GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1996 - pagina 371

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1996 - pagina 371

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

bruikbaar zijn om de mentale belasting van chauffeurs te meten. Rijdend door de stad Groningen, over de Verlengde Hereweg en de Rijksstraatweg in de richting Haren, krijg ik opnieuw een waarschuwing vanwege het overschrijden van de maximumsnelheid. Ik had het zien aankomen op het instrumentenpaneel voor me. Daarop was in verlichte cijfers af te lezen welke maximumsnelheid er geldt. Zolang je je daar netjes aan houdt, blijft het cijfer '50' vriendelijk groen. Bij het naderen en overschrijden van de maximumsnelheid verkleurt het licht via oranje naar rood. Daarna klinkt de verwijtende stem. Rijgedrag

D r Dick de W a a r d voor zijn m e t a p p a r a t u u r volgestouwde t e s t a u t o : " E e n gesprek m e t een passagier kan evenzeer afleiden ais een telefoongesprek tijdens de r i t . "

••

bestuurders ondervmden. Hij keek met name naar de zwaarte van de taken die zij moeten verrichten en naar de manier waarop zij daarmee omgaan. De taken van een automobilist bestaan allang niet meer uit het louter bedienen van stuur, gaspedaal, versnellingspook en rempedaal. Tegenwoordig heeft een beetje auto op z'n minst een complete geluidsinstallatie en een telefoon aan boord. Binnen afzienbare tijd kunnen daar allerlei geavanceerde signalerings-

systemen bij komen. Een automatisch waarschuwingssysteem bijvoorbeeld, dat automobilisten attent maakt op fouten tijdens het rijden, of een navigatiesysteem dat ze de weg wijst in een vreemde stad of ze vlot om een file heenloodst. De Waard bekeek hoe al die moderne techniek de mentale belasting van de chauffeur doet toenemen en hoe daardoor de aandacht voor het rijden zelf verslapt. Daarvoor moest hij eerst nagaan welke methoden

De Waard, die naast me zit, verandert de maxima zelf met behulp van een computer, die op de achterbank van de donkergroene Renault ook het rijgedrag van de proefpersoon registreert. De op- en aanmerkingen van de computer hadden me tot op de Verlengde Hereweg streng, maar niet onredelijk geleken. Sterker nog, misschien rijd ik te hard in de stad. Maar nu ik op de Hereweg weer te horen krijg dat ik te hard rijd en dus het gaspedaal loslaat, lijkt vijftig kilometer per uur wel erg traag. De auto achter me begint op te dringen en maakt aanstalten om in te halen. "Is het werkelijk nodig om hier zo langzaam te rijden?" vraag ik De Waard. "Zou wat meer snelheid niet gevaarlijke toestanden kunnen voorkomen?" "Dat is niet uitgesloten," luidt het antwoord. "Dit was oorspronkelijk een buitenweg, ingericht voor snelheden van ruim boven de vijftig kilometer per uur. Het is vanwege de toegenomen drukte

WCS SKPTEMBER

I996

11

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1996

VU-Magazine | 568 Pagina's

VU Magazine 1996 - pagina 371

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1996

VU-Magazine | 568 Pagina's