GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1985 - pagina 257

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1985 - pagina 257

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

eerstegraads docenten-in-spé veel breder opvat dan in hetverleden. ,,Het is", vertelt prof. dr. Jac. Schouten, hoogleraar onderv\/ijskunde ten behoeve van de lerarenopleiding, "nog maar tien jaar geleden dat de universitaire lerarenopleiding er werkelijk anders uitzag dan nu. Geleidelijk aan pas zijn we grote waarde gaan toekennen aan het schoolpraktikum, met de dagelijkse problemen die een student daarin tegenkomt. We erkennen nu dat praktische regels, zoals de leraar die van dag tot dag ervaart, richtinggevend zijn. De onderwijskundige theorie heeft daarmee een veel bescheidener, zij het geweldig belangrijke, plaats gekregen. Van lerarenopleiders vraagt het centraal stellen van de onderwijspraktijk dat zij ook hun eigen onderwijsgedrag kunnen problematiseren en niet alleen dat van hun studenten. Die denkwijze kwam je tien jaar geleden veel minder tegen dan nu." Banen De opleiding is dus aanzienlijk uitgebreid en verbeterd. Alfred Schermer, vakdidacticus biologie, heeft dat van nabij meegemaakt. "Niet alleen is de opleidingsduur verlengd — tien jaar geleden was die krap twee maanden — ook de inhoud van het vakdidaktische onderwijs is sterk gewijzigd. Vakdidakticizijn 'professioneler' geworden, kunnen beter aangeven wat de link is tussen onderwijskundige- en onderwijs-psychologische theorie enerzijds en de schoolpraktijk anderzijds. Ik ken nog de tijd dat je studenten opleidde vanuit een 'zo-doe-ik-'t-didaktiek: die tijd hebben we nu wel gehad. Een andere kant van de medaille is wel dat vaak erg veel geëist wordt van de studenten die hun lesbevoegdheid willen halen: velen zijn er dag en nacht mee bezig ". Dergelijke verbeteringen in het opleidingsprogramma wil men in toenemende mate baseren op wetenschappelijk onderzoek. Nauwkeurige gegevens over het leren van leerlingen in het voortgezet onderwijs — en verschillen daartussen — kunnen bijdragen aan een goede voorbereiding van a.s. en beginnende leraren en leraressen op hun taak. Ook de manier waarop de lerarenopleiding zélf zo effectief mogelijk kan verlopen vormt onderwerp van onderzoek voor een aantal VU-medewerkers. De resultaten van dat onderzoek moeten uiteindelijk hun weerslag vinden in ideeën voor de verbetering van leerboeken voor de verschillende vakken en in programma's voorde opleiding en nascholing.

vu-Magazine 14(1984) 6 juni 1985

De kwaliteitsverbetering die zich in de opleiding voltrokken heeft maakt het des te pijnlijker dat die goed opgeleide leraren en leraressen maar bijzonder moeilijk werk kunnen vinden. Vooral de terugloop van het aantal leerlingen en het uitbreiden van de klassegrootte door de minister heeft tot gevolg dat er op het moment circa achtduizend afgestudeerden met een eerstegraads bevoegdheid bij het Arbeidsbureau staan ingeschreven. Dat is overigens niet voor alle vakken gelijk: aan natuurkundigen en economen bestaat nog wel enige behoefte in het onderwijs, terwijl er bij voorbeeld voor biologen en historici weinig kansen op een leraarbaan zijn. Over het geheel genomen een hopeloze situatie voor de lerarenopleiders aan de VU? Cor Geljon, vakdidacticus Nederlands: "Enerzijds wel, omdat je ziet dat er zoveel goede docenten~in-de-dop zonder baan blijven. Anderzijds zien we over een paar jaar ook wel mogelijkheden gloren: de mensen die nu in het onderwijs werken stoppen gemiddeld steeds vroeger — waardoor banen vrijkomen — èn de mensen die op

de arbeidsmarkt komen willen steeds vaker een niet-volledige baan". "Tegen de voorgenomen beperking van het aantal studenten dat tot de tweede fase toegelaten wordt maakt Geljon bezwaar: "Daarmee ontneem je mensen de kans om een bevoegdheid te verwerven. Je weet nooit hoe de arbeidsmarkt-situatie er over drie, vier, vijf of tien jaar uitziet, maar ontneemt een groot aantal mensen wel definitief de mogelijkheid om zich voor een onderwijsbaan te kwalificeren. Zorg nu maar dat iedereen met de best mogelijke kansen — een goede opleiding, een onderwijsbevoegdheid, voorlichting over beroepsmogelijkheden, een training in sollicitatiegesprekken, etc. — de universiteit verlaat om voor later geen wegen af te snijden." De lerarenopleiding aan de VU ontwikkelt zich tot een professioneel instituut voor opleiding en nascholing van docenten, met het daarbij behorende onderzoek. In een betere arbeidsmarktsituatie zou het voortgezet onderwijs daar nog meer profijt van kunnen hebben dan nu hetgeval is. D

211

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1985

VU-Magazine | 530 Pagina's

VU Magazine 1985 - pagina 257

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1985

VU-Magazine | 530 Pagina's