Het Calvinisme - pagina 13
oorsprong en waarborg onzer constitutineele vrijheden. Een nederlandsche gedachte
13
volksman
om
,
ons Puriteinsch en Calvinistisch volk niet te
eeren in zijn eigen geestesaard. Juist daaraan dankte
verwinlijke kracht tegenover geestverwanten als
hij zijn
vraagt ge dan ook, aan wie ons Calvinistisch volk,
handhaving van het hemelsbreed verschil sympathie gunt
zijn
,
dan
zelfs niet
,
wenschen. Het hart van ons volk nooit
de achterhoede
bij
,
strenge
in beginsel, het liefst
aan de doctrinaire
maar
,
libe-
nog milder
eer aan hen, die onze volks vrij heden
maar
,
bij
het niet aan de Ultramontanen,
is
niet aan de Conservatieven
ralen
on-
Van Zuylen. En
en ik meen het te kennen, was
steeds
bij
den vaandrig die voor-
uittoog in den strijd voor vrijheid, volksontwikkeling en recht.
Mijn
,
veel
kortere
toe.
Üm
tegen
andere
aan
stonds
opmerking
voeg ik hier aan-
misverstand gevrijwaard te
scherp den nadruk op leggen
zijn
,
dat mijn beweren
moet ik
er
niet
dat de Fransche revolutie, maar dat onze staatkun-
is
,
dige vrijheid uit het Calvinistisch geloof geboren
anders
kon ik
onbeducht
veilig,
is.
Immers,
voor tegenspraak, van elk
Dat toch onze huidendaagsche revolutie met werd maar het Calvinisme in familiebetrekking zou staan
betoog
afzien.
,
al
te
luide
schrijvers
van
kant beweerd.
alle
noemen Calvijn
zelfs
De
roorasche geschied-
met voorliefde den geestelijken
„De gevolgen zegt Prof. Roomsche Universiteit, de gevolgen
vader van de Fransche revolutie.
Alzog,
van
Freiburgs
,
recht duidelijk, toen ze van
der
Hervorming werden
eerst
het
godsdienstig
op dat der staatkunde oversloegen.
terrein
De Fransche revolutie en één." ^) En dat men in het
de Reformatie zijn in den grond liberale
kamp even
deugdelijk met
den factor der reformatie rekent, blijkt genoegzaam uit Cou-
sins bekende uitspraak: mencement de la
généralise
la et
„Le seizième
révolution la
répand."
siècle
philosophique; i)
Stahl
le
est
Ie
com-
dixhuitième
antwoordt hierop:
„Nach ihrem innersten Wesen sind Puritanismus und Révonicht verwandt, sondern en tgegengesetzt."
lution sich
Waarom?
Beiden
immers bedoelen de vrucht der vrijheid?
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1874
Abraham Kuyper Collection | 78 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1874
Abraham Kuyper Collection | 78 Pagina's