GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Liberalisten en Joden - pagina 22

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Liberalisten en Joden - pagina 22

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

20 Beiden waren echt Joodsche secten, die deels uit den nawortel van Israëls deels uit den goddelijken maar hierin stonden volksbestaan hun oorsprong trokken ze scherp tegenover elkander, dat de Farizeër zich aanstelde als zocht hij niets op aarde, maar alles hiernamaals, terwijl de Sadduceër, omgekeerd den schijn aannam, als viel zijn deel uitsluitend in dit leven en als ging wat daarna kwam, tuurlijken,

;

liem niet aan.

men

loochende de Sadduceër de opstanding de werkelijkheid van het toekomend leven, en niet oneigenaardig zou men bij tegeustelling evenzoo van den Farizeër kunnen beweren, dat er voor de werkelijklieid van dit aardsche leven geen plaats bleef in zijn Gelijk

der

dooden,

weet,

en

dus

dotnnatiek.

Hiermee stond in verband, dat de Sadduceër pelagiaan was en de Farizeër een macht Gods over 's raenschen wille beleed. Immers, de man van ernst, ook van den vervalschde dartele geest van alle banten ernst, wil gebonden, den vrij zijn, en of ge den vrijen wil belijdt of loochent, hangt dus rechtstreeks met uw bezit of uw gemis van

Icvens-ernst saam.

Terwijl het eindelijk zelfs deu oniugewijden nauwlijks herinnerd hoeft, dat de Farizeëu streng op de voorvaderlijke inzettingen in huis en tempel stonden, terwijl de Sadduceën, tegen deze gebruiken en ritueele zeden zich aankantend, soms zelfs in den tempel ergernis gaven, door hun zich niet storen aan wat was overgeleverd en dies geijkt. Vat men dit nu wel in het oog, dan herkent men in de orthodoxe Joden en de Reform-SodQu van deu tegen-

woordigen tijd nog precies dezelfde groepeeringen. De orthodoxe Jood ook in ouze dagen is diep ernstig, al loopt die ernst ook niet in het rechte spoor. Hij lijdt met geduld en wacht met onverstoorbare kalmte de groote catastrophe, die aan de wereld ongelijk en hem gelijk zal geven. alles

op.

Eu

voor

dat

allesbeheerschend

uitzicht

Tot zelfs zijn geldelijk voordeel. houdt hij vast aan de leerstellingen,

oö'ert

hij

iuzettiugeu Streng Hij heeft niet veel oog voor en gebruiken der vaderen. een open oog voor het doen zijn eigen doen, maar steeds Gods in zijn en anderer leven. En, hoe gastvrij men hem ook bejcgcne, hij blijft zich een vreemdeling in uw mid-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1878

Abraham Kuyper Collection | 40 Pagina's

Liberalisten en Joden - pagina 22

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1878

Abraham Kuyper Collection | 40 Pagina's