GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1989 - pagina 37

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1989 - pagina 37

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

mi

oelt ge hoe hier 't verzet verloopt. Als een paar overijverige Bart de Ligt: uiterst gesmoord zal worden? En activisten hun solidariteit betuigen gedreven figuur. hoe de een zich achter met een bomaanslag besluit ook den ander en allen zich achter de Groenendaal zijn hongerstaking te wet verschuilen?(...) Maar één ding beëindigen. Een gevolg van de roerivraag ik mij af en wel dit: Zullen nu ge 'Groenendaal-zomer' is wel dat de antimilitaristen eindelijk eens er in 1923 een wet komt voor de ergaan beseffen wat hen te doen staat kenning van gewetensbezwaren. of zullen ze dit spel maar kalm langs Het typeert De Ligt's opvattingen zich heen laten gaan. Want spel is dat hij Christus nu op één lijn het, een gruwelijk spel van den staat plaatst met moderne revolutionaire met al wat menselijk is." Deze nood- denkers. "Hiermee deed ik een bekreet slaakt de dienstweigeraar Her- roep op wat er nog aan oerchristeman Groenendaal in 1921 vanuit de lijk besef in deze dagen leeft, op de gevangenis. Met een hongerstaking opofferingsdrang en de wil tot comvecht hij voor de erkenning van zijn munisme die van het oudste christendom uitstraalt." Maar intussen gewetensbezwaren. Als oprichter en voorzitter van het beschouwt hij zichzelf als een "boInternationaal Antimilitaristisch Bu-ven het christendom uitgegroeid" reau (IAMB) coördineert Bart de anarchist. Met nieuw enthousiasme Ligt de meest radicale stroming bin- onderzoekt hij de meest uiteenlonen de opkomende anti-oorlogs- pende denkbeelden en stromingen: beweging. Met een delegatie spoedt hij zich ogenblikkelijk naar het Militair Hospitaal en vervolgens naar de Minister van Oorlog om te protesteren tegen de gang van zaken: Geen gedwongen voeding maar vrijlating! Tenslotte besluiten de antimilitaristen, als de instanties hun 'gruwelijk spel' blijven doorspelen, zich rechtstreeks te wenden tot het volk. "Kameraden! Ik ben hier gekomen "Het geestesleven is een voortduom jullie op te ruien. In naam van rend verscheuren van wanen." Van Jezus Christus, in naam van Marx, de Japanse filosoof Yoekio Yashiro in naam van Bakoenin, in naam van neemt hij de conceptie over van een Kropotkin, in naam van Tolstoj en universele wereldbeschaving. in naam van Groenendaal rui ik jul- Universele beschaving, dat wil zeglie op om allen slecht werk na te la- gen: met inbegrip van Azië en Afriten: te weigeren kazernes en gevan- ka. Deze belangstelling is inherent genissen te bouwen; te weigeren oor- aan het antimilitarisme van deze pe- Kerlije te Nuenen, logsmaterieel te vervaardigen: te riode. Het "gebroken geweertje" gesclïilderd door Vincent van Gogh. weigeren in militaire dienst te treden richt zich niet in de laatste plaats teen de algemeene werkstaking in gen de gewelddadige onderdrukking practijk te brengen." Met deze van de gekoloniseerde volkeren. En woorden spreekt De Ligt op 26 juni in Gandhi's campagnes van burgelij1921 een meeting in Den Haag toe. ke ongehoorzaamheid tegen het Dankzij de steun van radicale arbei- machtige Brits Imperium herkennen dersorganisaties komt het hier en de antimilitaristen hun eigen ideaal van "geestelijke weerbaarheid." daar tot proteststakingen. Onder overweldigende belangstel- "En toen kwam de grote ontgoocheling krijgt De Ligt een veroordeling ling," schrijft De Ligt na een lange wegens opruiing. "Het geheele ver- briefwisseling met Ghandi. Hierin loop van 't rechtsgedoe" meldt een roept hij deze in het openbaar ter krant, "maakte intusschen lang niet verantwoording over het Indiase naden sympathieken indruk, dien 't ge- tionalisme. Een persoonlijke ontval-Groenedaal op lederen aanwezi- moeting in Lausanne sluit de diskusge naliet. Er is hier sprake van een sie in 1931 af. "Om met hem iets agitator (..) Het practische gevolg ernstigs te kunnen behandelen van het optreden van menschen als moest ik wel naast Ghandi op de De Ligt beteekent onheil voor zijn vloer neerhurken." Nog onlangs volgelingen." Dit blijkt mee te val- heeft deze namens zijn Congrespartij len, omdat de actie intussen alweer geëist dat een onafhankelijk India

'Vi

reeweertje mijnde, zoo is de dienstweigering in principe de dood voor 't imperialisme." De kracht van zulke acties ligt in de 'geestelijke weerbaarheid' van het individu. Hetzelfde principe komt na de oorlog tot uiting in het symbool van het principiële antimilitarisme, het 'gebroken geweer'.

VU-MAGAZINE—JANUARI 1989

Intussen beschouwt hij zich als een 'boven het christendom uitgegroeid' anarchist.

35

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1989 - pagina 37

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989

VU-Magazine | 484 Pagina's