild en weggedragen werden."

Vliegen met verdovende middelen

224

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1983

VU-Magazine | 520 Pagina's

VU Magazine 1983 - pagina 258

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1983

VU-Magazine | 520 Pagina's