GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1989 - pagina 348

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1989 - pagina 348

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

de verkoop van een pro(en het dus te laat is om dukt. Misschien - kleine alsnog een polis aan te suggestie onzerzijds vragen). Een geslaagde, wordt het pas creatief én maar voor de adverteerder effectief als die Veluwse vrij onvruchtbare campagassuradeur z'n naam in ne, zo lijkt het. 'Apeldoorn' verandert. Het is één voorbeeld uit vele die illustreren dat prof.dr. Th.B.C. Poiesz wel eens gelijk zou kunnen hebben. Poiesz aanvaarde, medio juni, aan de Katholieke Universiteit Brabant Het zal óns, als oplettende het hoogleraarsambt in de burgers natuurlijk niet economische psychologie, overkomen. Maar stel nou in het bijzonder de psydatje wordt gepakt bij het chologie van de reclame. gappen van een brood, of Hij hield bij die gelegenerger. Wat staatje dan heid een rede waarin hij zoal te wachten? Niet veel stelde dat voor reclamegoeds, zo valt te lezen in ontwerpers de waardering het proefschrift 'Hetervan de adverterende opdaad', over politiedrachtgever zwaarder bevoegdheden bij ontdekweegt dan de beoogde beking op heterdaad, waarïnvloeding van de consuop de jurist Jan Naeyé onment. Het leidt ertoe, dat langs aan de Vrije Univerveel reclameboodschappen siteit promoveerde. als ongerichte projectielen Hoezeer we ook ten prooi in de diverse media temogen vallen aan wraakrechtkomen, en de consugevoelens jegens personament stelselmatig wordt ges die het verschil tussen overschat. (Het laatste was mijn en dijn niet kennen, ons nog niet opgevaUen.) een rechtstaat kan zich Creativiteit in de reclame geen enkele vorm van wilis leuk, meent Poiesz, lekeur in de behandeling maar lang niet altijd effecvan verdachten veroorlotief. Het gaat tenslotte om ven. En daarvan is wel de-

Willekeur

Samenstelling: Gert J. Peelen

Reclame

Men kan vandaag de dag nog geen kegeltje as op het karpet morsen of alom weerklinkt de kreet: 'Even Apeldoorn bellen!' Deze snaaksheid is een direct gevolg van de reclamecampagne die - multimediaal - nu al geruime tijd wordt gevoerd door een op de Veluwe gehuisveste verzekeringsmaatschappij. Een succes dus, deze leuze, is men geneigd te denken. Maar ondanks de bekendheid van de slogan, hebben maar weinigen de naam van de betreffende assuradeur paraat als de Illustratie Aad Meijer nood aan de man komt

gelijk sprake, stelt Naeyé, met name in de eerste uren op het politiebureau. Want gedurende die periode zijn vooral het humeur, de taakopvatting en de privé-voorkeur van de dienstdoende diender doorslaggevend. WiUekeur dus. Want het Wetboek van Strafvordering is in dit opzicht karig met voorschriften. Reden waarom de promovendus in een gedetailleerd voorstel tot wetswijziging pleit voor een strikt toe te passen 'model-instructie Arrestantenbehandeling' . Verdacht is in dit proefschrift eigenlijk alleen de wijze waarop de promovendus zijn bewijsmateriaal vergaarde. Hij stuurde twee acteurs op pad ten einde de wet te overtreden en zich te laten arresteren door nietsvermoedende politie-ambtenaren. Het leverde een schat aan informatie op over de laakbare gang van zaken op het bureau. Maar eigenlijk moet die Naeyé de cel in. Want uitlokking, zo zou deze jurist en voormalige pohtie-agent moeten weten, is óók een ernstig vergriJP-

Oud In hoeverre zal de toenemende vergrijzing van Nederland ons voor onoverkomelijke problemen stellen? Vooruitgang in de geneeskunde zou een belangrijke oorzaak van deze vergrijzing zijn. Het ligt dus voor de hand dat geneeskundigen zich ook eens over deze vraag buigen. Zoals B. Meyboom-de Jong die de dissertatie waarop zij onlangs te Groningen promoveerde, wijdde aan de vraag of het toenemend aantal bejaarden de gezondheidszorg zo duur te staan komt als 38

VU-MAGAZINE—SEPTEMBER 1989

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1989 - pagina 348

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989

VU-Magazine | 484 Pagina's